Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Ducati legger listen
Ducati oppgir at nye Streetfighter V4 er den vakreste, raskeste og mest sofistikerte Ducati kåpeløse superbiken noensinne, med et høyt og bredt styre, en våtvekt på 205 kg, en 214 hk sterk Desmosedici Stradale motor, biplanvinger og en elektronikkpakke som er unik i verden.
Med et effekt/vekt-forhold på 1,13 hk/kg og MotoGP-avledet teknologi legger den syvende generasjonen av modellen listen i kategorien og setter en ny målestokk for ytelse, samtidig som den forbedrer førerens komfort og kjøreglede på vei. Elektronikk og chassis er direkte avledet fra Panigale V4 2025, med aerodynamikk mer integrert i stilen til motorsykkelen og den nye Hollow Symmetrical svingarmen.
For første gang har Ducati valgt å overføre teknologien og ytelsen fra Panigale V4 til en naken sykkel uten å spare på noe, og har skapt en sykkel som skal kombinere det beste fra begge verdener. Det er en marginal forskjell i ytelse på motoren og det samme gjelder for chassis og de elektroniske løsningene. Kjøreegenskaper på bane som en supersportsykkel og veimoro som en ekte nakensykkel.
Ducatis Desmosedici Stradale motor
Desmosedici Stradale er nært avledet fra motoren til Ducatis MotoGP-sykler, med mange felles tekniske løsninger. Det er en 90° V4 på 1103 ccm med desmodromisk ventilstyring og kontraroterende veivaksel, og en lyd som ligner veldig på den til Desmosedici GP.
Det imponerende effekt/vekt-forholdet på 1,13 hk/kg er oppnådd ved en lettere og kraftigere motor (+6 hk) som er Euro5+ homologert. Kombinert med nye elektroniske løsninger og chassis med DVO, Öhlins Smart EC3.0 fjæring og det nye Race eCBS bremsesystemet, gjør dette Streetfighter V4 enda mer effektiv på banen.
Motoren leverer 214 hk ved 13500 o/min og et maksimalt dreiemoment på 119,6 Nm ved 11250 o/min. Ved å bytte til Ducati Performance by Akrapovič racingeksos, øker maksimal effekt til 226 hk. Streetfighter V4 har aldri vært så kraftig.
Design
Designet på den nye Streetfighter V4 opprettholder det umiskjennelige Streetfighter DNA’et. Den har mer balanserte proporsjoner og volumfordeling mellom front og hekk, og linjer som får sykkelen til å se ut som om den er klar til å kaste seg inn mot neste sving. En helt ny LED frontlykt fremhever det aggressive ansiktet til den nye modellen, mens den opprettholder sin ikoniske lys-signatur. Baklykten er fortsatt delt i to, en LED lysgruppe som danner den doble C-en som kjennetegner de sportsligste Ducati’ene.
Den 16-liters tanken er smal mot setet og har en bredere topp, som gir en ergonomi med mulighet for god forankring. Hekken er også hentet fra Panigale, med en kortere skiltholder og passasjersetet (tilbehør) plassert lavere enn 2024 modellen.
De nye vingene er mer effektive enn på forrige modell og opplyses å gi 17 kg mer marktrykk over fronten ved 270 km/t og bidrar til svært smidige chassisegenskaper, men samtidig stabilitet ved høye hastigheter. Streetfighter beholder eksosanlegget plassert under motoren, som gir den et stilistisk preg og lavt tyngdepunkt, samt mulighet for å nye synet av den nye dobbeltsidige Hollow Symmetrical svingarmen.
Ergonomi
Sittestillingen på den nye Streetfighter V4 er i utgangspunktet lik Panigale V4, men er tilpasset for å gi større romslighet og økt komfort, spesielt for høyere førere. Den bakre delen av tanken, sammen med sidepanelene og formen på setet, gir føreren bedre støtte ved bremsing og til å henge ut fra sykkelen i en kurve.
Sammenlignet med den forrige Streetfighter V4 har styret blitt flyttet bakover, nærmere føreren med 10 mm, og fotpinnene er lavere, noe fremover, og plassert 10 mm lenger innover. Dette øker komforten for føreren uten å kompromittere bakkeklaring. De to ventilatorene plassert inne i sidepanelene leder varm luft vekk fra førerens ben, og forbedrer den termiske komforten.
Rammen til Streetfighter V4 er helt ny og nær en kilo lettere og den nye dobbeltsidige Ducati Hollow Symmetrical svingarmen er 2,9 kg lettere enn enkeltsvingen på forrige modell. Den tredje generasjonen av elektronisk justerbare Öhlins NIX/TTX fjæring på Streetfighter V4 S utvider innstillingsspekteret, og gir mulighet for mer komfortable innstillinger for veibruk og mer støttet og effektivt oppsett når man kjører på en bane.
Som den nye Ducati Panigale V4 er også Streetfighter V4 utstyrt med Brembo Hypure™ bremsekalipere i front. 60 gram lettere pr par sammenlignet med Stylema kaliperne fra den forrige modellen og bedre til effektivt å avlede varmen generert av bremsingen.
Elektronikk-bonansa
2025 Streetfighter V4 er utstyrt med en komplett pakke av elektroniske kontroller: Ducati Traction Control DVO, Ducati Slide Control, Ducati Wheelie Control DVO, Ducati Power Launch DVO, Engine Brake Control og Ducati Quick Shift 2.0.
Bremsesystemet Race eCBS med sving-funksjonalitet, utviklet av Ducati i samarbeid med Bosch, kan aktivere og modulere bakbremsen, begrense belastningsoverføringene og forbedre stabiliteten til sykkelen i bremsefasen, selv når føreren bare bruker forbremsen. Systemet, som nå tilbyr fem nivåer mot tre fra den forrige modellen, griper inn på en lignende måte som det profesjonelle ryttere gjør.
Ducati Vehicle Observer er en algoritme utviklet av Ducati Corse i MotoGP, som simulerer inndata fra over 70 sensorer, og finjusterer de elektroniske støttefunksjonene, for nærmest prediktivt å gi føreren en tilpasset og bedre presisjon.
Den nye 6,9 tommers skjermen med 8:3 format bruker Optical Bonding-teknologi for å garantere optimal lesbarhet på en svart bakgrunn selv i dagslys. Grensesnittet tilbyr ulike visningsmoduser tilpasset bruk på veien eller på bane. Den kan vise navigator, musikkspiller, telefontilkobling, varmehåndtak, TPMS (lufttrykk), dreiemoment, g-krefter, leningsvinkel, girindikator og mye mer.
To utstyrsgrader
Den nye Streetfighter V4S kommer med Öhlins-fjæring og styredemper, smidde felger og litiumbatteri, mens V4 er to kg tyngre, har 43 mm Showa Big Piston gaffel, Sachs fullt justerbar støtdemper og styredemper, og blybatteri. Elektronikkpakken er lik på begge modeller. Begge kommer med solosete, men kan tilbys med passasjerkit som tilbehør.
De vil ankomme forhandlerne i mars 2025. Veiledende priser vil være fra kr 385100,- for V4 og fra kr 422600,- for V4S.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com