Alle gode ting er tre! Ducati lanseres en oppgradert SuperSport, en ny utgave av Panigale V4 og en el-sykkel.

Paal-Christian Hansen
I del 4 av Ducati-nyheter for 2021, lanseres en oppgradert SuperSport, en ny utgave av Panigale V4 og en el-sykkel. Jeg har selv kjørt Supersport S de siste årene, og vurdert et bytte til Panigale V4. Sånn sett er denne lanseringen fra Ducati ekstra spennende for min del, skriver redaksjonens “Ducatist” Paal-Christian Hansen.

Sportslighet og design har alltid vært en del av Ducatis DNA. Om man ser på bildene av 2021-modellene, har de ikke gitt slipp på noe av dette.


Nye SuperSport 950

SuperSport 950 er en sykkel som kombinerer det sportslige (både av utseende og kjørefølelse), med komfort.

På 2021-modellen har man endret noe på design, elektronisk utstyr og litt ekstra annet utstyr. I tillegg er motoren oppgradert i samsvar med Euro 5-normen. Designmessig opplyser Ducati at den estetiske koblingen mellom SuperSport 950 og Panigale V4 nå er enda sterkere. I front har de på SuperSport 950 lagt inn full-LED, nye finner og luftinntak. Ergonomisk har man hevet styret ytterligere, for bedre kontroll selv med passasjeren, setet er justert i lengderetningen for å bedre førerens komfort.

Elektronikken er betydelig oppgradert
Det er på elektronikken at man har gjort mest endringer på den nye SuperSport 950. Den har fått en ny 4,3 ” full TFT-skjerm med grafikk og grensesnitt som skal være inspirert av Panigale-familien. Ducati har også sørget for å videreutvikle Cornering ABS, Traction Control og Wheelie Control, som leveres som standard på SuperSport 950.

SuperSport 950 er tilgjengelig i rødt, og for de som ønsker et mer raffinert chassis, er S-versjonen tilgjengelig i “Ducati Red” og “Arctic White Silk”. SuperSport 950 S er utstyrt med fullt justerbart Öhlins-oppheng og passasjersetedeksel.

SuperSport 950 og SuperSport 950S vil etter det opplyste være tilgjengelige hos Ducati-forhandlere fra februar 2021.


Nye Panigale V4
Panigale V4 er utvilsomt det sportslige alibiet til Ducati, med linjer direkte til MotoGP. I 2021 har Panigale V4- og V4 S-modellene fått Euro 5-motor. Men vekt, maksimal effekt og dreiemomentnivå holdes uendret.

Den elektroniske pakken som leveres på Panigale V4 inkluderer nå den nyeste generasjonen Ducati Traction Control. Riding Mode er også ny. Her har man delt inn Race Riding Mode, slik at rytteren kan ha to forskjellige konfigurasjoner for å definere det beste oppsettet basert på bane og kjørestil.

Ducati Panigale-familien utvides med en ny og enda mer sportslig Panigale V4 SP-versjon. Panigale V4 SP blir nummerert, og produksjonsnummeret inngraveres på styrehodet.


Tre tall: 214, 12,6 og 173
Spesifikasjonene til Panigale V4 SP omfatter bl.a. 214 hk, 12,6 kgm dreiemoment og en tørrvekt på 173 kg. Sykkelen er utstyrt med tekniske funksjoner for å forbedre kvalitetene på bane. Mange av elementene er hentet fra Superleggera V4: karbonfelger, bremsecaliper og hovedsylindere, tørr clutch og kjedestørrelse (520).

For å kunne tilpasse ergonomitrien best mulig til føreren, leveres Panigale V4 SP med Rizoma fotpinner, som er fullt justerbare. Sykkelen er også utstyrt slik at man enkelt kan fjerne bakspeil, skiltholder når man kjører på bane.

Designmessig skiller Panigale V4 SP seg fra V4/V4S i form av at drivstofftanken er i eksponert aluminium, dekslene er matt svart med fluorescerende røde detaljer og med utvidet bruk av karbonkomponenter.

Panigale V4 og V4 S vil være tilgjengelig i Ducati-forhandlere fra desember, med Panigale V4 SP fra mars 2021.


E-MTB

Som en liten digresjon i Reitwagen.no-sammenheng nevnes at Ducati, i forbindelse med introduksjonen av nye Supersport og Panigale, lanserte en elektrisk sti-sykkel (trå-sykkel). Kanskje litt utenom det man forventer av en motorsykkel-produsent, men likevel spennende. Dette er faktisk ikke nytt. De har produsert el-sykkelen All Mountain Ducati MIG-S fra 2019. Denne får en oppgradering i år. I tillegg kommer i 2021Ducati TK-01RR e-enduro.

 

 

Share via
Send this to a friend