Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
41 mil
Etter 41 mil på salen rakk jeg akkurat det faglige programmet i konferansesalen på Straand hotell kl. 18.00. Mange hadde alt hygget seg en god time eller to med en støttepils eller et alkoholfritt alternativ.
Flere erfarne motorsyklister delte sine erfaringer, hvilket var veldig nyttig både for relativt ferske sjåfører som meg selv og de som har kjørt lenge. Flere trenger å nøste opp i noen godt innarbeidede uvaner, og andre begynner fra scratch.
– Vi har alle nytte av å få faglig påfyll og ny kunnskap, sa Tore Johannessen, rådgiver for Trafikkforum og trafikklærer på AB Trafikkskole i Bærum. Han er også medmedforfatter av boken: Motorsykkel, lærebok for motorsykkel som han har skrevet med Jan Petter Wigum på Nord Universitet.
Vi ble også inspirert av Runa Grydeland fra WIMA og Stavanger i Rogaland som fortalte om «Alene sammen på MC gjennom Norge på KTM».
– Runa er et forbilde for oss i WIMA, sa Johanne Stene, president i WIMA i innledningssamtalen hun hadde med treffsjef Trond Olsen på scenen i Vrådalssalen. Her fikk vi også høre den kjente YouTube journalisten Peter Ozsvat Carlsson fra Calvat’s Garage innlede om Rebels & Classics 2022. Dette flotte arrangementet går av stabelen andre lørdag i juni – 11. juni – neste år. Så var det middag og mer hygge i baren og på den kjente terrassen på Straand Hotel.
Prøvekjøring med stor P!
Muligheten for å prøve motorsykler i alle former og størrelser er store på Straand Treffet. Sånn har det vært i alle de fire årene arrangementet har gått av stablen.
I år sto 60 sykler klare til disposisjon for alle som ville prøve. En utmerket mulighet for meg som fortsatt finner ut av hva som er min drømmesykkel og hvilke egenskaper som er viktigst for meg. For min del har det handlet mye om hvor stor sykkel jeg er komfortabel med å kjøre.
Flere har ofte fortalt meg at «dette greier jeg helt fint» når jeg synes en sykkel virker stor, og at noen kubikk hit eller dit ikke har noe særlig betydning. Men det har det for meg. Og denne helgen har jeg fått testet ut forskjellige motorsykler i tillegg til å ha hatt en flott tur-retur Bergen-Vrådal.
KTM 790 Adventure S
Min egen sykkel er en KTM 790 Adventure S som er strupet ned til A2 ettersom jeg er 19 år og ikke får klasse A før neste år. Grunnene til at jeg endte med en KTM 790 er at den kjentes lettest ut av syklene jeg prøvesatt fordi tyngdepunkter lavt.
Jeg liker også den oppreiste sittestillingen som gir god oversikt. Sykkelen må også være en av de mest allsidige jeg vet om. Den er flott på både lange og korte turer, jeg har kjørt den på bane flere ganger og særlig broren min elsker å bruke den til gruskjøring/offroad. I tillegg har sykkelen et lavt forbruk på 3,3 liter per 100km. Det er mer miljøvennlig og varmer en studentkonto!
KTM 890 Adventure R
Da jeg kjørte av gårde på en KTM 890 Adventure R med gul vest med «L» på var jeg veldig spent på hvor mye større og sterkere den er enn min 790. Den føltes definitivt litt større ut og den var raskere. Jeg kan imidlertid ikke si hvor mye det skyldes de ekstra 100 kubikkene og 55 hk mer, siden min er nedstrupet til 48 hk. Utenom det har 890en mange av de samme egenskapene jeg er vandt med og liker veldig godt.
Fjæringen er god, sittestillingen behagelig, den er kvikk og oppleves lett. Selv har jeg ikke noe å trekke siden jeg har lange ben og rekker både opp og ned til det meste, men høyden på salen vil for flere være en utfordring.
Honda NC 750
Jeg fikk låne med meg en Honda NC 750 på tur, og likte sykkelen alt i alt veldig godt. Førsteinntrykket var at den er flott for guttene, og virkelig perfekt for damer!
Den lave salen gjør det enkelt å rekke ned til bakken, og med oppreist sittestilling oppleves sykkelen som lett og håndterlig. Jeg opplevde Hondaen som mykere å kjøre enn 790en min fordi den flyter silkemykt når jeg girer. Det gjorde at jeg opplevde sykkelen som rolig og lettkjørt, samtidig som den har nok av krefter til å komme raskt opp i fart. Derimot var dempingen ganske hard som gjorde at det slo i styret på veier med telehiv. Jeg lærte også at varmehåndtak er et must, både for komforten og sikkerheten. Det er ingen god ide å kjøre med frosne hender.
Det jeg imidlertid forelsket meg mest i ved sykkelen er at det er et stort bagasjerom i «tanken». Til hverdagsbruk kan man legge fra seg hjelmen der, og på tur kan man droppe sidevesker/toppboks. Hvis du lurer på hvor man fyller bensin på en Honda NC 750 når du har bagasjerom i tanken, er det under passasjersetet. Denne motorsykkelen har også et sparsomt forbruk.
KTM 1290 Adventure S
Dette er første året jeg har følt meg komfortabel med å prøvekjøre en sykkel over 1200 kubikk. De som sa det kom til å gå helt fint, hadde helt rett. Sykkelen har mange av de samme egenskapene som de to mindre versjonene, og vi har fått konstatert at jeg liker dem godt. 1290en er ikke et unntak, men jeg føler ikke at den har noe jeg savner hos de to andre.
Det er naturligvis veldig gøy å kunne byttelåne sykler på tur og generelt kunne kjøre flere sykler, men som fersk sjåfør har jeg akkurat like mye, om ikke mer, glede av en mindre sykkel. Jeg opplever ikke å måtte ofre noe for den ekstra tryggheten jeg får av et lettere kjøretøy. Da kan jeg fokusere på å lære meg og utvikle en god kjøreteknikk. Det er viktig som varaordføreren i Telemark sa første kvelden på Straand: «Det viktigste er alle trygt hjem, alltid». Og da må man kjenne sine begrensninger.
Nå har jeg også meldt meg på neste års arrangement. Hiv deg med du også. Invitere gjerne noen venner eller venninner som liker å kjøre MC, eller som du tror vil like å få oppleve livet på to hjul med motor! Trykk link.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com