Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Uerfaren i å gi intervjue. Burde visst bedre.
I den praten han hadde med NRK Finnmark fortalte han om sin store lidenskap frikjøring med snøscooter. En hobby som dyrkes av mange rundt om i verden inkludert i Sverige, men som i Norge ikke er tillatt med dagens regelverk. Videoen og bildene brukt i reportasjen til NRK Finnmark av Ørjan Digre som utøver frikjøring er heller ikke tatt i Norge, men i Sverige hvor det er lovlig. Et bilde hvor han sitter i ro på scooteren og poserer er fra Norge.
Det jobbes hardt for å utvikle gode snøscooterløyper av frivillige
– Jeg ser at det ble fremstilt på en måte som ødelegger for den godt organiserte snøscooterinteressen i Norge. Uttalelsene blir feil og jeg tar avstand fra det jeg har sagt om ulovlig kjøring med snøscooter, sier Ørjan Digre i en kommentar. I tillegg var jeg også ærlig i intervjuet på at jeg har kjørt ulovlig, og også blitt bøtelagt for det.
Beklager på det sterkeste
– Det er handlinger jeg ikke er stolt av og vil beklage til alle, spesielt de som jobber knallhardt for å endre regelverket for snøscooterkjøring i Norge, sier Ørjan Digre. Jeg vil derfor presisere at jeg tar avstand fra ulovlig kjøring og oppfordrer alle til å slutte med det og heller jobbe for lovlige øvingsområder der det ikke skader natur eller friluftsliv.
Snøscooterklubbenes Fellesråd
Ørjan Digre tok i går kontakt med Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR, for å få hjelp til å kommunisere sin unnskyldning og beklagelse.
Berømmer Ørjan Digre for dagens beklagelse
Erik Kirkvold som er styreleder for Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR. Snøscooterklubbenes fellesråd berømmer Ørjan Digre for dagens beklagelse.
– Ørjan Digre innser at dette intervjuet ble helt feil, når hele snøscooter-Norge nå jobber godt sammen for å utvikle gode snøscooterløyper i godt samarbeid med sentrale og lokale myndigheter, sier Erik Kirkvold som er styreleder for Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR. Se også link til en reportasje fra Tydal nylig inkludert intervju med politiet om snøscooterkjøring. Snøscooterklubbenes fellesråd omfatter 43 lokale snøscooterklubber fra Agder i Sør til Troms og Finnmark i nord. Kirkvold presiserer også at det i Norge i dag er godt samspill mellom snøscooterinteressene i de kommunene hvor det er organisere snøscooterklubber og regulerte snøscooterløyper. Det viser også en rapport fra NINA, Norsk Institutt for Naturforskning, fra i fjor høst. Snøscooterkjøring er imidlertid også en viktig del av ungdomskulturen viser bl.a. forskningsrapporten publisert i Tidsskrift for Ungdomsforskning.
Ønsker gode løyper og øvingsområder som i Sverige
– Han presiserte overfor NRK at han ikke vil ha noe frislipp, og at han mener kommunene som ønsker det bør kunne avsette områder for snøscooterkjøring slik vi ser rett over grensa i Sverige, sier Erik Kirkvold.
– Beklageligvis gikk ikke mitt første møte med media og NRK spesielt bra. Jeg beklager dypt at jeg ble med på dette, og ser at det jeg har sagt blir helt feil. Her ødelegger jeg bare for det som er den gode og organiserte snøscooterinteressen i Norge, sier Ørjan Digre. En hyggelig samtale med journalisten rundt snøscooterkjøring ble til en sak hvor hovedfokus ble at jeg bare vil herje.
Lite erfaring som intervjuobjekt
Det er første gang han har gitt et intervju til NRK om noe annet en normal motorsport som bakkeløp og dragracing lokalt i Finnmark. Han er sterkt kritisk til hvordan han mener NRK har opptrådd mot ham som uerfarent intervjuobjekt i saken. Digre hadde fra tidligere ingen erfaring fra media og syntes det var hyggelig når en NRK Finnmark-journalist som han vet hvem er fra lokalmiljøet ringte og ville snakke om hans store lidenskap, snøscooterkjøring. Han ante ingenting om at NRK skulle gjøre han til et symbol på den ulovlige snøscooterkjøringen.
– Som helt uerfaren i å snakke med media forteller han også at samtalen ble gjennomfør som en telefonoppringning sent på kvelden kl. 21.45 og varte i 51 minutter. Og det etter en dag preget av at han hadde jobbet fra tidlig til sent med brønnboring i støyende omgivelser. Var ufokusert, sliten og uten forberedelser og erfaring på å håndtere en intervjusituasjoner. Han fikk heller ikke noen informasjon om at han hadde mulighet til å se igjennom sine sitater for å se om han ble gjengitt korrekt. Han forteller også at han ikke ble opplyst om at samtalen eventuelt ble tatt opp, sier Erik Kirkvold i Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR.
– Jeg ville bare nå frem med et budskap om at jeg ikke ønsker plage andre og at vi også i Norge burde få områder hvor vi får testet egne ferdigheter. Dette har også vært tema i en suksessfull TV-serie på TV2, «Sledheads – et snøskuterliv» som ble sendt på TV2 i fjor høst, forteller Ørjan Digre. Jeg ønsket ikke fremstilles som en talsmann for ulovlig kjøring.
Kort om Snøscooterklubbenes Fellesråd
Snøscooterklubbenes Fellesråd, SKFR, omfatter 43 lokale snøscooterklubber fra Agder i Sør til Troms og Finnmark i nord. Foreningen ble etablert i 2013. Det var snøscooterklubbene i Selbu og Tydal som tok initiativ til å samle alle landets klubber i en egen uavhengig forening drevet av klubbene selv. Foreningens styre blir valgt på landsmøtet i fellesrådet. SKFR har som formål å være et kontaktnett og en informasjonskanal for snøscooterklubber som driver med snøscooter og turkjøring. Fellesrådet bistår også med råd om hvordan man kan starter en ny klubb og andre råd overfor snøscooterinteresserte i Norge. Foreningen har god dialog med myndighetene på sentralt, regionalt og lokalt plan. Foreningen hjelper også lokalpolitikere som skal være med å bestemme om og hvor det skal gå løyper i sine kommuner.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com