Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi møter NAF-president Fredrick Andersen over en kopp god kaffe på hans kontor i Kristian Augusts gt. 10 i Oslo sentrum. Forhandlerne som vil selge noe spennende må hive seg på tråden!
Drømmen om ny motorsykkel
– Jeg var mest aktiv på motorsykkel på -90 og starten av 2000-tallet. Så har jeg hatt en pause, men nå kribler det skikkelig igjen. Jeg leser og følger med i MC-Avisa og på Finn på nett. Så det blir spennende å se hva jeg ender å kjøpe, sier Andersen med et smil. NAF har alltid hatt fokus på kompetanseheving hos bilisten og motorsyklisten. – Det vil også være fokus fremover. Videre har vi mange gode kurs og medlemstilbud, råd om sikkert kjøp, eie og bruk av MC, forteller en engasjert NAF-president.
Fredrick Andersen, som ble 64 år nylig, tror motorsykkelmarked kommer til å vokse i viktighet fremover. Fokus på gode kjøreopplevelser og enkel mobilitet vil være viktige drivere.
– Bruk av lett og tung MC er en naturlig del av de endringene vi ser i trafikkbildet i storbyene. MC er derfor trolig en del av den fremtidige mobilitetsløsningen. Vi må forvente at flere husstander vil ha en eller flere lette og tunge motorsykler, for å håndtere behovene og kostnadene med sine hverdagsreiser. Videre vil vi nok også se at vi også får stadig flere elektriske og enda mer miljøvennlige motorsykler. Det vil igjen ytterligere forsterke veksten for MC, mener Fredrick Andersen.
Skjøstad inspirerer
– Stig Skjøstad som er administrerende direktør i NAF kjøpte seg ny motorsykkel i fjor vinter. En BMW R 1200 GSA. Det har fått meg til å tenke at det er på tide å igjen gjøre drømmen til virkelighet. NAF-presidenten har tidligere hatt en Suzuki 1000 GS/G med kardang, forteller han. Videre har jeg hatt en Suzuki GS1200 på slutten av -90-tallet. Etter at jeg solgte den har det blitt mye båt, samt kabriolet og bilglede for meg. En Jaguar XK kabriolet, en Aston Martin DB 7 og en Aston Martin DB 9. V12-ere som var best over 150 kilometer. Videre har jeg hatt en flott knall rød -65 Mustang kabriolet med hvitt interiør. Tre Mercedes Benz SL-er 280 til 500. Men jeg har kommet til at jeg jo ikke være noe dårligere en Skjøstad, så til våren kommer jeg også på to hjul og motor. Jeg må jo få meg en litt bedre sykkel en han, sier han med et smil.
Andersen har vært øverste tillitsvalgt for NAF-organisasjonen i Norge siden 2016. Før det hadde han vært tillitsvalgt og leder for NAFs-lokalavdeling i Oslo og Omegn i fem år. Han var også aktiv og hadde tillitsverv i NAF MC Oslo og var på noen treff, spesielt på slutten av -90 tallet. Særlig husker jeg treffene hvor vi lå i telt på Rjukan og i Kragerø, minnes Fredrick Andersen. Han forstår at trenden nå er mer og mer bekvemmelighet med økt fokus på kjøreopplevelser og motorsykkelturisme med overnatting på hotell og moderne hytter. – Det er i alle fall tilbakemeldinger jeg ofte får når jeg snakker med motorsyklistene som jeg møter på tur.
Emeritus og MC-fan
Andersen er i dag det som heter emeritus partner i Advokatfirma Andersen & Bache-Wiig AS, et selskap han etablerte i 1984 sammen med Heide Backe-Wiig, som er en annen kjent advokat og forsvarer lokalisert rett ved Hotel Bristol i Oslo sentrum. De har fortsatt å drive selskapet sammen selv etter at de skilte lag privat for mange år siden. Emeritus er en hedersbetegnelse som står for den mest erfarne, men som allikevel er aktiv på alle plan. En benevnelse vi ofte ser brukt på universitet og høyskoler hvor vi har professor emeritus i noen av de viktigste fagene.
– Jeg praktiserer aktivt som advokat og stortrives her på kontoret sammen med et team av yngre advokater. Det er med å holde meg ung og aktiv, sier en smilende Fredrick Andersen. Han har brukt deler av dagen til å få sin Iphone 10 opp å kjøre etter en oppgradering og leter frem gode motorsykkelminner fra året som er godt for å dele de med oss som skal lese dette.
Vi er opptatt av å vite hvilken del av jussen han er spesialisert seg på. Som advokat bistår han i generell privatrett og gir bistand til små og mellomstore bedrifter. Han har særlig kompetanse på arv- og styret av private skifter. Andersen er også en av dem som har skrevet 100-vis av testamenter og etablering av såkalt private beslagsforbud. Vi har i forbindelse med intervjuet lært at det gir arvelater mulighet til å styre arven etter sin død og sørge for at arven blir fritatt for kreditorbeslag fra arvingens kreditorer. Men Andersen vil helst ikke snakke om yrket sitt. Samtalen dreies hele tiden tilbake til NAF og NAF-MC. Han er flink sånn, og også opptatt av at han i rollen som NAF president ikke kan markedsføre sin egen virksomhet eller profesjon.
– Å kjøre MC er langt mer morsomt enn å praktisere som advokat, men det har vært et godt levebrød siden jeg avsluttet studiene ved 1981 ved Universitetet i Oslo. Ingen dag er lik når man er advokat og praktiserer et fritt yrke. Gjennom å jobbe med kunder holder man seg også ung og kreativ, mener han. Jobben som President i NAF tar imidlertid mye av arbeidsdagen. – Jeg bruker nok 70-80 prosent av den lyse tiden av døgnet på president vervet, forteller han.
Økt vekst i årene fremover
Andersen er nylig tilbake fra et seminar og foredrag på Columbia University i New York i regi av FIA (Federation Internationale de l’Automobile). NAF er medlem av den internasjonale paraplyorganisasjonen FIA sammen med 226 andre medlemsorganisasjoner i 132 land, forteller Fredrick Andersen. Sammen har disse organisasjonene over 100 millioner medlemmer med fokus på å gi medlemmene god verdi for medlemskapet, inkludert veihjelp i hele Europa om du har plutselig behov for hjelp. NAF er med på en rekke forbrukertester og den formelle og uformelle kontakten gir erfarings- og kompetanseutvikling som kommer medlemmene til gode.
Tilbake til USA og Colombia University. – Her var det mange gode foredrag som blant annet tok for seg medlemsorganisasjonenes vekstpotensial i vår tidsalder. Å klare å være moderne og møte medlemmene aktivt er grunnlaget for suksess. I våre medlemsundersøkelser ser vi at 36.000 oppgir at de har motorsykkel, så det er trolig et godt potensial for ytterligere vekst i NAF-MC fremover, forteller Andersen. Videre vet vi at det finners 165.000 registrerte store mc-er og vel 500.000 som har førerkort på stor eller liten motorsykkel i Norge. – Så bare veihjelp, medlemstilbudspakke, våre kurs og tema faller i smak og blir kommunisert godt, ja da har vi virkelig et stort potensial, mener Andersen.
Ut på gulvet for å møte medlemmene
– Jeg deltok på et NAF MC seminar i fjor vinter på NAF bygget ved Havnelagret i Oslo sentrum i forbindelse med MC-messa på Lillestrøm. Det inspirerte, forteller Andersen. Deretter har jeg brukt dette året til å være ute på gulvet og møtt medlemmene. Blant annet deltok jeg tidligere i høst på et NAF-veilederkurs i regi av Molde og omegn foreningen. Her kjørte jeg en helt ny BMW G310 R men klarte dessverre å kjøre ut av banen under en av øvelsene. Men det gikk bra, og som sprek 64 åring er jeg ikke skremt. Jeg fikk jo også bestått i benskjørhetstesten her selv om jeg fikk to ribbeinsbrudd. Det gikk vel med 50 Paralgin forte også, sier presidenten med et smil. Ingen alvorlige skader heldigvis. Men det er også en påminnelse om at fokus på trafikksikkerhet og god kjøring er viktig. Nettopp det å prøve og øve på en sikker og god bane er noe vi i NAF og NAF-MC kan tilby våre medlemmer, sier Fredrick Andersen. Her er det ypperlig for klubber og MC-vennegjenger å leie og bruke våre mange gode baner og bygg rundt om i landet. Videre kan de brukes som møtearenaer for MC-klubbene og vennegjenger som trenger et møtested når det ønskes faglige innlegg om f.eks. kjøreteknikk og sikkerhet fra NAF.
NAF MC er godt organisert gjennom Trafikksikkerhetskomiteen
En NAF MC-klubb er å anse som en komité underlagt en lokalavdeling og rapporterer til styret i sin lokalavdeling. Noen av klubbene favner imidlertid over et vesentlig større geografisk område enn sin «moravdeling». Så ledes NAF MC i dag av trafikksikkerhetskomiteen i NAF. Trafikksikkerhetskomiteen er en av flere komiteer som Hovedstyret oppnevner for å ivareta ulike deler av den frivillige virksomheten i NAF. Komiteens medlemmer velges også av hovedstyret. Trafikksikkerhetskomiteen har fokus på å gjøre trafikanten tryggere og bedre.
– Medlemmene av Trafikksikkerhetskomiteen jobber aktivt. I dag ledes den av Eldar Aas som bor i Arendal og er sentral i NAF i det som snart blir storfylket Agder. Videre sitter MC-ansvarlig i NAF Ragnhild Rambraut fra NAF MC Trondheim i komiteen. Hun er dermed øverste MC-tillitsvalgte i NAF. Kjell-Johnny Johansen fra NAF Molde i Møre og Romsdal og Dag L. Røysen i NAF i Steinkjer i det nye storfylket Trøndelag sitter også i Trafikksikkerhetskomiteen. Videre har NAF sentralt dedikert en egen sekretær og administrativ støtte til komiteen. Det er Morten Fransrud som har den rollen. Han er var en av landets mest anerkjente sjåførlærere før han startet i NAF. I rollen som sekretær og koordinator gjør han en suveren jobb og Fransrud er MC-fan på sin hals, skryter Andersen.
– Hver klubb har eget styre, økonomi og lager egen aktivitetsplan. For å være med i en NAF MC-klubb må du være medlem i NAF. Du velger selv hvilke NAF MC klubb du ønsker å være medlem i uavhengig av hvor du bor, og hvilken lokalavdeling du tilhører. Det er også muligheter for å være medlem i mer enn en av NAF MC klubbene. I tillegg har administrasjonen en dedikert motorsykkelkontakt i Kjell Jarslett. Også han tidligere sjåførlærer. Trenger du hjelp til noe fra fagmiljøene i NAF Gården er det lurt å ta kontakt med ham. Han sørger for at du får den hjelpen du trenger av de rette personene på huset, understreker presidenten.
Vi skal brette opp ermene for motorsyklistene
– Vi er godt organisert. Vi har mange medlemmer og har et stort potensial for å vokse ytterligere. NAF-MC har mange gode medlemstilbud og jeg tror vi vil være en viktig støttespiller når det nå blir stadig mer fokus på det å skape gode kjøreopplevelser. Gjennom gode tilbud vil vi i NAF bidra til at alle med interesse for motorsykkel får god verdi for å være medlem. Det lover jeg, sier Andersen som avslutter med å brette opp ermene.
Fakta om NAF MC og NAF
Som NAF-medlem med veihjelp og medlem i NAF MC får du veihjelp for lett og tung MC. Du får også tilgang til et aktivt MC-miljø med ca. 8.500 medlemmer og 24 klubber landet rundt. Medlem i NAF koster kr. 1.220,- og innebærer: Veihjelp i Norge og Europa, bilnøkkelforsikring, juridisk rådgivning, egenandelsforsikring for leiebil, NAF Veibok, Magasinet Motor, Rabatt på NAF-tester, gunstig billån og forsikring og et omfattende fordelsprogram.
NAF: Les mer om NAF
Medlemskap og veihjelp koster kr. 210,- for NAF MC. Les mer her
KORT OM:
Navn:
Fredrick Andersen
Rolle:
President i NAF og derigjennom også øverste overhode for NAF MC.
Bor:
Samboer og bor på Nesøya i Asker kommune, utenfor Oslo. Er et barn og har to barnebarn.
Kjører:
Drømmer om en stor sykkel, men har for tiden en Lexus LS 500 privatbil. Når det gjelder MC er målet å ha samme eller skaffe seg «en litt bedre» enn NAFs adm. direktør Stig Skjøstad som er administrerende direktør i NAF kjøpte seg ny motorsykkel i fjor vinter. Det er en BMW R 1200 GSA.
Medlem:
NAF og NAF-MC.
Hobbyer:
Kjøre bilturer med kabriolet har vært en god hobby i mange år. Videre å kjøre alpint i Kvitfjell eller Wyllerløypa i Oslo. Svarte løper!
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com