Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Tisdag tok mange sats og bestemte seg for EL-mc
Tirsdag sendte Enova ut pressemelding hvor det ble klart at de som kjøper elektrisk moped, lett motorsykkel eller tung motorsykkel kan søke om opp til 25.000 kroner i støtte.
– Markedet har nærmest eksplodert. Responsen fra kunder og forhandlere er det villeste jeg har sett noen gang gjennom mine 21 år i denne bransjen, sier Morten Gjestad, salgs- og produktsjef 2 hjuls avdelingen hos Erling Sande AS, til Reitwagen.no. Se også tidligere sak om temaet.
Jobber med å skaffe flere varer
Han forteller at store deler av lageret ble revet vekk bare timer etter at nyheten kom. Men det er fortsatt muligheter å sikre seg elmotorsykler og elmopeder med Enova-støtte.
– Vi jobber på spreng med å få tak i nok varer til å dekke etterspørselen, sier han. Gjestad er usikker på hvor lenge denne støtteordningen vil vare.
Importøren i Drammen er en av få aktører med elektriske tohjulinger i alle segmenter og klasser, fra moped til tung MC, og fra adventure- til scooter-modeller. NIU har scootere i både mopedklassen og i lett MC-klassen. Zero Motorcycles tilbyr lett MC og tung MC.
– Det gikk bare noen timer før våre mest populære modeller var utsolgt. Interessen for lett MC og tung MC er størst. Her er dessuten utvalget størst. Også neste levering fra produsent er utsolgt. Vi har en tredje sending på vei i slutten av mai, og her er det foreløpig ikke utsolgt, forteller Gjestad, som altså i tillegg arbeider for å skaffe flere varer inn.
Gode kvaliteter på lettmotorsyklene
– De moderne elektriske lettmotorsyklene har i stor grad de samme kvalitetene som på tung MC. Disse syklene er ofte gode kjøp, spesielt for de som skal pendle til og fra jobb i sommerhalvåret, sier han.
– Rekkevidden er gjerne opp mot 75 kilometer, og det holder i massevis for de fleste. I tillegg har disse toppfart på 100 km/t, og kan dermed kjøre trygt på motorveien inn mot de store byene. Vi vil nok se flere av disse på veien fremover. De forflytter seg effektivt i tett trafikk, og har lov å kjøre i taxifeltet, sier Morten Gjestad.
Slik er støtteordningen:
– Det må bli enklere å ta smarte klimavalg. De største utslippene vi har som privatpersoner kommer fra transport, og skal vi nå klimamålene må dette endres. Enova ønsker med denne støtteordningen å få flere til å velge et elektrisk alternativ, sier Anna Theodora Barnwell markedssjef i Enova.
Et riktig tiltak
– Vi selger betydelig flest konvensjonelle tohjulinger med bensinmotor, og vil nok gjøre det en stund fremover. Jeg mener likevel dette tiltaket fra Enova er helt riktig. Hvis Norge skal være et foregangsland på elektrifisering av kjøretøyene, så må også tohjulinger inkluderes. Det ruller i dag nærmere 400.000 tohjulinger i Norge. Det vil ta tid å få til endring, og som med biler så må det slike økonomiske intensiver til, mener Gjestad.
Han forteller at utvalget av elektriske motorsykler og mopeder vil bli betydelig større de kommende årene.
– Bredden i utvalget styrer i stor grad salget. Mange motorsyklister vet hva de vil ha, og med flere alternativer i markedet vil interessen og salget bli større. Det er ikke mange år siden skepsisen til elektriske biler var enorm. I dag vet vi fasiten, avslutter han.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com