WIMA med mekkekurs for damer i Bodø 29. april

Anette Sundsbak
WIMA Norway sammen med daglig leder Fredrik Lillejord inviterer MC damene i Bodø og Nord-Norge til mekkekurs. Ettersom vinteren har en tendens til å henge litt lenger i her oppe enn i hovedstaden og lengre sør, er antall mc-arrangementer også litt lavere. Dette akter imidlertid WIMA Norway – Womens International Motorcycle Assosiation sin norske avdeling – å gjøre noe med.

Mekkekurs er alltid aktuelt
Det er for øvrig aldri feil tid på året for akkurat dette arrangementet. Lavterskel Mekke-kurs, er et tiltak som kan gjennomføres når som helst på året, selv om det er spesielt aktuelt akkurat nå, når en ny sesong står for døren. Mekkekurset er en gjennomgang av de punktene på en motorsykkel som er viktige å sjekke før man kaster loss for en kjøretur. Det er naturligvis valgt ut en sjekkliste som er forsvarlig at føreren selv står for, men gjennomgangen utføres på kurset av sertifiserte og erfarne mekanikere.

Her kan du se WIMA i NRK Norge rundt (trykk på linken).

I Bodø samarbeider WIMA med MC Garasjen
I Bodø har WIMA Norway fått til et samarbeid med MC Garasjen. Daglig leder Fredrik Lillejord har hovedansvaret for det tekniske på kurset. Som wingman har han med seg mekaniker Sander Johansen. Sammen skal de guide jentene til et høyere kunnskapsnivå. Sikkerheten står i høysetet, og like viktig som det å sjekke selv, er å vite når det er på tide å søke profesjonell hjelp.

Kari Nordstrand sitter i styret og leder WIMAs avdeling i Nordland.

Gleder seg
WIMA Norways styrerepresentant i Bodø, Kari Storstrand, gleder seg stor til kurset.
– Det var kjekt at vi klarte å få i stand kurs her oppe også, sier Kari Storstrand til Reitwagen.no. MC Garasjen har vært velvillige, og vi ser frem til å ta imot damene som har meldt seg på. Responsen fra de andre stedene WIMA har holdt disse kursene har vært så god, at jeg er overbevist at vi får samme erfaring her.

Daglig leder Fredrik Lillejord i McGarasjen, hvor WIMA skal ha kurset.

Læring i fokus
På egen hånd kan man kontrollere dekkslitasje og -alder, og vurdere når det er på tide å sko om til ny gummi for å ha maksimalt grep på underlaget. Oljemengde og etterfylling er enkelt og viktig. Likeså med bremsevæsken. Er det nok, er den gammel? Hvilken type skal man kjøpe, og hvordan skifter man?

Sist fredag var WIMA med i NRK sitt program Norge Rundt.

Kan være langt til et verksted i nord
– Det er litt lenger mellom mc-butikkene og verkstedene her oppe, sier Kari Storstrand. Derfor er det kanskje ekstra viktig at vi er bevisste på hva og hvordan vi kan sjekke en del ting selv. – og uansett, er dette verdifull kunnskap for alle. Hver enkelt av oss kan nyte turen bedre, når vi vet at det tekniske er på stell.

Gjøvik Motorservice på Gjøvik arrangerte nylig mekkekurs sammen med WIMA.

Gode råd og god stemning
Mekanikerne viser også hvordan man skal se etter at kjede og drev er i forsvarlig stand, og hvilke tegn man skal se etter for å vite når det er på tide å handle nytt. En av de viktigste tingene etter vinterlagring er batterisjekk. Gode råd om vedlikeholds-lading kan forhindre at man må bytte ofte. Jentene får også se hvordan man enkelt kan stramme wire for clutch og bremse. Dette kan være gull å ha i kunnskapsbanken. Kanskje kan man slippe å avbryte en tur, eller å måtte ringe etter hjelp for å komme seg dit man hadde tenkt.

Danica Henzel, Ruth Eitrheim, Marianne Malli Knutsvik på mekkekurs hos hos Team MC i Bergen tidligere i vår.

WIMA Norway har allerede gjennomført flere kurs i Stavanger, Innlandet og Bergen, og tilbakemeldingene har vært entydige. Jentene er begeistret for å bli mer selvhjulpne og kunne reise på tur vel vitende om at sykkelen er i forsvarlig stand. For mange kan dette utgjøre forskjellen om man vegrer seg for å ta en tur alene eller ikke. Eller at man blir bedre rustet for å kjøre lenger distanser enn helt lokalt.

https://www.facebook.com/events/2243550472452494/

Påmelding til kari_storstrand@hotmail.com

Pris for WIMA-medlemmer 290,-. For ikke-medlemmer 390,-

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend