Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
NMCU er en viktig talsmann for trygg og god kjøring
Odd Terje Døvik, styreleder i interesseorganisasjonen Norsk Motorcykkel Union (NMCU), som er en landsdekkende interesseorganisasjon for motorsyklister med vel 10.000 medlemmer fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord, sier til NRK at utviklingen er enestående. Han og Reitwagen.no anbefaler alle som vil ha god faglig oppdatering å lese den nye fagboken som er kommet om MC-kjøring. Se mer på linken.
Viktig med ny kunnskap om gode kjøreteknikker
– Jan Petter Wigum, NORD Universitet, og Tore Johannessen, Trafikkforum, representerer den spisse enden av forsknings- og kunnskapsmiljøet på motorsykkel i Norge, skrev Reitwagen.no i vinter når boken ble lansert. Disse gutta har gjennom flere tiår bidratt til å opparbeide og tilgjengeliggjøre ny og oppdatert kunnskap om MC-kjøring fra opplæring- og forskningsmiljøet i Norge. I boken Motorsykkel – Lærebok for motorsykkel – gjør de det som er aller viktigst for oss motorsyklister lett tilgjengelig og forståelig.
36.000 flere MC-er enn i 2010
NRK skriver i sin sak at tall fra Statens vegvesen viser at det er hele 420.000 mennesker i Norge som har gyldige førerkort for klasse A. Det inkluderer lett, mellomtung og tung motorsykkel. Det er en økning på mer en 36.000 førerkort siden 2010.
Stor innsats fra mange
NMCU har sammen med Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, NAF, KNA, Statens Vegvesen og Norsk MC-Forhandlerforening, NMCF, vært med i en stor felles offensiv for å øke fokus på gode kjøreopplevelser og trygg og god kjøring med MC i Norge. Informasjonsarbeidet som mediene som Reitwagen.no, MC-avisa, Bike og Facebook grupper som Motorsykkelsiden og Bikelife Norge gjør er også en viktig faktor, sier Odd Terje Døvik i NMCU. Vi anbefaler også alle å se våre YouTube filmer “Full kontroll”. Her er det mye å lære, sier Døvik til Reitwagen.no.
– Dette arbeidet har vært det viktigste for oss alle, sier Odd Terje Døvik, styreleder i NMCU til Reitwagen.no. Kunnskap om sikker og god kjøring er viktigst av alt. Videre vet vi at mange flere MC-førere nå tar førerutviklingskurs i regi av Senior MC Førerutvikling, Førerutvikling.no, NAF, KNA og mange MC-klubber som arrangerer egne kurs.
Til NRK sier Odd Terje Døvik:
– Vi har brukt mye tid og krefter på trafikksikkerhet de siste årene. Det er fast tema når vi treffes, og vi oppfordrer medlemmer til å utvide egen kompetanse. Det innebærer blant annet jevnlige kurs for å friske opp egen kunnskap.
– Nå må vi stå på å gjøre en kraftinnsats også ut dette året og minne alle MC-førere om å kjøre klokt, sier Per-Anton Vinje som er styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Jeg vil også berømme WIMA og The Litas som gjør en stor innsats med fokus på sikker kjøring blant kvinnelige motorsyklister i Norge, sier Per-Anton Vinje til Reitwagen.no.
Kommunikasjonssjef i NAF, Camilla Ryste, bekrefter i NRK det Døvik forteller.
– Vi opplever at våre medlemmer er opptatt av trafikksikker atferd. Våre sikkerhetskurs er et etterspurt og populært tilbud. Det gjelder både for ferske og erfarne motorsyklister, sier Ryste.
Trygg Trafikk er viktige
– Det har i gjennomsnitt vært 12 dødsulykker årlig ifølge Trygg Trafikk. Men nå har det vært mye fokus på trafikksikkerhet for MC-førere de siste årene. Både fra myndigheter og fra MC-klubbene. De har tatt ordentlig grep og jobbet med trygghet for sjåførene, sier Harald Heieraas, seniorrådgiver i Trygg Trafikk til NRK.
Mandag offentliggjorde Trygg Trafikk sin halvtårs rapport hvor det blant annet stod at fire personer har omkommet på sykkel så langt i år. I 2020 var tallet 14 i samme periode.
Et stort felles om å få fokus på god kjøring
– MC forhandlerne, i samarbeid med leverandører og ulike brukerorganisasjoner, gjennom mange år har arbeidet målrettet med økt sikkerhet for motorsyklistene. Dette gjennom førerutviklingskurs, fokus på kjøreutrustning og ikke minst holdningskampanjer via kjøreskoler, NAF MC, NMCU, myndigheter og andre partnere. Arbeidet gir resultat, sier Terje Bredal som er styreleder for Norsk MC-Forhandlerforening, NMCF og eier av Speed Motorcenter i Sandefjord som er en av landets største MC-forhandlere.
– Det er små tall og marginer vi jobber med, men dette er en betydelig nedgang og en gledelig utvikling, sier Harald Heieraas. Det er en nedgang på over 60 prosent fra tidligere år.
De siste ti årene har det dødd gjennomsnittlig 12 MC-førere hvert år i trafikken fram til 1. august. Det vil si at kun en tredjedel av gjennomsnittet har mistet livet i 2021, skriver NRK på sin nettside. Harald Heieraas i Trygg Trafikk sier i nyhetssaken at de lave tallene er et resultat av godt arbeid både fra myndigheter og fra MC-klubbene.
Fortsatt for mange som omkommer
Nils Audun Karbø, fungerende divisjonsdirektør for transport og samfunn i Statens vegvesen, sier til NRK at dette er endring i riktig retning.
– Det er fremdeles for mange som omkommer i trafikken. Det gjelder også på MC, men denne nedgangen er bra, sier Karbø.
– Vårt viktigste budskap er å ta hensyn til hverandre i trafikken. Trafikksikkerhet handler om valgene hver enkelt person tar. MC-sjåfører er utsatte, og skal tas hensyn til. Samtidig må de som kjører motorsykkel unngå farlige forbikjøringer og for høy fart, sier Nils Audun Karbø i Statens vegvesen.
Statens vegvesen: Flere hardt skadde i fjor
Selv om tallet omkomne har sunket de siste årene, økte antallet hardt skadde i MC-ulykker i 2020. Nils Audun Karbø tror ikke det finnes noe enkel forklaring på hvorfor det er slik.
– Det kan ha med medisinsk utstyr å gjøre, det kan være at sjåførene bruker bedre sikkerhetsutstyr, eller at kjøretøy generelt bygges tryggere nå enn tidligere.
Små marginer, så vi må kjøre forsiktig
Odd Terje Døvik i NMCU minner i NRK saken om at det kan være smådetaljer som skiller mellom liv og død om man krasjer på MC.
– Man har ikke et beskyttende karosseri rundt seg, og er utsatt for skader. Dette er også lave tall det er snakk om, så det blir fort store svingninger i statistikken. Det viktigste for oss er at tallene over tid peker i riktig retning, sier Odd Terje Døvik i NMCU.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com