Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Utstyrt med 21″ forhjul og 18″ bakhjul, skal den nye DesertX være utviklet for å takle selv det mest krevende terreng. Samtidig mener Ducati at sykkelen er en responsiv og lett tilgjengelig sykkel, som også er egnet for asfalt. Designet til DesertX er, som man kan se, hentet fra linjene til Enduro-motorsyklene på 80-tallet.
Tekniske data
Motoren er en 937 cc væskekjølt Testastretta 11° Desmodromic. Den leverer 110 hk ved 9250 o/min og et maksimalt dreiemoment på 92 Nm ved 6500 o/min* i Euro5-konfigurasjon. Sykkelen har en tørrvekt på 202 kg.
For å oppnå best mulig håndtering ved terrengkjøring og ulike bruksområder, er utvekslingene endret på alle gir opp til femte gir. Dette for å sikre bedre terrengegenskaper. Første og andre gir er gjort kortere, for å gjøre kjøring med lav hastighet i vanskelige passasjer lettere. Sjette gir er på tilsvarende måte gjort ekstra langt, for å optimalisere kjøring på motorvei.
Drivstofftanken er i utgangspunktet på 21 liter. Det er imidlertid mulig å montere en ekstra tank (tilgjengelig som tilbehør) på ytterligere 8 liter. Drivstoffoverføring fra ekstratank til fronttank aktiveres når drivstoffnivået i hovedtanken faller under et visst nivå og aktiveres fra dashbordet.
Sykkelen leveres med full LED, og doble frontlykter. Baklyset er utstyrt med Ducati Bremselys, som ved plutselig bremsing automatisk aktiverer blinkingen med baklyset for å varsle følgende kjøretøy.
Dekkstørrelsen er som tidligere nevnt 21″ foran og 18″ bak. Med slangeløse dekk oppnår man kombinasjonen av større pålitelighet, større sikkerhet ved punktering og enklere reparasjon.
Setehøyde er 875 mm. Denne kan reduseres ved hjelp av en senket sal (tilgjengelig som tilbehør) og kan senkes ytterligere med et tilgjengelig et ad hoc-sett.
Elektronikk
Nye DesertX kommer med 6 kjøremoduser som fungerer i kombinasjon med 4 kraftmoduser – full, høy, middels, lav – som endrer kraften og reaksjonsevnen til Testastretta-motoren. De viktigste nye funksjonene er spesifikke innstillinger for Enduro Riding Mode og introduksjonen av den nye Rally Riding Mode, i tillegg til Sport, Touring, Urban og Wet.
Enduro Riding Mode, reduserte kraften og gjør det lettere for mindre erfarne brukere å kjøre offroad. Rally-kjøringsmodusen, med full motorkraft og reduserte elektroniske kontroller, er laget for mer erfarne ryttere som ønsker å få mest mulig ut av offroad-ytelsen.
Som de fleste andre av Ducatis nye modeller leveres sykkelen med Engine Brake Control (EBC), Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Quick Shift (DQS) opp og ned og ABS Cornering.
Dashbordet til DesertX, som består av en høyoppløselig 5″ full-TFT fargeskjerm, er montert slik at det skal gi god informasjon også ved stående kjøring. Ducati Multimedia System lar føreren koble til telefonen, og dermed aktivere nye funksjoner som musikk og innkommende/utgående samtaler eller Turn-by-Turn-navigasjon, som viser veibeskrivelse direkte på dashbord.
Ekstrautstyr
Blant elementer på ekstrautstyrslisten kan det nevnes rallysal, og ekstra 8-liters drivstofftank. Turopplevelsen kan forbedres ytterligere med sidevesker og toppkoffert i aluminium, som gir sykkelen en total lastekapasitet på 117 l. Det kan selvfølgelig bestilles LED-ekstralys, senterstøtte og oppvarmede grep. Termignoni eksos er også tilgjengelig, både homologerte og racing. Sistnevnte øker verdiene for kraft og dreiemoment på +7 %.
Når kommer den, og hva koster den?
DesertX vil være tilgjengelig hos Ducati forhandlere fra og med mai 2022. Importøren oppgir en ca pris på NOK 222 000,-.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com