Ducati Desmo450 MX: den første motocross-sykkelen fra Borgo Panigale-produsenten er nå lansert.

Halvor Urang
Vi har tidligere i år opplyst om den forestående verdenspremieren for lanseringen av Ducati’s motocross-sykkel. Det er en merkedag for Borgo Panigale-produsenten idet Ducati presenterer Desmo450 MX, den første motocross-sykkelen i fabrikkens historie.

Desmo450 MX er den første modellen i et komplett utvalg av spesialiserte off-road-sykler, designet for å ta Borgo Panigale-selskapet inn i nye verdener, henvende seg til nye motorsyklister og dermed ekspandere Ducatisti-samfunnet. For å forberede seg på å ta imot alle fremtidige Ducatisti med knastedekk i familien, har Ducati jobbet med å trene et utvalg av sine forhandlere for å sikre det høyeste nivået av profesjonalitet og ekspertise i et segment som er helt nytt for Borgo Panigale-selskapet.

Ducati har ved en grundig analyse av segmentet, konkurrentene og FIM’s og AMA’s tekniske regler vært i stand til å skape en lett og pålitelig sykkel, med en høyytelses-motor og elektronikk som setter standarden i kategorien. Desmo450 MX kan dermed forsterke kjøreferdighetene til ryttere, enten de er profesjonelle eller amatører, og tilbyr tilliten som gjør at de kan presse grensene videre. En sykkel som, takket være motorens kraftleveranse, chassis og innovative elektronikk, er i stand til å tilby høy ytelse med redusert fysisk anstrengelse.

Claudio Domenicali, administrerende direktør i Ducati Motor Holding uttaler: “De siste 18 månedene har mange spurt meg hvorfor Ducati har besluttet å gå inn i den profesjonelle off-road racingverdenen. Svaret er enkelt: Ducati er et sunt selskap som genererer ressurser, og derfor har muligheten til å vokse ved å åpne seg opp for et nytt segment av entusiaster. Vi så oss rundt, etter den viktige unikheten i vår bedriftskultur og fant den som jeg mener kjennetegner Ducati som kanskje ingen annen bedrift: nærheten mellom racingverdenen og produksjonsmotorsykler. Og oppdaget samtidig at vi har en utrolig ressurs i oss i form av så mange off-road-entusiaster i de forskjellige avdelingene. Alt dette har gjort at vi i dag kan presentere Desmo450 MX: en lettkjørt, høytytende sykkel, for både amatører og profesjonelle, som vi kontinuerlig vil utvikle gjennom sportslig aktivitet på høyeste nivå, og yte støtte takket være et salgssystem som snakker språket til motocross-entusiaster og virkelig forstår alle deres behov.”

Potent motor

Desmo450 MX er designet rundt en en-sylindret 449.6 cc motor med Desmodromisk ventilstyring, systemet som brukes på alle Ducati racing-sykler, inkludert MotoGP. Denne funksjonen gir flere fordeler til Desmo450 MX, først og fremst evnen til å kjøre motoren ved svært høye omdreininger, og å starte raskere enn rivalene ved startlinjen. Desmo450 MX tilbyr også en svært sterk dreiemomentkurve ved lave omdreininger, som sikrer rikelig med kraft ut av svingene, med en lineær leveranse og enestående akselerasjon for kategorien. Denne unike kraftleveransekurven, som gir rytteren 70 % av maksimalt dreiemoment allerede ved 4,200 omdreininger, gjør Desmo450 MX mindre krevende og slitsom enn en tradisjonell 450. Takket være innsugningsventiler i titan og eksosventiler av stål, med en hul stamme fylt med natrium for å forbedre varmeutvekslingen, økes påliteligheten og konsistensen av ytelse. Maksimal effekt av Desmo450-motoren er 63,5 hk ved 9,400 omdreininger, og det maksimale dreiemomentet er 53,5 Nm ved 7,500 omdreininger. Vedlikeholdsintervallene har blitt definert med mål om å redusere de relaterte kostnadene for kunden. Erstatning av stempler er satt til 45 timer, sammen med sjekk av ventilklaringen, mens total motoroverhaling er satt til 90 timer, referanseverdier for segmentet.

Lett og sterkt chassis

Chassiset til Desmo450 MX er basert på en aluminium perimeter ramme, utformet med så få sveiser som mulig for å oppnå en lett, sterk og pålitelig struktur, og som med sine knappe 9 kg bidrar betydelig til å holde vekten av sykkelen nede, uten drivstoff oppgitt til 104,8 kg. Bensintanken er på 7,2 liter.

Etter nøye vurdering valgte Ducati å stole på den lange erfaringen til Showa for fjæringsoppsettet. Gaffelen er fullt justerbar, med 49 mm inverterte stammer, 310 mm vandring og Kashima Coating-behandling på gaffelbenene. Støtdemperen er fullt justerbar, og hjulvandringen er 301 mm. For å utvikle oppsettet kjørte Alessandro Lupino hele første del av det italienske mesterskapet med standard demperoppsett, og kunne bekrefte valget av komponentene.

Når det gjelder bremsesystemet, valgte Ducati å samarbeide med sin langvarige partner Brembo om utviklingen. Det står en to-stemplet flytende kaliper foran, og en enkelt-stemplet kaliper bak. Galfer bremseskivene er på 260 mm foran og 240 mm bak.

Den viktige elektronikken

Erfaringen fra MotoGP og Superbike, hvor Ducati er et teknologisk referansepunkt, gjorde det mulig for teknikerne i Borgo Panigale å introdusere et traction control-system på Desmo450 MX, som kalibrerer Ducati Traction Control (DTC) til å basere effektkuttet på den faktiske bakhjulsglidningen og inertiell måling av kjøretøyets dynamikk, og garanterer dermed en effektiv, rask og lineær intervensjon. Dette systemet er i stand til å identifisere øyeblikk der det ikke bør komme i aksjon, som ved hopp, og ekskluderer seg automatisk. Ducati Traction Control tilbyr fire forskjellige nivåer for intervensjon.

Det elektroniske utstyret inkluderer også Throttle Response med 2 nivåer, Launch Control med 2 nivåer og Engine Brake Control. I likhet med DTC, kan disse konfigureres på forskjellige nivåer og knyttes til to Riding Modes for rytterens tilpassing etter sine behov og banens egenskaper via X-Link App. Girkassen er også utstyrt med en Quickshifter.

Tilbehør  

Takket være Ducati Performance-katalogen er det mulig å lage en replika av Ducati Desmo450 MX kjørt i MXGP verdensmesterskapet av Jeremy Seewer og Mattia Guadagnini. Alle detaljene i 450 MX Factory er faktisk tilgjengelige i Ducati Performance-katalogen med unntak av den offisielle Showa-fjæringen, som ikke kan kjøpes av private utøvere.

De spesielle delene som tilbys inkluderer Factory-komponenter som Takasago Excel aluminiumfelger med Alpina eiker, DID kjede og drev, og et komplett eksosanlegg eller slip-on lyddemper i titanium fra Akrapovič. Listen over tilgjengelige tilbehør vil bli gradvis utvidet. For å fullføre Factory-utseendet, tilbyr Ducati Performance-katalogen en hel teknisk kolleksjon laget i samarbeid med Drudi Performance. Tilbudet består av et komplett Alpinestars sett med trøye, bukser, hansker, støvler, Arai-hjelm, vindvest i softshell og Spidi regnjakke.

Desmo450 MX kommer i fargen Ducati Red.

Ducati Desmo450 MX vil komme til utvalgte europeiske forhandlere fra juni 2025, og deretter til Nord-Amerika i juli, før den også når resten av verden. Veiledende pris fra ca kr 133000,-.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend