Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
– Polaris Nordmøre imponerer med denne digitale satsingen. De er allerede Norges største forhandler og vil nok vokse ytterligere med denne digitale satsingen. Polaris Nordmøre er også en av de største i Europa, sier Truls Tvete som er adm. direktør for Polaris Norway AS, importøren i Norge til Reitwagen.no. De importerer ATV-er, snøscootere, motorsykler og båter for nær 400 millioner kroner i 2019. Og mye sendes til Nordmøre.
– Nettbutikk er ikke noe nytt fenomen i seg selv, men det er slett ikke utbredt i bransjen MC, ATV og snøscooter. Det er svært få slike nettbutikker i Norge. Jeg tror vi er den første i vår bransje i Midt-Norge, sier daglig leder Odd Inge Kvernberg til Trollheimsporten.no. Trollheimsporten.no er en nettportal som hører hjemme i Rindal i Trøndelag. Nettportalen er et samarbeidsprosjekt mellom næringsliv, foreningsliv og Rindal kommune. Surnadal området inngår også i nedslagsfeltet til Trollheimsporten.
Hardt arbeid fra hele teamet gir resultater
– Polaris Nordmøre AS, ligger på grensa mellom Surnadal og Rindal Kommune, og Møre og Romsdal og Trøndelag fylke. Butikken ble etablert 2001 og forhandler i dag Polaris ORV/Scooter, KTM Motorsykkel og BK-Hengeren. De selger også mye utstyr av merkene FXR, Klim, Zledbag og Rammy. Polaris Nordmøre har to butikker hvorav en avdeling ligger på Berkåk, i Rennebu kommune. I Aure kommune har vi Aure Bil og Fritid som underforhandler av Polaris. Selskapet har 14 ansatte, solgte 651 kjøretøy og omsatte for 64 millioner kroner i 2020. Det er en dobling fra 2017, forteller Odd Inge Kvernberg til Reitwagen.no
– Vi satser nå på nettbutikk og ønsker å være med å utvikle bransjen til det bedre for våre kunder, der vårt fokus er service for våre kunder, forteller Odd Inge Kvernberg til Reitwagen.no.
– Med en nettbutikk der kunder selv kan til alle døgnets tider finne det de ønsker er vårt mål, og vi vil fortsette å utvikle dette konseptet, sier Kvernberg.
– I fremtiden har vi en plan om at våre kunder kan booke servicetimer i en kalender der tilgjengelige tidspunkt er synlig, bestille reparasjoner, avtale leie av demo kjøretøy og booke prøve kjøring, forteller Odd Inge Kvernberg.
Hele varelageret på nett
Dette er en gledelig nyhet i vårt distrikt og for Polaris Nordmøre sine kunder, ikke minst med tanke på korona-restriksjonene, skriver Trollheimsporten.no. Nå slipper kundene å komme til butikken for å handle. Alle varer som selges i butikken er nå også gjort tilgjengelig på nett, og nye varer blir lagt inn i nettbutikken fortløpende.
– Nå kan kundene gå inn i nettbutikken vår, lage seg en profil og få alt av varer sendt direkte hjem, til og med snøscooter og ATV. De kan plukke ut utstyr og tilbehør på en snøscooter, ATV eller motorsykkel, se hvordan det vil se ut, og klikke “bestill” om de vil, sier Kvernberg til Trollheimsporten.no.
– Hvis man skal på hytta i påska og trenger en ny snøscooterslede for å ha med ved og propan, så er det bare å logge inn og kjøpe den, forteller Odd Inge Kvernberg til nettportalen.
De bruker Klarna-oppsett, som er den mest vanlige løsningen i nettbutikker. Det er en svært enkel løsning. Varene sendes med Bring.
Kvernberg forteller at bedriften har jobbet med nettbutikken i et års tid. Det er Ailin van Til, Olav Sæter og Håkon Kvammen Sæter som har hatt den største jobben med utvikling av design, funksjoner og innhold. De har lagt ned en stor jobb for å få absolutt hele vareutvalget inn i nettbutikken.
Kvernberg har ikke umiddelbart tall på antall varenummer i butikken, men for å gi et bilde på utvalget kan han fortelle han at at skrev ut 184 tettskrevne A4-sider med delenummer sist han leverte en komplett telleliste til revisor.
Pr. i dag har Polaris Nordmøre et varelager på ca. 20 millioner kroner. Den største delen av dette er lageret av kjøretøy, som er verdsatt til 13,5 millioner.
Gikk live før helgen
Den nye nettbutikk-løsningen har vært ute på prøve ei stund, og det har vært mulig for kunder og handle der. Det har allerede vært sendt varer til mange plasser i landet, så de vet nå at hele prosessen fungerer som den skal. Det er først denne uka at alt er helt klart, og løsningen har blitt lagt ut på bedriftens domene. Nå ligger nettbutikken ute sammen med hjemmesida på www.polaris-nordmore.no
Verksted er også online
Ailin van sier til Trollheimsporten.no at nettbutikken selvsagt vil bli oppdatert og utviklet videre framover også. Det vil komme enda flere varer etter hvert. De har flere planer som skal implementeres etter hvert. Det skal for eksempel bli mulig for kundene å bestille og booke tid til reparasjoner og service gjennom nettbutikken.
All nødvendig informasjon som kundene trenger er tilgjengelig på hjemmesida, også delekataloger, både til gamle og nyere kjøretøy. Alt av deler kan bestilles i nettbutikken.
– Kundene kan finne det de trenger selv. Det er mye enklere både for kundene og for oss, og man unngår misforståelser, sier van til Trollheimsporten.
Polaris har et stort delelager selv, og kan ellers bestille fra leverandør. I nettbutikken finner man produktinformasjon, og det framgår hva som er på lager og hva som må bestilles. Det er også symboler som indikerer lagerbeholdning, og man kan se hvor mye som er på lager av hvert enkelt produkt.
Økte omsetningen med 10 millioner
Det er generelt ikke mye positivt å si om korona-situasjonen, men for Polaris Nordmøre har den gitt et økonomisk oppsving. Odd Inge Kvernberg forteller at de har doblet omsetningen de siste tre åra, så alt skyldes ikke pandemien, men de har også hatt en betydelig oppgang det siste året.
– Omsetninga økte med 10 millioner kroner fra 2019 til 2020. Vi solgte 651 kjøretøy i fjor, det utgjør omtrent tre kjøretøy pr arbeidsdag, sier Odd Inge Kvernberg til nettportalen.
– Det var et hektisk år. Vi var veldig spente og nervøse da koronaen kom. Men fra april og utover har omsetninga bare økt. Og det fortsetter, vi hadde rekordhøy omsetning i januar i år.
To barn med stor glede, eksempel på nye kunder
Den økte omsetningen skyldes nok ikke minst at folk bruker mer penger på friluftsliv enn før. Som et eksempel på det forteller Kvernberg om en telefon fra en familie i en av nabokommunene kort tid etter nedstengingen i mars i fjor. Familien var ikke smittet, men i karantene, og barna hadde ikke noe å gjøre. De ville kjøpe to barnescootere, for å kjøre på innmark hjemme på garden, og de spurte om de kunne få scooterne levert hjem. Snøscooterne ble lastet opp hos Polaris Nordmøre og levert hjem til kunden neste dag. Senere kom det bilde av to glade gutter på snøscooter, som absolutt ikke hadde noe imot nedstenging lenger.
– Salget av motorsykler doblet seg i fjor, da mange kjøpte sykkel og dro på tur i Norge, i stedet for å dra til utlandet i ferien, sier Odd Inge Kvernberg til nettportalen Trollheimsporten.no.
En annen virkning av korona-pandemien, som ikke er like oppløftende, er at leveringstidene på enkelte produkter har økt. Polaris Nordmøre får levert det meste av sine varer fra Østerrike, Polen og USA. Det har til tider vært shut-down på fabrikkene, noe som merkes godt i markedet.
– Vi må bare be kundene om forståelse og tålmodighet, sier Odd Inge Kvernberg til Trollheimsporten.
Polaris Nordmøre er medlem av Trollheimsporten.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com