2025 Yamaha TMAX og TMAX Tech Max

Halvor Urang
Yamaha lanserer nå sin nye TMAX scooter som er blitt foredlet for 2025 og oppgir selv at de tar sin ultimate premium sport scooter til et nytt nivå. Vi har sett nærmere på den og mener det er godt mulig at de har sine ord i behold.

Det er faktisk snart et kvart århundre siden Yamaha lanserte sin store og sportslige scooter TMAX, og de har aldri stoppet å finslipe denne modellen. For 2025 kommer den fortsatt med to utstyrsgrader. TMAX er den allerede godt utstyrte grunnmodellen og TMAX Tech Max er toppmodellen som er enda bedre utstyrt med både førerstøttesystemer og teknologi som man i større grad forventer å finne på dyre motorsykler. Yamaha er påpasselig med å fremheve scooterens sportslighet som er videreført siden den første versjonen kom i 2001, men også at den har beholdt all den praktikalitet og komfort som kunder ser etter i en stor scooter. I Europa alene har Yamaha solgt mer enn 330000 enheter, og modellen har en stor og lojal fanbase, og merkeklubber i mange land.

En finslipt modell

Den siste iterasjonen av TMAX har fått litt skarpere linjer i designet, blant annet med ny utforming av LED-frontlyktene og beholder sitt sportslig kompakte utseende. Drivkilden er en kompakt og kraftig 2-sylindret motor på 560 ccm som nå fullt ut imøtekommer EURO5+ kravene. Maks effekt er oppgitt å være 47,6 hk ved 7000 omdreininger og maks dreiemoment 55,7 Nm ved 5250 omdreininger. Mens den stive aluminiumsrammen borger for god veiholdning og kjørbarhet, gjør det også at vekten er på lave 220 kg. Under setet er det god plass til å legge igjen hjelmen ved en tur til byen eller jobben, eller til bagasje dersom du kjører en lengre helgetur. Det komfortabelt utformede setet og den effektive vindskjermen gjør det lettere å kjøre langt, og TMAX har også en Smart Key som gir nøkkelløs tilgang til tenningen, setet og tanklokket.

TMAX er skodd med relativt brede hjul som gir både god komfort og godt veigrep for aktiv kjøring, og med opp-ned gaffelben. Dimensjonene er 120/70-15 foran og 160/60-15 bak. Den har en IMU (inertial measurement unit) som betyr at både sving-ABS, et bremsekontrollsystem og traction control er blant førerstøttesystemene. Man kan også velge ulike moduser for gassrespons. TMAX kan leveres i fargene Icon Black og Tech Kamo.

Skjerm og tilkobling

Skjermen er fortsatt på 7 tommer, men er nå oppdatert og man kan velge mellom tre ulike stiler på informasjonen som vises. Den tilbyr tilkoblingsfunksjonalitet, og MyRide appen lar deg spille musikk, lese sms, ta imot samtaler og epostvarsler. Den kan også vise deg nyttig informasjon om lokasjon, bensinforbruk og ruter man har kjørt. Gjennom Garmin Motorize appen skal TMAX førere få tilgang til navigasjon, samt til informasjon om trafikkforhold og værvarsel.

Toppmodellen

De som velger å unne seg premium-modellen TMAX Tech Max vil kunne glede seg over en rekke oppgraderinger som bidrar til følelsen av eksklusivitet. Tilgjengelige fargevalg for denne modellen vil være Ceramic Grey og Dark Magma. Vindskjermen er elektrisk justerbar +/- 110 mm ved knappetrykk fra styret, den har varme i holkene og setet, fartsholder, dekktrykkmonitorsystem (TPMS), justerbar bakdemper, lettere felger og knappene på styret har bakgrunnsbelysning.

I tillegg tilbyr Yamaha et helt spekter av tilleggsutstyr, kjøreutstyr og klær som er spesielt myntet på TMAX førere, og man kan bruke Yamaha’s MyGarage app for å bygge en virtuell TMAX med det originale ekstrautstyret man ønsker seg.

Yamaha sier at TMAX er for alle som setter pris på stil, kjøreegenskaper, praktikalitet og komfort, og det kan se ut til at kjøperne vil finne nettopp dette.

Både TMAX og TMAX Tech Max vil være tilgjengelig hos Yamaha forhandlerne fra mars 2025. Priser er ikke oppgitt på nåværende tidspunkt.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend