Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Motorsykkel-æraen til Laurin & Klement (L&K), grunnlagt i 1895 og forløperen til dagens Skoda, nådde sitt høydepunkt i 1905. Her er historien bak en fantastisk dobbelttriumf 25. juni 1905.
Allerede i 1901 oppdaget Václav Laurin og Václav Klement hvilket potensiale det lå i motorsport, og de skjønte raskt at her var det store PR-effekter å hente.
Og det kanskje ikke så rart. For Narcis Podsednícek som jobbet som en mekaniker på L&K-verkstedet var også en ihuga MC-fører. Faktisk var han så lynrask at han ble disket fra en konkurranse.
Podsednícek stilte i juni i 1901 opp i et 1.196 kilometerne langt løp fra Paris til Berlin, og var så rask at da han passerte målstreken var ikke den offisielle tidtageren på plass. Så i stedet for å motta pokalen han selvsagt fortjente, ble han diskvalifisert. Ja, det var tøffe tider.
Motorsyklene fra Laurin & Klement ble raskt favoritter for de som deltok på bakkeløp og baneløp, og en av grunnene var selvsagt at de var raske.
Men det største forspranget L&K hadde på rivalene var holdbarheten, som var på et helt nytt nivå. Det viser for eksempel sesongen 1903, hvor totalt 87 L&K-førere var påmeldt løp. Av disse kom 86 seg til mål ‒ og bare det var en seier på den tiden. L&K tok for øvrig 32 seire det året.
Høydepunktet kom altså i 1905, og på dagen 115 år siden når dette skrives. Altså 25. juni.
Da var det klart for det uoffisielle verdensmesterskapet i regi av FICM (Fédération Internationale des Clubs Motocyclistes), og det hele ble arrangert 50 kilometer sør-vest for Paris i den lille byen Dourdan.
Dette var altså det mest prestigetunge MC-løpet på den tiden, og det skulle kjøres en 54 kilometer lang sløyfe fem ganger. Dette inkluderte også tre såkalte «nøytrale» seksjoner. På disse strekningene måtte førerne rett og slett skyve motorsyklene sine med motoren avslått, og det var bare å krysse fingrene for at de startet opp etterpå.
Mye var annerledes i 1905, og VM ble arrangert som en landskamp med førere fra de sterkeste nasjonene.
L&K-førerne Frantisek Toman og Václav Vondrich var klar til å representere Østerrike-Ungarn etter et kvalifiseringsløp, hvor Eduard Nikodém på en Puch ble nummer tre.
Merkene Ariel, Matchless og JAP representerte Storbritannia, de franske tohjulingene kom fra Griffon og Peugeot, mens Tyskland sendte tre Progress-motorsykler til Frankrike.
Det var strenge og smått rare regler under VM-løpet, spesielt sett med moderne briller.
Alle de viktige komponentene måtte komme fra det respektive landet, inkludert dekkene. Og akkurat det bød på utfordringer.
Dekkene var totalt forskjellig fra i dag, og varte kun over korte avstander. Men det var ingen bønn, og ble det trøbbel måtte deltakerne selv reparere dekkene.
Laurin & Klement-teamet var godt forberedt, og da de testet løypen året før oppdaget da at det var mange skarpe gjenstander på veibanen. Så det å punktere var svært sannsynlig.
Vondrich var kreativ, og startet like godt med en tung skinnveske på ryggen. Den inneholdt alle nødvendige verktøy og reservedeler, og ga tsjekkerne umiddelbart tilnavnet «den reisende smeden».
Men til tross for den ekstra vekten som også førte til et høyere tyngdepunkt, klarte Vondrich på sin 2-sylindrede L&K CCR raskt å innhente vinneren fra året før, Léon Demeester, som da var i ledelsen.
På den fjerde runden og etter 246 kilometer overtok tsjekkeren ledelsen, og så seg aldri tilbake.
Etter 3:13,17 timer var han mer enn åtte minutter foran Demeester i mål, men en desperat franskmann hadde jukset i forsøket på å vinne. Han ble tatt for et ulovlig bakhjulskifte, og dermed rykket Toman opp til 2. plass. En perfekt dobbeltseier for L&K.
Hvor tøff banen var viste med all klarhet resultatlisten. Kun tre av de 12 som startet kom seg til mål, og to av disse var altså L&K-sykler. Så ja, de var usedvanlige holdbare.
Franskmennene var så fornærmet etter det ydmykende nederlaget at da VM som skulle arrangeres året etter, nektet de å stille opp. Det var nemlig slik at landet med den regjerende mesteren arrangerte løpet, men de franske merkene var ikke hypp på dette. Dette gjorde på sin side Klement rasende, og han trakk L&K fra løpet. De fikk dermed ikke forsvart tittelen.
Takket være triumfen på Dourdan styrket L&K også sitt merkevarenavn, og produksjonen av motorsykler fortsatte i flere år.
Men på samme tid vridde de også fokus over på et nytt fremkomstmiddel som virket veldig lovende, automobilen. 29. oktober 1905 kunne Laurin & Klement vise fram sin Voiturette A, et resultat av fire års utvikling og den aller første bilen i det som er dagens Skoda.
Vondrich selv ble selvsagt hyllet som en mester han også. Men i 1906 måtte han betale dyrt for all kjøringen på støvdekte grusveier, og fikk tuberkulose. Heldig ble han frisk, og ble ansatt som sjef for L&K-butikken i Praha som han drev fram til 2. verdenskrig.
Hjelmen måtte han dog plassere på hylla allerede før 1. verdenskrig, men da hadde han allerede skrevet seg inn i historiebøkene som en verdensmester på motorsykkel for bilmerket som i dag er kjent som Skoda.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com