MCF-general på to hjul - Importørene rigger seg for vekst!

Bjørn Richard Johansen
Steinar Sandbye er den joviale styrelederen i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Alltid smilende. Kawasaki patriot på sin hals! Slik beskrives han når man spør hvem Mr. Sandbye er. Uformell, men ambisiøs på vegne av motorsyklisten. Alltid positiv og ivrig på å hjelpe til i kollegiet av Motorsykkelimportører. I alt er det 9 medlemmer i MCF, og Steinar Sandbye er dermed generalen for nesten alle merkene i Norge. Møt MCF styrelederen her!

Rett utenfor Lørenskog ligger Norsk Motor Import AS (NMI) sitt Oslokontor, hvor salgs og markedsavdelingen holder hus. Hovedkontoret er derimot lagt til Førde.

Steinar Sandbye kan ikke få nok av Kawa. Han har besøkt mange av fabrikkene opp igjennom årene. Kawasaki motorsykler er i dag produsert av Motorcycle & Engine divisjonen i Kawasaki Heavy Industries på fabrikker i Japan, Michigan, Filippinene, India, Indonesia, Bangladesh og Thailand.

Sunn drift gir rom for å satse
– Det er av historiske grunner og fordi eieren Roy Valvik bor der, forteller Steinar Sandbye når vi møter han mens vinterlagringssesongen er på sin høyde i slutten av oktober. Virksomheten omsatte for 90,5 millioner i 2018, opp fra 85 millioner i 2017. Selskapet har sunn og god drift og rapporterte et driftsresultat på 5,5 millioner i 2018 og 4,9 millioner i 2017. – Lønnsom drift er viktig for å sikre langsiktighet, investeringsmuligheter og gir oss mulighet til å satse på vekst fremover, forteller Sandbye.

MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, NMCU og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC-messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede.
Steinar Sandbye kom inn i bransjen i 1982. Da begynte han å arbeide hos MC-Spesialisten i Oslo, som kanskje mange motorsyklister husker i forbindelse med deler og utstyr.
– Jeg tok videreutdanning innen markedsføring, og fikk etter hvert ansvar for dette området. Senere fusjonerte selskapet med Norsk Motor Import AS som blant annet er importør av Kawasaki. Dette førte til at jeg ble firmaets representant i MCF. Det å være problemløser, og finne løsninger som oppleves som vinn-vinn for de som er involvert, er noe jeg trives stort med. Og det må til i rollen som styreleder i MCF, sier han med et smil.

Flere unge og flere kvinner
Mitt viktigste fokus fremover blir å jobbe med rekruttering. Vi må bli flinkere til å kommunisere med de yngre potensielle motorsyklistene. Jeg tenker da spesielt på dem som kjøper eller burde kjøpe 125cc og A2.
– Videre må vi få flere kvinner til å ta MC-lappen og bidra til å få bedre utstyr tilpasset kvinner. Det er et tema Eli Johanne Stene og Women Riders World Relay, WRWR, med 19.000 medlemmer over hele verden og 1.000 medlemmer i Norge har fokus på. Dette er et spennende prosjekt som lover godt for fokus på kvinner og MC- i årene fremover. Gjennom å lese og høre om WRWR har vi importører blitt mer oppmerksom på kvinner og MC i år. Jeg lover at dette også vil få mer fokus fra oss i MCF fremover, sier han. Kvinner på MC er en gruppe vi ikke tidligere har nådd så godt frem til, der ligger det ett stort potensial, sier Sandbye.

Mange høydepunkter
– Det er mange gode minner fra MC-sesongen i 2019, sier Sandbye. Høydepunktet i år var MC-messen i slutten av mars med rekordmange besøkende. Ja over 24.000 besøkende var innom MC-messen i år. Mange unge. Det gikk jevnt med oppfølgingen frem til i begynnelsen av mai med prøve kjøring av motorsykkelmodeller fra de fleste leverandørene i det norske markedet.
– Brukbart vær fikk vi også og super messe-stemning med fantastiske mennesker. Midt oppe i det hele dukket finansminister Siv Jensen fra regjeringen opp på MC-Messa hos NMCU og fortale at MC-avgiftene skulle ned enda litt til. Minus 10 prosent fra 1 juli i år. Det var litt av en julekveld midt på en lørdag i mai, sier Sandbye og smiler.

Vervet som styreleder i MCF og markedssjef i Norsk Motorimport medfører mange flyturer. Her om bord i et SAS fly på vei til møte i MCF regi.

Til alpene vi dro
– I jobbsammenheng fikk jeg tid til en prøve kjøring i alpene i september. Skulle nesten tro vår herre kjørte MC for det var vanvittig flott sommervær på dagen disse dagene. Kaldt om kvelden når vi kjørte inn til hotellet Oberforsthof i St. Johann i Østerrike hvor vi bodde under oppholdet. Fra det som base kjørte vi ut i forskjellige retninger over flere dager. Og kaldt om natten, men fantastisk om dagen. Gjennom fem dager var vi innom Tyskland, Østerrike, Italia og Slovakia. I alt tipper jeg vi kjørte 1.000 kilometer med de ulike syklene gjennom disse dagene.
– Det er noe spesielt ved å stige fra 500-2.500 meters høyde med MC under blå himmel og ruvende fjell og isbreer. Store opplevelser, forteller Sandbye.
– Mest minneverdig denne sesongen også var likevel noen fine turer på vår gamle Kawasaki der jeg nøt å være passasjer. Det er hyggelig å gjøre noe sammen med kona også. Han er gift med Hanne Gro og kjører en gammel Kawasaki ZR 750. Årsmodell 2001.

Denne logoen er den beste sier patrioten, Steinar Sandbye.

Jobber med det som er inni godteposen!
Vi jobber med det som er gøy og godt. Å jobbe med motorsykkel er nesten som å være inne i en godtepose. – Som markedssjef hos NMI får jeg jobbe med det jeg alltid har likt, markedsføring, Kawasaki, deler og utstyr. «Kawa» er jo den beste sykkelen, sier han med et smil.
– Som styreleder for Motorsykkel Importørenes Foreningen (MCF) har jeg kontakt med hele bransjen, foreninger, og myndigheter for å legge til rette for felles beste. Det er profesjonelle organisasjoner, etater og tøffe konkurrenter som respekterer hverandre og har en sunn holdning i et lite marked som konkurrerer beinhardt, forteller en engasjert MCF-general. Vi tror også på vekst i årene som kommer for vår bransje, sier han.

Motorsyklisten må være gode ambassadører
– Alle MC-entusiaster må være ambassadører for å fremme gode holdninger, både når det gjelder trafikksikkerhet og oppførsel for å bidra til en styrket positiv oppfatning av motorsyklister og motorsykkelmiljøet, mener Sandbye. Vi må også i større grad vise opplevelsesfilmer, korte snutter, hvor vi løfter frem fokuset på frihet, fellesskap, natur, familie/venner på MC.
Når det gjelder å gi ros til aktører i bransjen, er Sandbye klar:
– Jeg vil spesielt fremheve organisasjoner som driver med etterutdanning av motorsyklister. Mange av den eldre garde, som jeg, som knapt måtte kjøre rundt hjørnet for å bestå førerprøven, trenger påfyll av kunnskap. Trafikkbildet og regler endrer seg stadig, og det er viktig å holde seg oppdatert. Neste vår vil jeg selv forsøke å bli med på noen kurs for å fjerne noen uvaner og tilegne meg mer kompetanse, understreker Sandbye.
Han er engasjert når han snakker om sikker kjøring.
– Videre arbeid med trafikksikkerhet og holdninger slik at vi får ned ulykkestallene er viktig. Det å kjøre fort, og kanskje over evne, er ikke kult! God veimerking og oppmerksomme medtrafikanter bidrar til større trygghet og kjøreglede for MC-føreren.

Kjemperått minne
Når vi tar farvel og spør hva hans største MC-opplevelse er, kommer svaret raskt: Der er det ingen tvil. Jeg var så heldig å få kjøre Kawasaki H2 på bane i Spania. Den følelsen kan kun beskrives med ett ord, sier Steinar Sandbye. Kjemperått!!

KORT OM:
Navn:
Steinar Sandbye

Rolle:
Markedssjef Norsk Motor Import og styreleder Motorsykkelimportørenes forening.

Bor:
På Kjeller i Akershus

Familie:
Gift med Hanne Gro. En voksen datter, Christiane.

Kjører:
Mye forskjellig, men har privat en gammel Kawasaki Z 750. Årsmodell 2001.

Medlem i:
Medlem av Norges Motorsykkel Union, NMCU, noe jeg oppfordrer alle motorsyklister som ikke allerede er medlem til å melde seg inni. De har gjort og gjør mye for motorsyklister i Norge og nyter stor anseelse i alle fora de opptrer.

Hobbyer:
Motorsykkel, annet har jeg dessverre ikke tid til.

Kjørt i 2019:
En del turer i jobb sammenheng, ellers altfor lite. Mitt store savn er å kjøre mer…

Fakta om MCF, Motorsykkelimportørenes Forening
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC-En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

Fakta om Norsk Motor Import AS (NMI)
Norsk Motor Import AS, har 15 ansatte og er en av Norges største importør og distributør av motorsykkelutstyr, reservedeler, moped, MC og ATV. Selskapet, som ble etabler i 1998 av Roy Valvik driver sin virksomhet i Førde og på Lørenskog. De importerer og distribuerer følgende merker: Kawasaki, TGB, Sym Rieju og flere kjente utstyrsmerker som Givi, Øhlins, Shark m.fl. Virksomheten omsatte for 90,5 millioner (opp fra 85 millioner i 2017). Driftsresultatet var på 5,5 millioner i 2018 og 4,9 millioner i 2017. Mer om: Norsk Motor Import på www.norskmotorimport.no.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend