Nedturen til den engelske bilindustrien

Ronald Toppe
Hans Jørgen Morvik og Øyvind Hauge er fortsatt i England, og snakker om 70-tallet, da det meste gikk galt for engelsk bilindustri.

Ny podkastserie

Hans Jørgen Morvik er sogneprest, Øyvind Hauge er bilselger, fellesnevneren er en lidenskapelig interesse for biler og bilhistorie. Begge er fulle av fakta, fortellinger og anekdoter, som de har bestemt seg for å dele i podkastserien «Presten og bruktbilselgeren».

Coventry

Hans Jørgen Morvik og Øyvind Hauge fortsetter praten om engelske biler, og legge ikke skjul på at det er her mange av favorittene ble bygget. Nærmere bestemt i Coventry, Englands svar på Detroit i USA.

– For folk som vil se biler, og oppleve bilindustri, så er det bare å dra dit, forteller Hans Jørgen.

Veldig mange av bilene som rullet her på 60-tallet ble bygget i England. Det fantes en mengde ulike modeller, så mange at akkurat det ble starten på nedturen for engelsk bilindustri.

– Produsentene laget rett og slett for mange like biler, og konkurrerte med seg selv. Det gikk rett og slett ikke, de mistet retningen.

Du får også historien om Bentley, og om Land Rover i denne episoden – som ikke blir den siste fra England.

Førti minutter

Her har du førti minutter med historie, anekdoter, egne opplevelser, og et par skikkelige sidespor. Podkasten finner du der du vanligvis hører podkast. Du kan også høre den her, klikk på knappen under.

Hans Jørgen og Øyvind nevner mange biler i samtalen sin. Nederst finner du bilder av dem alle sammen. Klikk på bildene for å forstørre.

Neste episode

De to er ikke ferdige med England. De engelske sportsbilene krever en egen episode.

– Og der skal vi snakke litt om Formel 1 også, sier Hans Jørgen.

– Også må vi en snei innom motorsykler, kommenterer Øyvind.

Share via
Send this to a friend