2025 Yamaha Ténéré 700 og Yamaha Ténéré 700 Rally

Halvor Urang
Yamaha oppdaterer mange av sine modeller til 2025 og denne svært populære mellomvekteren i adventureklassen er blant dem. Den første generasjonen var en relativt low-tech modell, men den bygde med stor suksess på Yamaha’s rallyhistorikk og enkelheten falt i smak hos kundene i dette segmentet. Med sin nye versjon tilfører Yamaha mer teknologi, ytterligere rallystyling og subtil videreutvikling av den flotte CP2 motoren.

Vi vil tro at Yamaha har måttet balansere hårfint mellom å beholde og videreføre enkelheten og å henge med på den raske teknologiske utviklingen. Det er for eksempel strengt tatt ikke så mange år siden rider-modes kun var tilgjengelig på de større og dyrere motorsyklene, mens vi nå forventer at dette er standard på langt flere i produsentenes modellprogram. De tekniske oppgraderingene på T7 virker imidlertid å være nøye gjennomtenkt og medfører antageligvis nytte for mange, ikke bare noe som er kjekt å ha. Etter noen år med flere spesialmodeller med ulike tilnavn byr nå Yamaha helt enkelt på kun to modeller for 2025, Yamaha Ténéré 700 og Yamaha Ténéré 700 Rally. Det ligger i navnet på sistnevnte at den nok i større grad er myntet på de som søker seg til grusveier og mer ulendt topografi. Vi skal se litt nærmere på begge modellene, samt hva som ligger i betegnelsen Rally.

 

Skarpere design

Noe av det første vi legger merke til av endringer fra forrige generasjon T7 er at designet på karosseriet er blitt litt mer kantete. Frontlykten har fortsatt de fire små LED-lyktene plassert i et kvadrat, men lyktene er nå firkantede, og kåpesider og deksler er noe større. Fronten er fortsatt noe høyreist og med et utseende som hinter om at alt er klargjort for både GPS og en roadbook slik at du greit skal kunne finne frem til Dakar. Håndbeskytterne matcher karosserifarge og T7 Rally kommer med Yamaha’s klassiske «speedblock» dekor og fargevalg.

Motor og chassis

Motoren er i utgangspunktet den samme CP2-enheten på 689 ccm som sitter i forrige generasjon og som fortsatt yter 73,4 hk, men den er tunet noe for bedre dreiemoment lavere i turtallsområdet. Det har aldri vært lett å kvele en T7, men nå er det altså blitt enda vanskeligere. Ride-by-wire er på plass, eller YCC-T som Yamaha kaller det, og dette betyr mulighet for flere mode’s for gassrespons. I dette tilfellet modusene sport og explorer. Både ABS og TCS kan slås helt av, og man kan også velge å deaktivere ABS kun på bakhjulet. Motoren er blitt EURO5+ kompatibel, luftinntaket skal være forbedret og girskiftene smidigere.

 

Det nye stålchassis’et er forsterket og nye, større fothvilere gjør det lettere å kjøre stående. Setehøyden er fortsatt på 875 mm, men en lavere variant er tilgjengelig. En fabrikksenket versjon som med kortere fjæringsvei foran og bak, har redusert setehøyde med 15 mm. Salen er hel, i god rallystil og det er også et nytt clutchdeksel på plass som er utformet for å gi føttene mer plass. Den nye drivstofftanken er flyttet noe fremover og lavere for å få forbedret vektfordeling, og hele motorsykkelen er litt smalere i overgangen fra sete til tank for å gi føreren bedre kontroll ved stående kjøring. Tankvolumet er 16 liter. Bakkeklaringen er romslige 240 mm, og både gafler og støtdemperen er fullt justerbare. Som tidligere kommer T7 med 21-tommers forhjul og 18-tommers bakhjul.

Yamaha Ténéré 700 Rally har i tillegg en høy framskjerm, gullfargede felger, et mer solid motordeksel i 4 mm aluminium, lettere fothvilere i titan, fullt justerbare KYB-gafler og støtdemper med lengre vandring og en bakkeklaring på 255 mm. Setehøyden er 910 mm.

 

Skjerm og tilkobling

Den nye og mer moderne TFT-skjermen har vokst litt fra forrige modell og er nå på 6,3 tommer. Den tilbyr nå to ulike visningsalternativer, og T7 Rally har i tillegg en såkalt «Raid»-visning. Som tidligere står den vertikalt og styringen skjer via et bryteroppsett med en femveis joystick på venstre side av styret. Den tilbyr tilkoblingsfunksjonalitet, og gjennom MyRide appen kan man spille musikk, ta imot telefonsamtaler og følge sving-for-sving navigasjon. Appen kan også vise deg nyttig kjørestatistikk som distanse, høyde over havet, topp- og gjennomsnittshastighet og nedleggsvinkel, samt spore og lagre ruter du kjører.

Tilbehør og kjøreutstyr

Yamaha’s MyGarage app gjør det mulig for kundene å bygge en virtuell T7 på sin mobiltelefon eller pc. Man kan legge til og fjerne tilbehør og sluttresultatet kan sees i 3D fra alle vinkler. Yamaha tilbyr et helt spekter av tilleggsutstyr, kjøreutstyr og klær som er utviklet i samarbeid med kvalitetsmerket Alpinestars.

 

Yamaha Ténéré 700 kommer i fargene Icon Blue og Frozen Titanium, og Yamaha Ténéré 700 Rally i fargen Sky Blue og med deres ikoniske «speedblock» design. Priser er ikke oppgitt på nåværende tidspunkt. Ta kontakt med din lokale Yamaha-forhandler for mer informasjon.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend