Classic Norway Hotels satser på motorsykkelgjester i 2022: Inngår samarbeid med Bikelife

Bjørn Richard Johansen
Classic Norway Hotels som består av 21 hoteller, rorbuanlegg og utbyggingsprosjekter i Lofoten, på Vestlandet, Innlandet, Øst og Sørlandet satser på MC gjester i 2022. Det er klart etter at de har inngått samarbeid med Bikelife. – En spennende ny satsing for oss, sier Trine Rygg som er salgsdirektør i Classic Norway Hotels som lanserte satsingen i forbindelse med Motorsykkelens Uke 2022.

Stadig flere hotell og hotellkjeder i Norge fokuserer på den økende gruppen av MC-entusiaster på tur. Dette har vært en utvikling vi har sett i de siste 4-5 årene i Norge og som vil ytterligere forsterket seg i 2022. Det som skjer i det norske markedet er innovativt og unikt i nordisk, så vel som i det internasjonale sammenheng viser undersøkelse Reitwagen.no har gjennomført.

Den nylig lanserte Honda NT 1100 blir å se på våre flotte svingete veier i år.

Mange som kjører MC
– Med ca. 200.000 tunge motorsyklene og ca. 500.000 førerkort for MC er dette et stort turistsegment, sier René Holmen i Bikelife til Reitwagen.no. Målet er å sikre økt service for oss som kommer på MC hos hotellene, samt bidra til at enda flere tar motorsykkelen i bruk som et godt fremkomstmiddel. Både til nytte og i arbeid, samt på tur og ferier. Videre vil vi i år se at det kommer MC-turister fra mange land i verden til Norge for å kjøre i sommer, nå som Covid-19 tiden er historie.

Samarbeidet og satsingen ble lansert i forbindelse med Motorsykkelens Uke 2022 som blant annet setter fokus på de gode effekten også andre næringer får av den voksende interessen for motorsykkel i Norge. Bikelife er på vei til å bli et fenomen i Norge med utgangspunkt i en stadig voksende Facebook gruppe med fokus på å spre informasjon og motorsykkelglede. Siden har i dag 24.800 medlemmer.

Bikelife Norge ble startet i januar i fjor med mål å spre informasjon via nett, podcast og YouTube sendinger. Samt bidra aktiv med føreropplæring på MC i samarbeid med etablerte aktører, på arrangement og events som bidrar til positivt fokus på MC.

Salgsutvikling i kategorien MC i årene 2015-2021.

– Norge er kanskje et av verdens flotteste land å kjøre motorsykkel, sier Thomas J. Winther i Bikelife. Vi har et langt land med masse flotte svingete veier og det er hyggelig å kunne tilby våre følgere rabatt på hoteller rundt om i Norge.

Rene Holmen og Thomas J. Winther i Bikelife Norge.

Stor interesse
– Bikelife Norge er glade for at Classic Norway Hotels har inngått et samarbeid som gir medlemmene en rabatt ved bestilling av overnatting ved kjedens 20 hoteller. Vi som gruppe setter pris på at kjedens hoteller har beliggenhet ved fantastiske motorsykkeldestinasjoner. Områdene ved hotellene har flotte veier som vi motorsyklister setter pris på og gjerne oppsøker, forteller Thomas J. Winther.

Administrerende direktør i Classic Norway Hotels Stephen Meinich-Bache (venstre) og hovedeier Erik Berg.

Flotte omgivelser. Flotte veier.
Ideén om en hotellkjede bestående av særegne hoteller i vårt område formet seg i perioden 1999/2000. Etter en del planlegging og strategiarbeid ble selskapet Classic Norway AS formelt etablert i 2003. I dag består kjeden av totalt 21 hotell, rorbuanlegg og utbyggingsprosjekter i Lofoten, på Vestlandet, Innlandet, Øst og Sørlandet. Videre samarbeider Classic Norway med hotellalliansen Global Alliance of Private Hotels (GAPH) internasjonalt. Classic Norway eies i dag med 86 % av familieselskapene Berg Inverst og Canica med lik aksjefordeling. De resterende aksjene eies av noen mindre investorer. Bak Berg Invest står en av Møre- og Romsdal mest suksessfulle næringslivsutviklere. Bak Canica står Stein Erik Hagen og Hagen-familien. 

Angvik hotell ligger nært Molde og Kristiansund.

– Dette er et helt nytt segment for oss, og vi gleder oss til å ta imot flere MC-gjester i år, sier Trine Rygg. Kjeden representerer både seminar- og konferansehoteller i moderne klassisk stil, kysthoteller, gods, hotell i rorbustil og til og med et boutiquehotell i form av et fyr på en egen øy.

Trine Rygg er salgsdirektør i Classic Norway Hotels.

– Hvert hotell ligger i naturskjønne omgivelser og selve kjøreturen til disse hotellene er en opplevelse i seg selv. Her kan du følge svingete lokale veier, nasjonale turistveger, ferger og vikingskip med utallige severdigheter på turen, forteller en engasjert Trine Rygg.

Hubriding.no er en suksessfull nettportal med flotte kjøreruter for bil, mc og sykkel i Norge.

Fokus på MC, turisme og kjøreglede
I de siste årene har en rekke hotellaktører sett det store potensialet som ligger i veksten i motorsykkelmarkedet. Et godt eksempel er Hubriding.no som er utviklet av Straand Hotel Vrådal i Telemark i samarbeid med De Historiske Hotell og Spisesteder. Konseptet har blitt en kjempesuksess med sine digitale kjøreruter som du finner på Hubriding.no.

Katrine og Lars Arne Straand har vært aktiv med å utvikle et godt servicekonsept for motorsyklister, classic car entusiaster og sykkelsegmentet.

Hubriding.no
Markedsleder og den store innovatøren i MC, Classic car og sykkel turist segmentet er uten tvil De Historiske Hotell & Spisesteder. De har utviklet Hubriding.no som inneholde anbefalte ruter og annen nyttig informasjon. Videre jobbes det aktivt med å utvide service for denne typen gjester. De som lykkes i dette segmentet gjør noen enkle tilpasninger som gjør besøket ut over hotelloppholdet vellykket. Den digitale portalen Hubriding.no, hvor de besøkende finner mange kjøreruter ut fra De Historiske Hotell & Spisesteders Hubriding, DHH, hoteller har blitt veldig populær blant MC, classic car og sykkel turister. Primus motor har vært Nils Henrik Geitle som er adm. direktør i DHH og Lars Arne og Katrine Straand som er henholdsvis adm. direktør og hotellsjef på Straand Hotel i Vrådal.

Her ser vi Helene Gjermundsdatter Kjærnli på tur på vestlandet på sin Yamaha.

Mange hoteller satser
I fjor høst lanserte Thon Gruppen at de gjennom Thon Hotels satser på MC-besøkende. Så er det en rekke hotell som Fosen Fjordhotell i Åfjord kommune på Fosenhalvøya utenfor Trondheim i Trøndelag, ErzscheiderGaarden i Røros og Radisson Blu Mountain Resort på Beitostølen som også har lansert at de satser på MC-gjester.

Beitostølen er en helårsdestinasjon, og selv om fjellandsbyen for mange er mest kjent som vintersport-destinasjon, med alpinbakker både i Beitostølen sentrum og i Raudalen, samt langrennsløyper på totalt 320 kilometer, er sommermånedene viktig for oss.

Bjørnar og Atle Hovi eier og driver Beitostølen Resort med hytter, hotell og leiligheter med mer.

Vi kan tilby mange flotte veier gjennom Beito og i Beitostølen området. Å satse på den økte MC-turisme trenden er derfor viktig for oss, sier Atle Hovi som er adm. direktør for Beitostølen Resort når de lanserte sin MC-satsing i fjor sommer.

God opplæring, moderne sykler, bedre sikkerhetsutstyr er blant årsakene til at vi får stadig bedre utvikling i forholdet mellom antall motorsykler og ulykker.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend