Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vekten nå i vår med Corona/Covid-19 kommer til tross for leveringsvansker fra MC-fabrikkene rundt om i verden og delvis stans i varehandelen under Corona/Covid-19 situasjonen som har rammet hele norsk næringsliv og mange andre typer kapitalvarer.
Til sammenligning ble det i første halvår i 2020 solgt 47.781 nye biler pr. 31. mai. En nedgang på – 24 prosent. Antall bruktimporterte biler var 3.907 i samme periode. En nedgang på – 41.3 prosent.
– Grunnene til at salget av motorsykler øker, er at mange ser at MC er perfekt for å frakte seg effektivt og miljøvennlig uten koronafare og dessuten det aller beste å bruke for opplevelser på Norgesferie, sier Steinar Sandbye som er styreleder i Motorsykkelimportørenes forening. De representerer alle store merkevarer som selges som motorsykler i Norge.
– Dette skjer også til tross for at fabrikker og forhandlere har fått færre motorsykler til Norge som følge av produksjonsstans som en direkte følge av Covid-19 på de store fabrikkene i Tyskland, Italia, USA, Japan og andre land hvor produksjon foregår, sier Steinar Sandbye som er leder i Motorsykkelimportørenes forening, MCF.
– Fabrikkene er nå startet opp igjen. Så vår største utfordring har rett og slett vært å få nok motorsykler til Norge. En rekke av merkene som mangler sykler, får nå fraktet dette ekstraordinært inn til Norge for å klare å dekke etterspørselen etter MC-er, forteller Sandbye.
Motorsykkelimportørenes forening sitt arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. MCF organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten.
Når Corona-effekten slo til, hadde MC-markedet hatt god fart i januar, februar og mars. I mars i år solgte bransjen hele 115 enheter over fjoråret, som var et rekordår. I april kom påske og Covid-19 effekt og det ble solgt 245 færre sykler enn i fjor. En kombinasjonseffekt av påsken og Corona, sier Steinar Sandbye i MCF.
– Nylig ble det lansert en åpen plattformløsning på nett for motorsykkelinformasjon i Norge. Reitwagen.no (www.raitwagen.no) har fått fødselshjelp fra MCF og SIF, Snøscooter Importørenes forening, for å bli lansert i Norge. Her er det lagt opp til samarbeid med ulike redaksjoner samt å produsere noe eget reportasjestoff. Videre skal man finne gode reiseruter og informasjon om gode turopplevelser på Reitwagen.no. Responsen har vært overveldende og målet er å bygge opp en åpen informasjonsplattform for alle med interesse for motorsykkel, ATV, snøscooter, vannscooter og classic cars/flotte biler i Norge, sier Steinar Sandbye i MCF.
– MCF tok også nylig initiativ til det vi mener er viktige bidrag til smittevern og miljøvennlig transporttiltak under koronakrisen i brev til byrådsleder Raymond Johansen. Her forslår man at Oslo kommune gjenåpner parkeringsplassene til motorsyklistene i sentrum for å avlaste kollektivsystemet i Oslo. Dette vil hva angår smittevern representere et vesentlig bidrag, siden hele denne gruppen i Oslo og Akershus teller ca. 60.000 mennesker, sier Steinar Sandbye i MCF. På landsbasis er det flere hundre tusen som har førerkort og motorsykkel som på tilsvarende måte kan bidra med smittevern ved å bruke motorsykkel når samfunnet nå går tilbake mot en normalsituasjon. De som kjører motorsykkel, vil kunne tas ut av et allerede presset kollektivsystem. Færre reisende gir lavere eksponering og redusert smittefare, sier Steinar Sandbye. MCF får solid støtte for forslaget ved at Norsk Motorcykkel Union, NMCU, med over 10.000 medlemmer og 17 fylkeslag stiller seg bak forslaget. NMCU er landets største motorsykkelorganisasjon.
Andre forslag i brevet til byrådsleder Raymond Johansen er (og som bør gjelder i andre byer og tettsteder i Norge):
For ytterligere informasjon og fotos:
Arve Lønnum, sekretær for Motorsykkelimportørenes forening MCF, mobil 901 18 900, e-post: al@adlo.no
Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening MCF (www.mcf.no), mobil 916 14 770
Flere nyheter og bakgrunn om motorsykkel, ATV (All-terrain vehicle), snøscooter, vannscooter og veteranbil i Norge kan du finne på www.reitwagen.no
Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC-En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com