Per-Anton Vinje - Utfordrende tider i verden, men gleder seg til et nytt godt MC år i Norge i 2023.

Bjørn Richard Johansen
– I år som i fjor anbefaler vi kunder å besøke forhandler tidlig på året, for å sikre seg sin favoritt mc. Det sier Per-Anton Vinje som er adm. direktør i Kellox og styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. – Det er utfordrende tider internasjonalt og også i Norge, men vi tror vi gjennom hardt arbeid, samarbeid og kundefokus i MC-bransjen vil få stadig flere MC-entusiaster og brukere også i 2023, sier Per-Anton Vinje til Reitwagen.no.
Per-Anton Vinje foran en av sine favoritter. Honda Africa Twin.

Til tross for litt utfordrende tider nå ved inngangen til året i Norge, blant annet som følge av krigen i Ukraina, strømkrisen og kostnadsutvikling på en rekke områder, tror Per-Anton Vinje motorsykkelens fortreffelighet vil vinne marked også i år.

– Som i fjor vil det nok være viktig å oppsøke forhandler tidlig på året, for å være sikker på at din favoritt faktisk er tilgjengelig når sesongen kommer i mars/april, sier Vinje. Vi har ett at det helt siden Covid-19 tiden har vært utfordringer med produksjon og logistikk. Med Ukraina situasjonen ser vi at det også kan bli situasjonen i år, som i fjor. Derfor: Planlegg ditt innkjøp av MC-tidlig.

De flotteste tur opplevelsene får man på MC. Foto her fra Grimsdalen i Rondane i Innlandet.

2022 – Godt år, men også utfordringer
– Motorsykkelåret 2022 har vært godt, men krevende for oss i bransjen til tider. Som de fleste bransjer har det vært utfordringer med deletilgang, transport og leveringstider, sier Per-Anton Vinje.

Totalt ble det registrert 9.261 lette og tunge motorsykler (unntatt 4-hjuls mc) i perioden 1. januar 2022 til 31. desember 2022. Legger vi til moped er det registrert 11.200 tohjulinger i 2022 mot 12.162 i samme periode i 2021, som sammen med 2020 var rekordgode salgsår for mc.
Kellox solgte flest MC-er i Norge.

Ingen tvil om at rødfargen i bakgrunn er Per-Anton Vinje sin favorittfarge.

Han er også være svært fornøyd med Honda sine salgstall i Norge. 2021 ble et nytt godt år for Kellox. I fjor fikk han gjennom sine forhandlere fra sør- til nord levert 1.970 nye Honda tohjulinger på norske skilt. Deretter følger Yamaha, KTM, BMW og Triumph viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, OVF (se egen oversikt lenger ned i saken).

– Vi var heldige og fikk bestilt mange gode modeller tidlig, noe som var med på at vi fikk holdt godt trykk året gjennom året, forteller Per-Anton Vinje. Nå er det full fart videre inn i det nye året og vi har flere spennende modeller som passer inn i det populære naken og adventure-segmentet.
– 2022 er og vært et spennende år med flere nye aktiviteter og bidragsytere. Jeg tenker på Motorsykkelens uke, Vårmønstringen 1 mai rundt om i landet, tilrettelagte hoteller for motorsyklister og flere gode kjørekurs slik at vi sikrer gode og trygge motorsyklister, understreker Vinje.

Honda CB750 Hornet gjør det godt i markedet.

Rekord i antall oppkjøringer på MC
Segmentmessig er det nakensykler og adventure/tursykler som er de mest populære. Motorsykkelinteressen er stor og økende. I 2022 ble rekord for Statens Vegvesen i antall oppkjøringer. En pressemelding fra Statens Vegvesen sier at de gjennomførte 13 090 oppkjøringer på MC, opp fra 12 908 i 2021 og 11 804 i 2020.

– Vi er optimister og teller ned til sesongen og ikke minst MC-messen på NOVA Spektrum i Lillestrøm som er planlagt til 3.-5. mars i år. Vignetten er Frihet – Opplevelser – Samhold. Alle med interesse bør merke seg datoen, sier Per-Anton Vinje.

Den totale bestanden pr. 31.12.22 er 285.605 hvor hele 83.235 av motorsyklene er av nyere type og førstegangsregistrert etter 01.01.2013.

Honda NT1100 i sin prakt.

MC er det perfekte
– Motorsykkel er rimelig, enkelt å kjøre, lett å parkere og et ypperlig verktøy for å pendle til og fra jobb, sier Per-Anton Vinje. Selv gleder han seg til årets sesong hvor han bytter på å bruke tid på sin Honda Goldwind og en Africa Twin.

Ellers er Vinje en anerkjent bil fan også, hvor han har en 1980-modell Mercedes 380 SL og en 2016 modell Mercedes AMG GT S finnes i garasjen på Frogner, som er et tettsted rett ved Lillestrøm nord for Oslo.
Norge.

Tanja Stauning, Service Manager hos Honda i Norge og Per-Anton Vinje, adm. direktor i Kellox og MCF sin styreleder i Norge.

Beste kjøreland i verden.
I de senere år har det vært en stor felles satsing fra MC-aktørene og reiselivsbransjen for å få økt fokus på å skape gode kjøreopplevelser på «Winding roads» – svingete veier, som vi har mye av i Norge.

– Dette er en satsing som vi vil fortsette med i 2023, sier Per-Anton Vinje. MCF, Motorsykkelimportørenes Forening gleder seg virkelig til at vi igjen kan markedsføre at våren er her, og vi kan starte å kjøre på tur. Her er det lagt ned en imponerende innsats fra reiselivsbransjen med Hubriding.no som et eksempel på et fantastisk konsept. Gjennom å bruke nettportalen får vi tilgang til mange flotte kjøreruter i Norge.

Her roser Vinje også NAF som har utviklet et godt informasjonsopplegg med flere gode artikler på sitt nettsted om flotte kjøreruter i Norge.

– Flott å se den store og økende interessen blant kvinner som ønsker å kjøre MC i Norge, sier Per-Anton Vinje. Her et bilde fra et av WIMA sine banekurs på Rudskogen.

Flere kvinner på MC
– Trenden med at vi ser stadig flere kvinner som kjører MC er også veldig positivt, sier Per-Anton Vinje. Det er ingen tvil om at fremveksten av WIMA, damer på MC, The Litas som gruppe for kvinner med interesse for MC og Faab.mc, med fokus på kvinneklær og utstyr for kvinner er viktig for utviklingen her, sier Per-Anton Vinje.

De topp 10 store MC-merkene i Norge i 2022.
Share via
Send this to a friend