Våren er her med MC sesongstart. Dette bør du tenke på ved MC-forsikring

Bjørn Richard Johansen
Reitwagen.no har spurt om hva som er gode råd når du skal tegne MC forsikring, eller gå over dine forsikringsvilkår. Forsikrings- og MC-veteraner i IF forsikring gir deg her sine beste råd for motorsykkelforsikring.
Kenneth Havrevoll, venstre og Ola Roll er ofte på MC tur. Her fra sensommer tur ved Randsfjorden.

Reitwagen.no har utfordret If og Ola, Kenneth og Atle til å lage en anbefaling og liste over ting du bør tenke gjennom ved MC-forsikring.

De jobber med MC-forsikring i If alle tre, og de elsker å legge ut på veien med tohjuling.

  • Ola Roll, har lang fartstid i forsikring og If med rundt 45 år.
    Han har «alltid» kjørt MC – og er på årlige turer nedover kontinentet til Italia
  • Kenneth Havrevoll, også lang erfaring fra If ulike roller.
    Han kjører MC mest på kveld og i helger. Har et par sykler i garasjen.
  • Atle C. Strøm, er produktsjef for MC- og båtforsikringer, og har naturlig nok både MC og båt.
    – De morsomme tingene, sier han selv

Ola Roll kjører en 2011 BMW K1300 S og 2003 Suzuki SV1000 S. Kenneth Havrevoll kjører Triumph Speed Triple 1050 -11 og Ducati 748R -02. Har også en Kawasaki GT750 -83 som langsiktig prosjekt i garasjen… Atle C. Strøm kjører en BMW K1200 RS -97.

Atle C. Strøm, er produktsjef for MC- og båtforsikringer i If.

– At vi er et team som kjører MC, og kan diskutere produktet med bakgrunn i god kunnskap gir en ekstra dimensjon til jobben. Det håper vi kommer kundene til gode, sier Atle C. Strøm i If.

Styrker MC-miljøet på jobb
– Vi planlegger for øvrig  i år å invitere egne ansatte som kjører MC til et felles rustløserkurs i mai. Det vil forsterke MC-miljøet ytterligere på jobben. Det blir bra å få enda flere innspill til å jobbe med å forebygge MC-ulykker samt å utvikle forsikringsdekningene våre, forteller Atle C. Strøm.

Ola legger til:

– Det viktigste med forsikringen er skape forutsigbarhet og trygghet hvis vi noe skulle skje. Ta derfor en liten sjekk av forsikringen din før sesongstart, sammen med vårklargjøringen. Så er du vel forberedt hvis ikke sesongen skulle gå helt som planlagt, sier han.

Atle C. Strøm klar for tur.

Ansvarsforsikring viktig
Alle som har motoriserte kjøretøyer som kan kjøre på veiene i Norge må ha ansvarsforsikring.

– Ansvarsforsikringen er lovpålagt og ligger i bunn. Det er en meget god forsikring som dekker skader du måtte påføre andre personer, deres eiendom eller eiendeler. I tillegg dekker vi utgifter til rettshjelp på inntil 100 000 kroner til juridisk bistand dersom du som eier av det forsikrede kjøretøyet er part i en tvist, for eksempel i forbindelse med kjøp eller salg av motorsykkel, sier Kenneth Havrevoll.y

Bildet fra If kampanje.

Tips og råd:
Dette er forhold de mener du bør tenke gjennom ved MC-forsikring.

 

1. Ingen begrensninger av kjørelengde

Med motorsykkel/mc kan du med de fleste selskaper kjøre så langt du vil uten at det påvirker forsikringen din.

2. Viktig med god veihjelp

Veihjelp er ekstra viktig for en MC-eier. Sjekk at du får god hjelp, og bruker du MC ellers i Europa er viktig å sjekke at forsikringen din også inkluderer veihjelp der du måtte befinne deg. Det er kjedelig å stå i full MC-dress inne i en tunnel eller i veigrøft lang ute på landet i Italia uten å få hjelp.

3. Tenk godt gjennom dekningen din

Hvis du skal få dekket skade på din egen sykkel, må du velge enten delkasko eller kasko. En delkasko inneholder dekning for brann, tyveri og veihjelp. Hvis du ikke har en altfor dyr sykkel, og er villig til å ta tapet hvis du skulle få en velt eller annet, så er det en god og rimelig forsikring. Det er også viktig å sjekke om delkaskoen dekker naturskader, eller fastmontert utstyr og bagasje.  Det kan derfor være greit en gang i blant å sjekke at verdien er den du tror den er og gjøre en vurdering av om delkasko eller kasko er riktig forsikring for deg.

4. Dette er kaskoforsikring

Med kaskoforsikring er du sikret mot skader på eget kjøretøy, også de du selv er skyld i. Det være seg at du kjører av veien, kolliderer eller velter med sykkelen. Utover dette har du selvsagt også dekningene som på delkasko. Det du skal være klar over er at reparasjoner av MC fort kan bli kostbart, og at det kan ta tid å skaffe deler. Det derfor ikke uvanlig at en MC blir kondemnert/vraket. Med andre ord det er ikke gitt at du får din gamle venn tilbake, men et beløp som gir deg mulighet for å skaffe noe tilsvarende.

5. Den viktige egenandelen

Sjekk hva du har i egenandel. Bør du justere opp eller ned? Det gir en justering av prisen, en mulighet det kan være verdt å sjekke.

6. Gjelder forsikringen din ved kjøring på bane?

Kurs på bane er det mange som tilbyr,  og mange som har glede av. Spesielt rustløserkurs. Bli trygg, og få tilbake følelsen før sesongen er i gang for fullt er veldig bra, men husk alltid å sjekke om forsikringen din dekker skader eller uhell på det kurset du vurderer.

7. Motor- og girskadeforsikring

I fjor høst spurte vi i If kundene våre om alternative tilleggsdekninger til en kaskoforsikring. Det som skilte seg klart ut var ønske om en motor- og girskadedekning. Dette har vi god  erfaring med fra både bil og båt. Ikke alle er like glad i å skru, og det er heller ikke alle motorer som veldig enkle å skru på.

Share via
Send this to a friend