Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Ny løsning som testes ut
– Dumpene er en kombinasjon av en støpt løsning, med store ruller av hardplast som er bevegelig og litt nedpressbare, som må passeres i veibanen, sier Morten Stordalen som er stortingsrepresentant fra Fremskrittspartiet og Vestfold til Reitwagen.no. Han sitter i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget og aktiv bruker av motorsykkel.
– Garantert gode for bil, buss og lastebil, men trolig litt mer risikofylt for oss på MC. Og bare tenk oss hvordan det kan være er for to-hjulinger i fuktig vær, sier Stordalen. Det er også en rekke kanter som motorsyklisten aktivt må holde seg unna for ikke å risikere å få sleng på sykkelen. Må man kaste sykkelen til høyre, vil man lett komme over i syklistfeltet helt til høyre i veibanen.
Løsningen er brukt i Sverige i 7-8 år og produsenten sier til Reitwagen.no at det ikke har vært klager fra motorsyklister der.
Litt om bakgrunn
Vi kjenner alle til at tradisjonelle fartshumper er et mye brukt hjelpemiddel for å få norske bilister til å senke farten. De finnes over hele landet og ikke minst er det mange i byene. Nå tester Oslo kommune ut en helt ny type fartsdemper, like ved Ullevål sykehus. Dette skjer i tilknytning til prosjektet STOR (Smartere transport i Oslo-regionen). Hensikten med de nye fartsdemperne er å gjøre hverdagen til tunge kjøretøy, og spesielt brann- og redningskjøretøy, enklere. De nye fartsdemperne består av betong og gummi, hvor gummien vil gi etter for tunge kjøretøy. På den måten vil eksempelvis brannbiler spare verdifull tid på nedbremsing.
Desember og ut mai
Tiltaket ble etablert i slutten av desember 2021, og testperioden vil etter planen pågå ut mai 2022. Den er omtalt i flere medier, inkludert Avisa Oslo og TV2 men ingen har tenkt på at motorsyklister også skal passere fartsdumpene.
Trolig risikofullt for MC
– Jeg tenker med gru på å kjøre her i skumring, i dårlig vær og med fuktighet på dumpene. Ja, så vel i fint vær og tørt føre tror jeg at jeg her vil være engstelig for de ulike kantene i den konstruksjonen om jeg kom på motorsykkelen, sier Morten Stordalen. Han har spurt samferdselsminister Jon-Ivar Nygård om MC-bransjen er hørt i forbindelse med utredningen og utprøvingen av den nye fartsdumpen som testes.
Stordalen stilte følgende spørsmål:
“Kan statsråden forsikre om at utprøving av nye typer fartsdumper er trafikksikre for alle trafikantgrupper?” Link til spørsmål: Spørsmål nr 990 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Morten Stordalen til samferdselsminister(2135928) (002)
Nederst i svaret kommer detaljene Stordalen jakter på:
– Det har foreløpig ikke vært dialog med brukerorganisasjoner for motorsyklister. Motorsyklister er likevel en trafikantgruppe man ønsker å være mer i kontakt med for å innhente deres brukererfaring. Det planlegges også å innhente erfaringer fra naboer i området, ambulanse-tjenesten og fra de som drifter og vedlikeholder Oslos kommunale veinett, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
– Vi i Norsk Motorcykkel Union (NMCU) har ikke blitt kontaktet for å bidra med råd og innspill her, sier Bård Vikestad som er daglig leder i NMCU.
– Vi er alltid deltakende i viktige høringer og prosesser knyttet til motorsykkel og trafikksikkerhet. Men i denne saken har MCF, Motorsykkelimportørenes Forening ikke blitt kontaktet for å bidra med sin kunnskap her, sier Per-Anton Vinje som er styreleder i MCF.
Viktig med dialog med MC-bransjen
– Jeg er skuffet over at det ikke har vært noen dialog med brukerorganisasjoner for motorsykkel som utgjør en så stor trafikantgruppe. Dette er i tillegg en trafikantgruppe som er svært sårbar og utsatt knyttet til slike nye installasjoner i veibanen, sier Morten Stordalen.
– Jeg håper ikke dette betyr at en eventuell beslutning om å ta dette i permanent bruk kun tas på erfaringer fra de som til nå har vært høringsinstanser, sier Morten Stordalen. Det er jo i tillegg til at brukerorganisasjoner for MC ikke er hørt i forkant rimelig spesielt at en forsøksperiode går ut før sesongen for MC virkelig tar til fra midten av mai. Da har man jo i tillegg gått glipp av viktige erfaringer fra nettopp denne trafikantgruppen. Her ser vi nok en gang at MC blir glemt i det store trafikkbildet.
– For meg og FrP er det viktig å inkludere alle trafikantgrupper når vi skal snakke om fremkommelighet i trafikken og ikke minst sikkerhetstiltak. Stadig flere kjøper og kjører MC, derfor på høy tid at denne trafikantgruppen blir løftet høyere på dagsordenen i samferdselspolitikken, avslutter Morten Stordalen i Frp og medlem i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget.
God informasjon i brevet
I svaret fra samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Morten Stordalen skriver han følgende om prøveprosjektet:
Spørsmål nr 990 til skriftlig besvarelse fra stortingsrepresentant Morten Stordalen til samferdselsminister.
Oslo kommune og STOR-prosjektet: Selvsagt skal vi kontakte MC-bransjen
– Takk for at dere tar opp denne saken i Reitwagen.no. Det er klart vi skal ta kontakt med motorsykkelinteressene for å få deres innspill, sier Marte Mæhlum som er en av prosjektlederne i Oslo kommune Bymiljøetaten. STOR-prosjektet er et samarbeid mellom Bymiljøetaten i Oslo kommune, Ruter og Statens vegvesen. Det kan også bli aktuelt å forlenge forsøksperioden slik at vi er sikker på at vi får testet løsningen godt i samarbeid med MC-kjøring og passeringer.
– Vi har vært i kontakt med flere kommuner i Sverige som generelt sier at det ikke har vært noen negative tilbakemeldinger fra motorsyklister. I tillegg gjennomførte en kollega i STOR prosjektet en befaring der vi observerte at motorsyklister kjørte fint over fartshumpen. Men vi vil som sagt gjerne ha tilbakemeldinger når sesongen er i gang her i Oslo. Gjerne med felles møter og befaringer, sier Marte Mæhlum.
Tine Marthinus som er prosjektleder fra Statens Vegvesen sier de også har forsøkt ut løsningen i Toftes gate på Grünerløkka i fjor. Der fikk de ingen kommentarer eller varsler om at den kunne være farlig for motorsyklister.
– Men klart, vi skal ta kontakt med MC-bransjen for å få deres innspill, sier Tine Marthinus.
Vellykket bruk i Sverige
– I Sverige er det utplassert ca. 70 slike fartsdumper. Den første ble utplassert for 7-8 år siden og jeg er ikke kjent med at det har vært reist kritikk fra motorsykkelbransjen her i Sverige, sier Erik Hay hos leverandøren IFD i Sverige. Løsningen selges i dag til Statens Vegvesen og Oslo kommune av selskapet Saferoad.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com