Supertorsdag i går: Nye sykler fra BMW: S1000R og G310R ble lansert globalt torsdag kveld

Kenneth Nordahl-Pedersen
BMW presenterte to 2021-nyheter torsdag kveld i en live-sending på sosiale medier – en helt ny S1000 R, sammen med minstemann i Roadster-familien, G310 R. Mest oppmerksomhet ble selvsagt viet den totalt gjennomarbeidede S1000 R. Reitwagen.no var med på den internasjonal pressekonferansen fra BMW Motorrads hovedkontor.

Ny S1000R

BMW-språket betyr en enkelt R i slutten av modellbetegnelsen Roadster. BMW har fire modeller i denne familien, og alle er nakne sportslige sykler. Den sportsligste av dem er uten tvil S1000 R som har hentet både motor og chassis fra superbike’en S1000 RR. I motsetning til sitt racinginspirerte søsken er S1000 R kåpeløs, og har et høyere styre.

-It is not a motorcycle, it’s a weapon, uttalte stuntfører Chris Pfeiffer.          

Motor

Motoren er justert for å matche sykkelens bruksområde, og selv om det i prinsippet er den samme 999 kubikks store motoren som i RR, er toppeffekten redusert fra 207 hk til 165 hk for å gi rom for mer dreiemoment i lav og mellomregister. BMW forklarer dette med at på en naken sykkel er det uinteressant med en en toppeffekt som bare kan nåes på femte- og sjettegir, og bare over 200 km/t.

Toppfarten er oppgitt til «over 200 km/t». Dermed signaliserer BMW at toppfart er uinteressant. Det er prestasjoner i turtallsregister og hastigheter der denne sykkelen blir brukt som har vært i fokus, og ingeniørene påstår at den nye modellen skal være smidigere og oppleves som sterkere i lavere turtall enn forgjengeren.

Chassis

Også chassiset er hentet fra RR-utgaven. Begge syklene bruker den samme rammen, motoren og baksvingen. I utviklingen av modellen har det vært stort fokus på å minimere vekt, på å sentrere tyngdepunktet. Et resultat av denne filosofien er den korte bakstussen og den smidige frontlykta, og sykkelen er blant de letteste i klassen. Kjøreklar vekt med full tank (16,5 l) er på beskjedne 199 kg, og velger du M-modellen med karbonfelger har du bare 194 kilo å håndtere.

Design

Den forrige modellen har vært designmessig uendret i 7 år, og BMW ga designteamet frie tøyler til å designe en helt ny modell uten å være bundet av utseendet til den utgående modellen. Dermed har de endt opp med en helt ny og gjennomarbeidet sykkel. Hekken er kortet, og frontlykten er helt ny. Det er nå LED i alle lys slik man forventer i 2021.

Linjene er trukket for å gi sykkelen et dynamisk utseende, og for å sentrere vekten både reelt og visuelt.

En morsom sak er at markedsansvarlig hos BMW uttalte under lanseringen at sykkelen er designat ikke bare for å se bra ut og fungere optimalt, men også for at du som fører skal se bra ut…!

M-sport

S1000 R finnes i en M-sport versjon. Dette er i hovedsak den samme sykkelen, men har en del eksklusive deler, slik som f.eks karbonfelger. Prisen for M-versjonen er selvsagt også mer eksklusiv.

Pris og garanti

Prisen på S1000 R begynner på 218 000,-. Vi har i skrivende stund ikke pris på M-modellen.

BMW tilbyr hele 5 års garanti på alle sine modeller. Dette er best i klassen, og trolig en faktor som kjøpere vil tillegge betydelig vekt. Vil konkurrentene følge etter?

 

BMW G310 R

En oppdatert versjon av minstemann i R-familien ble presentert samtidig. Dette er en A2-sykkel og er en fin innstegsmodell. Designmessig ser man klart slektskapet med storebror, men den er selvsagt utstyrt med enklere komponenter i god balanse med de kreftene den skal håndtere.

Med 34 hestekrefter er effekten noe lavere enn de tøffeste konkurrentene, men til gjengjeld skal G310 R vøre svært smidig og lettkjøret. Modellen har vært foretrukket på BMW sin wheelie school, og Chris Pfeiffer viser i videoen at det går an å ha det riktig moro med denne også. Den er dessuten svært prisgunstig med en prislapp på kr 61 600,-.

 

Tekniske data finner du her.

 

Alle bilder: BMW Motorrad

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend