Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
– Vi vet at det blir fremmet en rekke gode forslag fra både Frp og Sp under behandlingen i Stortinget. Mange av dem er likelydende og vi er derfor veldig spent på om Arbeiderpartiet vil bidra til å lette forholdene litt for snøscooterfolket, sier leder for SKFR, Erik Kirkvold.
Hvor står Arbeiderpartiet?
FRP har en veldig lang liste med forslag som faktisk er beskrivende for hvordan vi ser for oss at fremtidig snøscooterregelverk vil bli. SP har ikke like mange, men like gode forslag som samsvarer med FrP, og vil derfor med støtte fra AP bli en realitet. Hvor lander Arbeiderpartiet, spør Erik Kirkvold som leder Snøscooterklubbenes Fellesråd. Arbeiderpartiet blir helt sentrale i forbindelse med denne runden i Stortinget.
– Høyre vet vi dessverre vil stemme med Venstre som ønsker en annen utvikling en oss i SKFR, sier Erik Kirkvold.
Mange velgere og stor interesse for snøscooter
Snøscooterklubbenes Fellesråd så dagens lys 6. februar 2013. Nå teller foreningen 45 lokale snøscooterklubber fra Agder i Sør, til Troms og Finnmark i nord. Deriblant har de medlemsklubber i 20 av de 34 kommunene som har etablert løyper etter lovendringen i 2015. Snøscooterklubbenes Fellesråd har som formål å være et kontaktnett og en informasjonskanal for snøscooterklubber som driver med turkjøring.
Det er nå det gjelder
– Det som nå er viktig er å håpe på støtte fra Arbeiderpartiet, som ved fjerning av 2,5 km-regelen, sier Erik Kirkvold. Vi trenger Frp, Senterpartiet og Arbeiderpartiet for å få flertall. Det er mange velgere som nå følger med hvem som virkelig støtter opp om snøscootersaken.
Vi utfordrer Arbeiderpartiet på om de kan være med å rydde opp i logiske brister og forskjellsbehandling av kommuner ut ifra hvor i landet de er, sier Erik Kirkvold i SKFR.
NINA har evaluert hvordan det nye regelverket med rekreasjonsløyper har fungert. I en foreløpig oppsummering kan de fortelle at selv om det er konfliktpotensial ved etablering av rekreasjonsløyper har det fungert godt i kommunene de hadde undersøkt. Ulovlig kjøring har heller ikke økt.
– Tilbakemeldinger fra tilsynsmyndigheter til SKFR viser at tilrettelegging for snøscooterkjøring og godt organiserte klubber skaper en forebyggende sjøljustis mot ulovlig kjøring, forteller Kirkvold.
Gode forslag fra Frp og Sp
– Både Fremskrittspartiet, Frp (se link til sak) og Senterpartiet, Sp (se link til sak) kom innledningsvis med interessante forslag som vil styrke den lokale sjølråderetten når det gjelder regulering av snøscooterkjøring i kommunene. Det ville være å foretrekke at vi fikk en slik endring på plass, slik at beslutninger fullt og helt kan tas der lokalkunnskapen sitter, sier en engasjert Erik Kirkvold. Det er veldig bra at de også har delt opp i underpunkter som nå tar for seg mange viktige saker som egentlig er små justeringer, men som betyr mye for mange.
– Det er det flott å se at mange av punktene nå vil få flertall hvis Arbeiderpartiet tar distriktskommunene på alvor. Høyre ser det dessverre ut til at vi må gi opp på tross av at flere lokale Høyre-topper har oppfordret den Oslo-dominerte ledelsen om å støtte distriktene, forteller Kirkvold.
Mange velgere med interesse for snøscooter
– Det skal bli interessant å se hvem av dem som kommer til å få en kjempeboost inn i valgkampen sammen med FrP og SP, sier den engasjerte Erik Kirkvold fra Tydal i Trøndelag som leder Snøscooterklubbenes Fellesråd. Snøscooterfolket er mange og dermed en stor velgergruppe, og de følger nå spent med på hvem som støtter hva.
Intensjonen med lovendringen i 2015 var å flytte makta ned fra statsforvalternivå og til kommunene. Det ble flottere på papiret enn det har fungert i praksis, men nå er det fullt mulig å endre på mye i den kommende behandlingen.
– Det er små justeringer som ikke trenger gi mer trafikk eller flere løyper, de bare rydder opp i unødig byråkrati og problemer for kommunene, avslutter Erik Kirkvold i Snøscooterklubbenes Fellesråd.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com