Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Ny podkastserie
Hans Jørgen Morvik er sogneprest, Øyvind Hauge er bilselger, fellesnevneren er en lidenskapelig interesse for biler og bilhistorie. Begge er fulle av fakta, fortellinger og anekdoter, som de har bestemt seg for å dele i podkastserien «Presten og bruktbilselgeren».
Harde tider
Etter krigen var det harde tider for europeiske industri. Den skulle både omstille seg fra militære til sivile kunder, og klare levere rimelig nok til at folk hadde råd til å kjøpe varene. Italienske Isothermos leverte kjøleteknikk til forsvaret. Etter krigen kortet de ned navnet til Iso, og begynte å bygge skutere og motorsykler.
– Iso skuter, det har jeg kjørt. Jeg var ikke så gammel, men jeg knabbet min bror sin. Han hadde en Iso 150. Dette var tidlig på 60-tallet, kan ikke ha vært gammel da gitt, smiler Øyvind.
Det han ikke var klar over, var at Iso også laget bilen som reddet BMW.
Mikrobiler
I 1953 pønsket Iso ut minibilen Isetta, “lille” Iso. Prototypen hadde tre hjul, men var så ustabil at den fikk et til før lansering. De to bakhjulene satt bare 25 cm fra hverandre, så det var ikke nødvendig med differensial.
Isetta’en hadde en motor på 236 kubikk, og 9,5 hester. Det tok 30 sekunder å få bilen opp i 50 km/t, men den ble likevel lagt merke til på bilutstillingen i Torino i 1953. Konseptet var helt nytt, og tilpasset lommeboken til vanlige folk.
Isetta’en ble ingen kjempesuksess i Italia, og fikk etter hvert konkurranse fra Fiat 500. I 1955 kjøpte BMW både rettighetene og produksjonsutstyret av Iso, som satset videre, på muskelbiler.
Reddet
Midt på 50-tallet var BMW på randen av konkurs. Produksjonen av motorsykler ga ikke BMW inntekt nok, og luksusbilene var for dyre for folk flest. BMW trengte en storselger. De satte 250 kubikkeren fra motorsykkelen R25 inn i Isetta’en, gjorde noen små kosmetiske endringer, og solgte som hakka møkk. BMW var reddet.
Det første året rullet det ut 10.000 eksemplarer. Da produksjonen stanset i 1964 var det produsert 161.728 minibiler.
Fra jagerfly til bil
Tyske Messerschmitt fikk forbud mot å bygge fly i ti år etter krigen. I 1953 lanserte de også en mikrobil, KR (for Kabinenroller) 175, etterfulgt av KR 200 i 1955. Motoren var på 9,9 hester og 175 kubikk.
Bilen hadde tre hjul, og fire gir. Skulle du rygge startet du motoren “andre vei”, og hadde fire gir bakover også.
Også denne minibilen ble en kjempesuksess, med 12.000 biler produsert bare det første året. I 1956 fikk Messerschmitt lov til å bygge fly igjen, og nystartede FMR overtok produksjonen. De produserte KR200 frem til 1964.
Siste runde om Italia, foreløpig
Historien om mikrobilene er bare en av de Hans Jørgen Morvik og Øyvind Hauge forteller i #3 av “Presten og bruktbilselgeren”. De er, selvsagt, også innom motorsport. Den berømte forbikjøringen Hans Jørgen forteller om, der Villeneuve kjører forbi Schumacher i en yttersving, ser du nedenfor.
Podkasten finner du der du vanligvis hører podkast. Du kan også høre den her, klikk på knappen under.
Hans Jørgen og Øyvind nevner mange biler i samtalen sin. Nederst finner du bilder av dem alle sammen. Klikk på bildene for å forstørre.
Neste episode
Neste episode handler om franske biler – underlige tekniske løsninger pakket inn i lekker design. Følg med!
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com