Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
I Torgården i Trondheim
Hovedkontoret til BRP i Norge ligger sentralt i Trondheim, men Tor Isaksen har stort sett pendlet fra Alta siden han startet i jobben. De første tre årene fra 2013-2016 bodde han i Trondheim. Dersom du slår opp på Google finner du også en perfekt adresse for kontoret: TORgården postpunkt!
BRP har en årlig omsetning på 5,2 milliarder kanadiske dollar fra virksomheten som nå drives i over 120 land. I alt jobber det 13.000 ansatte i selskapet hvorav 12 av disse betjener det norske markedet. Hovedkontoret i EMEA, Europa, Midt-Østen og Afrika ligger i Lausanne i Sveits.
Alta er perfekt
– Finnmark og Alta er nå en gang snøscooterhovedstaden i Norge, så jeg kunne ikke valgt et bedre sted å bo, sier Tor Isaksen. BRP ble grunnlagt i 1942 av Joseph-Armand Bombardier. Han bodde i Valcourt øst for Quebec som fortsatt er hovedbasen for BRPs globale virksomhet. Snøscooterproduksjonen har hovedbase i Sherbrooke, ca 1 time fra Montreal. De er ledende i Norge og i verden innenfor snøscootere med Ski-Doo og Lynx, vannscootere med Sea-Doo, ATV/UTV med Can-am i porteføljen. Samt en lang rekke andre tilbehørsprodukter som klær og utstyr. I dag er selskapet notert både på NASDAQ børsen i USA og Toronto Børsen i Kanada.
– Jeg hadde noen år i BRP hvor jeg hadde ansvaret for Nord-Norge ut fra Alta i Finnmark. Deretter hadde jeg tre år i Trondheim, men forstod raskt at for meg og familien passet det best å bo her i Alta, forteller han. Gjennom denne løsningen får jeg mye tid til jobben, samt mye tid til familien og alle barnebarna, sier Tor Isaksen med et smil.
Fritiden bruker han på hytta i Havøysund, nærmere bestemt i Snefjord, hvor han går mye på ski, , med rypehunden Zenta som fast følge. Tre barn har gitt han seks barnebarn. Den store hobbyen er fiske og jakten på kongekrabber. Videre ATV, snøscooter og vannscooter selvsagt.
– Her i Finnmark kan vi også kjøre ATV på enkelte terrengveier. Det er en veldig bra løsning, forteller Isaksen
Startet som guttunge
Mange mener at han er bransjens hyggeligste, og roligste. En Finnmarks-ro er det første som møter deg når du hører han snakke.
– Alt som 16 åring startet jeg å jobbe med snøscootere. Da hadde jeg allerede kjørt i flere år, men endelig fikk jeg jobb. Senere ble jeg daglig leder i Ski-Doo Senteret AS i Alta, forteller Tor Isaksen. Det er Norges største forhandler. Så ble han ansatt for å følge opp forhandlernettet i Nord-Norge i BRP i 1998. Senere ble han sjef for hele BRP i 2012, etter at legenden Roar Pedersen gikk av med pensjon.
– I dag har bransjen butikker, verksteder og servicevirksomheter med fra 5-20 ansatte over hele landet. Således har vi blitt en veldig viktig bransje med lokale virksomheter rundt om i mange av landets kommuner, mener BRP sjefen.
BRP har 12 ansatte i Norge
BRP i Norge er underlagt Finland hvor Norden sjefen Valto Tapio Ristimella (56) har sin base. Det er også snøscooterens mekka i Norden, hvor blant annet den årlige Kelekkamessut går av stabelen i slutten av oktober. Det er Europas største snøscootermesse hvor BRP alltid er godt representert. Her møtes flere 10.000er av snøscooterinteresserte hvert år. Her produserer også BRP mye av det som selges til Europa, Norden og Russland.
– I år tror jeg det blir tidenes messe. Nå er vi alle lei av COVID-19 og Corona og jeg tror vi kommer til å se at messen blir overfylt av glade mennesker som igjen endelig kan møtes, mener Isaksen bestemt. Vi har en liten nordisk ledergruppe og jeg og Valto har mer eller mindre daglig kontakt om stort og smått i vårt arbeid for å videreutvikle det norske markedet.
Samspill for å utvikle snøscooterløyper i Norge
I de senere år har vi virkelig hatt en positiv utvikling i Norge når det gjelder å få utvidet snøscooterløypene. Det gode samarbeidet vi har fått over hele landet i regi av Snøscooterimportørenes Forening, SIF, og Snøscooterklubbenes Fellesråd, samt oss enkeltimportører har vært utrolig vellykket.
– Det har vært imponerende å se hvor godt Snøscooterklubbenes Fellesråd har jobbet under ledelse av Erik Kirkvold, forteller Tor Isaksen engasjert. Snøscooterklubbenes Fellesråd ønsker etablering av trygge snøscooterløyper i Norge. Styret består foruten Erik Kirkvold i fra Tydal av Inger Masternes – Lakselv, Knut I. Furan – Selbu, Roar Nilsen – Tynset og Frode Eyolf Rydningen – Storfjord.
– Jeg har stor tro på at det norske løypenettet for snøscooter vil utvikle seg på en positiv måte i de neste 10-15 årene, sier Tor Isaksen. Her vil jeg også berømme Arve Lønnum som har vært sentrale i sekretariatet til Snøscooterimportørenes Forening for et godt arbeid gjennom mange år. I de senere år med solid bistand fra makker Anders Anundsen i Advokatfirmaet ADLO som utgjør sekretariatet i foreningen. Medlemmer er BRP, Polaris, Yamaha og Erling Sande AS.
Hubriding.no for snøscooter er spennende
–At vi nå også kan få Hubriding.no konseptet innen snøscooter, som vi ser vi har fått det med hensyn til motorsykkel, classic car/flotte biler og sykkel tror jeg også vil bidra positivt til utviklingen. Gjennom dette ser vi at vi bidrar med å skape innovasjon og vekst også for reiselivsnæringen i Norge, forteller Tor Isaksen.
– Det er interessant å se hva som er etablert i Hubriding.no konseptet gjennom stor innsats av Straand Hotel i Vrådal i Telemark, sier innovasjonsprofessor Tor W. Andreassen ved Norges Handelshøyskole, NHH, i en kommentar. Hubriding.no er det mest innovative jeg har sett innen reiselivsnæringen i Covid-19 tiden.
Rivende teknisk utvikling
Det har vært en enorm utvikling og innovasjon innen snøscooter, ATV og vannscooter området i de årene jeg har jobbet i bransjen.
– Motorene er nå svært stille, utslipp har gått kraftig ned. Ja støy og utslipp vil over tid bli helt borte. Så har vi fått til et solid samspill med lokale krefter rundt om i Norge, slik at vi samarbeider godt om å bruke naturen på en god måte, i godkjente løyper, forteller Isaksen.
– Det kan fra tid til annen oppstå en debatt, men den er ofte veldig ryddig og baserer seg nå på fakta. Vi har også mange gode eksempler å vise til i Norge, Sverige og Finland hvor vi for eksempel ser samspillet, eller den positive effekten vi skaper for lokalt og regionalt nærings- og reiseliv, understreker Tor Isaksen.
God fremtidsutsikter
– Vi var litt skeptisk i fjor når COVID-19 slo til i mars. Men vi så raskt at forbrukere i Norge, som i resten av verden faktisk økte interessen for å kjøpe snøscooter, vannscooter og ATV. Den samme tendensen har vi sett i vinter og nå når våren nå er i anmarsj, sier Tor Isaksen. 2021 blir nok et nytt godt år for oss i vår bransje. Tøffe og utfordrende tider har faktisk vist seg å være gode for oss også historisk. Jeg husker for eksempel tilbake til finanskrisen i 2008, som også ble et fantastisk år for oss i BRP.
– Gode fremtidsutsikter er det også privat. Her jobber nemlig «Bollo Hytteforening» med å bygge nye snøscootergarasjer, samt bensinstasjonsplass, for alle i området. Dette er et suverent prosjekt i regi av Erlend Lillemoen som er ildsjel for dette prosjektet, avslutter Tor Isaksen. Som dermed får mulighet til å få enda flere timer på snøscooter til neste år, med tankmuligheter på plassen.
– Dette er jo også en god historie for en annen artikkel i Reitwagen.no, avslutter han med et smil.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com