Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Etterlengtet lansering
Vi vet nysgjerrigheten er stor på denne modellen, og noen av eventyrkjørerne blant oss våger trolig å satse på nykomlingen. Pan American åpner dessuten et helt nytt segment for alle som har et hjerte som banker ekstra hardt for Harley-Davidson, og som helst ikke vil kjøre noe annet, og de vet vi jo det er en del av. Modellen skal være tilgjengelig hos forhandlerne i løpet av april, og interessen er allerede stor. La oss se litt nærmere på nykomlingen.
Pan America er Harley-Davidson s motorsykkel for oppdagelsesreiser, laget for motorsyklister som vil på oppdagelsesferd både på og utenfor allfarvei. Dette såkalte multifunksjonelle kjøretøyet er designet fra bunnen av, og ligner lite på det vi vanligvis forbinder med Harley-Davidson.
I lanseringsfilmen (link under) legger Harley-Davidson stor vekt på at eventyr, reiser og offroad har vært fremtredende i merkets DNA helt siden starten for mer enn 100 år siden, da de fleste veier bare var grusveier. Selv om fokuset de senere årene ikke har vært grus og offroad, er de stolte av å nå kunne lansere den første adventure-motorsykkelen som er utviklet og produsert i Amerika.
Motor
Pan America 1250 drives av den helt nye Revolution Max 1250-motoren. Dette er en væskekjølt V-twin-motor med 1250 cc med en toppeffekt på hele 150 hk og et dreiemoment på 128 Nm. For å holde motorsykkelens samlede vekt nede er motoren montert som en bærende del av chassiset. Dette skal være første gang Harley-Davidson bygger en sykkel uten hel ramme.
Motoren vil etter hvert bli tilgjengelig i flere modeller. Ingen er offisielt lansert enda, men pålitelige kilder oppgir at en ny modell med denne motoren vil være tilgjengelig allerede i år.
Fjæring og setehøyde
Pan America-modellene er utstyrt med teknologi som er utviklet for å forbedre kjøreopplevelsen, deriblant flere elektronisk kontrollerte kjøremoduser og «Cornering Rider Safety Enhancements». Pan Amerika kommer i to modellvarianter; Basismodellen 1250, og den mer utstyrte 1250 Special.
Special-modellen er utstyrt med et elektronisk justerbart semiaktivt hjuloppheng foran og bak. Fjæringsveien er på 191 mm og er lik foran og bak. Som en nyhet i markedet kan Pan America Special utstyres med Adaptive Ride Height (ARH) som fabrikkmontert tilleggsvalg – et revolusjonerende, nytt hjulopphengsystem som automatisk skifter mellom en lav stoppestilling og en gunstig kjørehøyde når motorsykkelen er i bevegelse. Denne kan slås av, eller justeres i to innstillinger avhengig av hvor raskt du vil den skal justere høyden. Dette er en løsning som nok vil interessere alle som ikke har så lange ben, og vi er spente på å prøve ut systemet.
Setehøyden er variabel. I basisversjonen er den riktig høy med sine 869-894 mm. Special er noe lavere med 850-875 mm, og med ARH mellom 830-855. Og for de som ønsker å komme enda nærmere bakken, finnes en lavere sal.
Flere justeringsmuligheter og tilvalgsmuligheter gjør at setehøyden kan tilpasses ditt behov. H-D er først med såkalt Adjustable Ride Height som senker sykkelen automatisk når du stopper.
TFT
Alle instrumenterings- og infotainmentfunksjoner vises på en vippet TFT-berøringsskjerm på 6,8″. Det ikke-reflekterende glassdekselet skal gjøre det enklere å se på skjermen i de fleste lysforhold. Berøringsskjermfunksjonen er deaktivert når motorsykkelen er i bevegelse, men sjåføren kan bruke håndkontroller til mange av skjermens funksjoner mens motorsykkelen kjører. Skjermen støtter infotainment som kobles til førerens mobilenhet via Bluetooth, deriblant musikk og anrop. Navigasjon leveres av en gratis Harley-Davidson -app for iOS og Android.
Teknikk
Pan America er utstyrt med Cornering Rider Safety Enhancements. Cornering enhanced technology bruker en treghetsmåler (IMU) for optimal intervensjon når motorsykkelen lenes til siden sammenlignet med når den står rett. Systemet inneholder elektronisk kombinert bremsing i sving, forbedrede blokkeringsfrie bremser i sving, antispinn i sving, gassrespons i sving og bakkestarthjelp.
Valgbare kjøremoduser kontrollerer motorsykkelens ytelseskarakteristikker og nivået for elektronisk inngripen. Fem moduser er tilgjengelige for basismodellen (fire er forhåndsprogrammert og én kan tilpasses). Pan America 1250 Special har to ytterligere moduser som kan tilpasses av føreren selv. Forhåndsprogrammerte kjøremoduser for Pan America 1250 omfatter Road, Sport, Rain, Off-Road og Off-Road Plus. Hvert kjøremodus består av en bestemt kombinasjon av effektlevering, motorbremsing, forbedrede blokkeringsfrie bremser i svinger (C-ABS) og forbedret antispinn i svinger (C-TCS). Sjåføren kan med noen unntak bruke MODE-knappen på høyre kontroller til å endre aktivt kjøremodus både når motorsykkelen kjører og står stille.
Pan Amerika er selvsagt utstyrt med fartsholder (cruise control).
Omfattende innstillingsmuligheter og modusvalg gir deg mulighet til å tilpasse sykkelen ditt bruk. Modus kan velges i fart.
1250 Special
Som nevnt kommer modellen i to utstyrsvarianter. Special er den mest avanserte, og den modellen vi tror kommer til å være mest populær. Velger du denne varianten får du følgende utstyr som standard utover det som også finnes på basismodellen:
Utstyr og tilbehør
Harley-Davidson®-forhandlere tilbyr et helt nytt tilbehørssortiment for Pan America 1250- modellene. Dette inkluderer tre komplette bagasjeløsninger, der en av dem er en softbagløsning i tråd med den seneste trenden blant de mest off-road orienterte førerne. Det er også laget en kolleksjon med nytt teknisk kjøreutstyr for menn og kvinner som er utviklet i samarbeid med den europeiske produsenten av motorsykkelutstyr, REV’IT!.
Sykkelen kan leveres med slangeløse trådeikefelger, og Harley-Davidson har inngått et samarbeid med Michelin om å levere dekk til modellen.
Rønaas
Det har vært knyttet store forventninger til modellen, og vi spurte Herman Rønaas hvilke forventninger han har til Pan America. Herman er salgsansvarlig i Norden, og er knyttet til Europakontoret i Nederland selv om han bor i og jobber fra Norge.
-Endelig er alle data ute, og vi gleder oss til vi får syklene i butikk i april. Harley-Davidson har klart å matche konkurrentene i segmentet på pris, og vi har stor tro på at modellen vil selge godt, uttaler Rønaas. Prisen for basismodellen begynner på kr 262.900,- og Special begynner på kr 288.900,- for Special.
Målestokken i segmentet er BMW’s store GS-modeller, og Rønaas håper og tror at Pan America kan være et høyaktuelt alternativ til de som synes det er litt kjedelig at «alle» kjører lik motorsykkel.
-80% av syklene vi har bestilt til Norge er utstyrt med trådeikefelger. Eventyrere er populært i Norge, mener Rønaas. Han forventer dessuten å selge en del av syklene til Harley-Davidson entusiaster som nå får tilgang på en adventure-modell uten å måtte bytte merke.
Les mer om spesifikasjoner og annet her.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com