Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Lær av Mesternes mester
Jan Petter Wigum ved Nord Universitet som har hovedsete i Bodø i Nordland, tilhører institusjonens Handelshøyskole, avdeling trafikkfag, med base i Stjørdal i Trøndelag. Wigum er bl.a. sentral i utdanning av alle landets trafikklærere på motorsykkel. Videre deler av utdanningen for Statens Vegvesens sensorer på motorsykkel. Han er også involvert i den mest sentrale delen av forskning som skjer i Norge knyttet til MC-utdanning. – Alt som er relatert til lærerutdanning knyttet til to hjul er vi ved Trafikkfag i Stjørdal involvert i, sier Wigum.
Alvorligste situasjon
– De fleste motorsykkelulykker med alvorlig utfall er utforkjøringsulykker og statistisk sett ser vi at ulykkes forløpet er at motorsyklisten kjører av vegen ut til høyre i en venstre kurve i større grad enn ut til venstre i en høyre kurve. Tren mye og ofte på å bli en dyktigere motorsyklist. Førerretten på motorsykkel betyr egentlig bare at du har lov til å øve og trene selv, sier Jan Petter Wigum, ved Nord Universitet.
Her er Wigum sine 10 gode råd for å kjøre svinger på en tryggere måte
Vær nøyaktig med sittestillingen din. Sett tåballene på fotpinnene for å komme lengre frem mot tanken. På den måten vil du finne bedre balanse i sykkelen og ikke minst få en mer riktig armstilling som igjen vil skape bedre og mer presis styring med styreholken.
Husk at en horisontal hodestilling vil gi best mulig korrekt oversikt over svingen. Bikker du hodet ned sammen med sykkelen vil dette forvrenge svingen og den kan se skarpere ut enn hva den er. Dette kan føre til at du overstyrer svingen og spesielt mot slutten av kurven.
Press haka inn mot svingen. Dette fører til en bedre oversikt over hva som venter deg. På denne måten vil du samtidig løfte blikket slik at du ikke ser for kort.
Tren på en riktig styrekommando. En motorsykkel vil svingen ved hjelp av kroppstyngde, men styringen vil bli både upresis og i mange tilfeller for sen. Kjenn på motorsykkelen respons når du bruker styreholkene først.
En singel sving kan ofte kontrolleres ved hjelp av en styrekommando. Venstre holke presses inn i en venstresving. Høyre holke presses inn i en høyresving. Om du kommer til flere svinger samtidig (svingkombinasjoner) kan det være nødvendig å bruke begge styreholkene. I venstre sving presses venstre styreholk frem og høyre styreholk trekkes litt bakover. I høyre sving presses høyre styreholk frem og venstre styreholk trekkes litt bakover. Noen kaller dette for ”push/pull”. Om du mestrer denne teknikken vil det å kjøre sving være vesentlig tryggere og du har i større grad bedre kontroll.
Husk alltid å vurdere farten inn mot svinger. Velg en fart som du vet du mestrer. Riktig fart er en subjektiv avgjørelse. Velg en hastighet som du vet er din egen komforthastighet. Dette kan være en utfordring når du kjører sammen med flere. Velg din egen hastighet!!
En bevisst motorsyklist styrer også motorsykkelen ved hjelp av gasskontroll. Om vi ønsker en større radius kan vi øke gassmengden og motorsykkelen vil svingen mindre ved samme holketrykk. Om vi ønsker en mindre radius kan vi redusere gassen og motorsykkelen vil svinge mer ved samme holketrykk. Øv i trygge former på dette.
Om du opplever et problem i en sving og du merker at du stivner. Start med å slipp gassen. Dette vil føre til at motorsykkelen svinger mer.
Vær nøyaktig med hvor du ser. Bli bevisst hvilke referansepunkt (de punktene på vegen fremover som du fokuserer blikket på) du bruker for å mestre svingen. Blikket kan ikke være for langt fremme, men heller ikke for kort.
Definer referansepunktene i forhold til hvilken informasjon du trenger for å fortløpende planlegge svingen godt nok. Pass på blikkfellene som finnes.
Skaff deg godt nok handlingsrom der det er farligst for deg å være. Hold deg unna høyre vegkant i en venstre sving. Det er der de fleste kjører ut. legg deg innover i svingen, men pass på samtidig at du har plass til å møte de som kommer i mot.
Hold deg unna midten av vegen i en høyre sving. Legg motorsykkelen innover mot høyre kant for å unngå møteulykker og utforkjøring til venstre i en høyre sving. Om du er usikker på hvordan svingen er (blinde svinger) se etter vegens forsvinningspunkt og bruk dette som referansepunkt for å gjennomføre svingen på en tryggest mulig måte
Reitwagen.no oppfordrer alle til å kjøre forsiktig. Da får vi gode kjøreopplevelser!
For mer informasjon. Wigum holder også foredrag og forelesinger for MC-klubber og andre som vil lære mer om gode kjøreteknikker. For kontakt se informasjon nedenfor:
Jan Petter Wigum. Universitetslektor Handelshøgskolen.
E-post: jan.p.wigum@nord.no.Tlf: +47 74 82 37 49. Mobil: +47 926 02 646. https://www.nord.no/no/_layouts/15/uin.internet/userprofilepage.aspx?pid=nord%5Cjan.p.wigum
https://www.nord.no/no/studier/trafikklarer-hogskolekandidatstudium
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com