Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi deltok i påsken på Hondas verdenslansering av sin nye teknologiske løsning E-clutch. Systemet er foreløpig montert på modellene CBR 650 R og CB 650 R, og begge modellene var tilgjengelig for prøvekjøring en hel dag på vårlige franske veier.
Hva er E-clutch
Kort fortalt er det en elektronisk motor, eller faktisk to små elektromotorer, som engasjerer clutchen på samme måte som du selv ville gjort med hendelen. Systemet styres av algoritmer og input fra ECU’en, turtall, gir, gass, og ikke minst bruk av girskifteren. Denne har en brytersensor på staget fra girpedalen lignende den man bruker på quicksahifter-systemer. Alle disse faktorene påvirker når og hvordan e-clutchmotoren engasjerer clutchen. Gjennom tre ulike innstillinger som man velger i menyer i TFT-skjermen, kan man velge hvor mye kraft som kreves på girpedalen for at e-clutchen skal engasjeres.
Clutch-hendelen finnes fortsatt
Noe av det jeg liker godt med systemet, er at den tradisjonelle clutch-hendelen fortsatt er der, og kan brukes akkurat som før – når man vil. Det er bare å dra inn hendelen, og du overtar styringen av clutchen, enten for giring, krypkjøring/sluring, eller – om du er av den livlige typen – til «børning» eller bakhjulskjøring. Når du slipper ut hendelen vil e-clutchen aktiveres igjen etter noen sekunder, men man kan selvsagt slå av funksjonen helt om man ønsker det.
Hvordan oppleves E-clutch i bruk
Resultatet er oppsiktsvekkende bra. Jeg ble overrasket over hvor bra systemet virker. Ikke minst det at det praktisk talt ikke krever noen som helst tilvenning. Man setter seg på sykkelen, starter motoren fra fri/nøytral, legger inn førstegir, gir litt gass og triller av gårde. Når man så kort tid etter skal over i andre gir, er det bare å skyve girpedalen opp som vanlig. Sykkelen clutcher da helt av seg selv, og opplevelsen er som om du selv bruker clutch-hendelen.
Giringene går silkemykt og presist, og helt uten problemer. Når man girer ned gjennom girkassen er det det samme. Man kan gire opp og ned uten å slippe opp gassen, og man kan skifte gir opp og ned i hvilken som helst hastighet og turtall. Ved vanlig landeveiskjøring, der du girer opp ved aksellerasjon og ned ved fartsreduksjon og oppbremsing, er opplevelsen ganske lik som om du har et velfungerende (mye forskjellig kvalitet og opplevelse på de systemene) quick-shifter system som virker ved både opp og nedgiring. Den store fordelen med E-clutch systemet merker man først og fremst ved kjøring i lavere hastighet med mange giringer – f.eks ved bykjøring, køkjøring, mellom biler, etc. Vi kjørte gjennom tett morgentrafikk i Marseilles travle bygater, og det var en befrielse å slippe å bruke clutch-hendelen. Det var nesten som å operere en scooter, bare at man som vanlig må velge gir selv. Ingen sluring ved krypkjøring, igangsetting, og lignende.
Det er også verdt å merke seg at e-clutch systemet sørger for 20% raskere girskifter enn ved ordinær quick-shifter.
Det eneste som til å begynne med krevde litt tilvenning, var å huske å ikke bruke clutchhendelen. Ikke at det er noe stort problem, men det tar altså opp til fem sekunder før e-clutchen virker igjen, og dermed ble det en giring eller to uten clutch. Når man etter kort tid blir vant til å bruke systemet, vil man ikke bruke hendelen annet enn når man bevisst ønsker det, ikke fordi man glemmer seg, og da vil ikke dette være noe å snakke om. Jeg er helt sikker på at eiere av en sykkel med e-clutch vil slutte helt å bruke hendelen manuelt uten i helt spesielle og sjeldne tilfeller.
CBR/CB 650 R kun med E-clutch
Dersom du ønsker deg en CBR 650 R eller en tilsvarende naken CB, vil du nå kun få den levert med E-clutch systemet påmontert. Årsaken til dette er at importør Kellox har stor tro på systemet, og mener det er en løsning som gir modellen merverdi. Samtidig er systemet ganske billig. Generelt billigere enn et quick-shifter system, og langt billigere enn Hondas semiautomatiske girsystem DCT. I Storbritannia er systemet en opsjon på disse modellene, men forskjellen i pris er 100 pund, eller altså under 1500 kr. Vi er enige med Kellox i dere vurdering. Det er ingen grunn til å ville velge bort dette systemet på disse modellene. Den eneste ulempen er at det legger til ca 2 kg på totalvekta, men tro meg, det er det verdt.
Det er rimelig å anta at Honda vil installere systemet på flere modeller etter hvert.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com