Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Touringsykkel
Den nye modellen NT1100 er en touringsykkel som bygger på plattformen til Africa Twin, og har mange av egenskapene til en adventuresykkel, men uten orienteringen mot grus og offroad som adventure-syklene har i større eller mindre grad. Dette skal være en modell som kun utgir seg for å være det den er – en touringmaskin for førere som ønsker gode ytelser, sportslige kjøreegenskaper, komfort, lang rekkevidde og moderne teknologi. En sykkel «som håndterer pendling effektivt, men som også er klar for lengre turer – fullastet», for å sitere pressemeldingen fra Honda.
Ifølge Honda selv har denne type sykkel manglet i modellprogrammet deres. Ved å bruke rammen og den karakteristiske tosylindrede motoren fra den suksessrike CRF1100L Africa Twin som base, er man trygge på modellens kvaliteter. På en slik type sykkel vil forbruk og rekkevidde være viktig, og NT1100 skal rekke 40 mil på den 20 liters tanken.
Moderat setehøyde
Honda bruker altså både ramme og motor fra Africa Twin’en, men hjulene er erstattet med 17-tommers felger både foran og bak. Fjæringskomponentene er selvsagt også erstattet med noen som er mer vei-orientert for skarpere styreegenskaper på asfalt. Slaglengden er kortere, og sammen med de mindre hjulene blir setehøyden på moderate 820 mm.
Dette ser ut til å være en spennende ny modell som bør være et interessant alternativ for alle som ønsker touringkomforten og den oppreiste kjørestillingen til en adventure-sykkel, men som vil prioritere kjøreegenskaper på asfalt foran terrengkapasitet.
Forventninger hos importøren
Salgs og markedssjef hos importøren Kellox AS, Anton Vestavik, er entusiastisk over nylanseringen, og gleder seg til å vise frem den nye modellen til publikum rett etter nyttår.
-Dette er en av de største nyhetene for 2022 sesongen! NT1100 er en Touring sykkel som vi har manglet i vårt modell-program og jeg er sikker på at den vil treffe det norske markedet bra. Første sending med sykler vil komme til Norge tidlig januar og pris vil være klart om ca 1 mnd, uttaler Vestavik.
I det etterfølgende gjengir vi informasjonen Honda selv presenterer i sin pressemelding:
Komfortabel, smidig og morsom
Slank, subtil styling gir effektiv aerodynamisk ytelse med en kjørestilling skreddersydd for touring. Vindskjermens høyde og vinkel er justerbar i hele fem nivåer, og øvre og nedre vindavvisere fungerer også for å beskytte føreren. En 6,5-tommers TFT-berøringsskjerm i farger byr på brukertilpassede skjermbilder, samt Apple CarPlay®- og Android Auto®-tilkobling. Cruisekontroll, varmehåndtak og integrerte kofferter er standardutstyr.
Føreren integreres pent i maskinen, omgitt av beskyttelsen som tilbys av kåpen. Et bredt, tykt salmateriale gir en luksuriøs opplevelse og plass for to. Salhøyden er på 820 mm, og et stort håndtak for passasjeren strekker seg fra det bakre stativet. NT1100 er ellers utstyrt med LED-baserte lys (med DRL), selvkansellerende blinklys og nødblinklys. Det praktiske er ytterligere utvidet med USB-kontakt, midtstøtte og ACC -kontakt som standard.
Utstyrt med kvalitetskomponenter
For å passe til de allsidige og sportslige bruksområdene, har den offroad-klare fjæringen hos søskenet CRF1100L Africa Twin blitt erstattet av mer veifokusert utstyr som er tilpasset skarpere styringsgeometri. Foran sitter det 43 mm opp/ned-dempere fra Showa med 150 mm vandringsvei, og muligheter til å justere forspenningen. Showa-demperen bak har også 150 mm vandringsvei, og forspenningen kan enkelt justeres hvis man for eksempel skal kjøre med passasjer og bagasje.
Felgene er av aluminium og dekkene er i størrelsene 120/70-17 foran og 180/55-17 bak. Den kjøreklare vekten er 238 kilo for utgaven med manuell girkasse og 248 kilo for utgaven med DCT. Doble 310 mm bremseskiver foran gripes av lette, firestemplede radialmonterte kalipere. Den bakre 256 mm skiven omkranses av en enstemplet kaliper. All bremsing er ABS-kontrollert.
Velprøvd og potent motor
Den SOHC-baserte tosylindrede motoren med 8 ventiler og 1084 kubikk er velprøvd fra CRF1100L Africa Twin. Toppeffekten er på 102 hestekrefter, mens dreiemomentet når sin topp på 104Nm ved 6 250 rpm. Komprimeringsforholdet er identisk med 10,1: 1. En annen felles funksjon er 270 ° faset veivaksel og ujevnt avfyringsintervall.
Throttle By Wire (TBW) sørger for motorstyring og PGM-FI gir optimal drivstoffinnsprøytning. Motorens melodi skiller seg fra Africa Twin på grunn av endringer i innsug og eksosanlegg. Ved lavt turtall gir NT1100 behagelige dunk, mens jevn vellyd høres ved kraftig akselerasjon og avslappet motorveikjøring – perfekt for de vidtrekkende oppgavene som NT1100 er bygget for.
TBW styrer motorens ytelse og karakter sammen med Honda Selectable Torque Control (HSTC) og Wheelie Control. Det er tre forhåndsinnstilte kjørenivåer for førere å velge mellom. Disse dekker et stort utvalg av kjøreforhold og 3 nivåer for kraft- og motorbremsing, med nivå 1 som leverer maksimum for hver parameter. For HSTC og Wheelie Control gir nivå 3 høyest inngripen. Valg av modus styres fra bryter på venstre styrehalvdel, og en indikator i instrumentdisplayet aktiveres når HSTC er operativ.
URBAN er standard og tilbyr en allsidig midtstilling av motoreffekt og motorbremsing. RAIN reduserer motoreffekten og motorbremsen for ekstra trygghet på våte eller glatte overflater. TOUR gir full motoreffekt og standard motorbremsing, for sterk akselerasjon mens du har med passasjer og bagasje. USER 1 og 2-nivåene gir muligheten til å tilpasse innstillingene for en foretrukket kombinasjon. Når den er angitt, lagres USER-innstillingen automatisk, så det er ikke nødvendig å sette den på nytt hver gang tenningen slås på.
NT1100 kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission). DCT-systemet tilbyr to forskjellige kjøremetoder – automatisk girkasse (AT), med forhåndsprogrammerte girmønstre som hele tiden leser motorsykkelens hastighet, valgt gir og turtall for å bestemme når et girskifte skal skje, og manuell girkasse (MT), for girskift ved hjelp av brytere på venstre styrehalvdel.
Det er to innstillinger i AT å velge mellom; D -modus gir enkel kjøring og maksimal drivstoffeffektivitet. S-modus serverer tre nivåer av sportsbasert giring. Nivå 1 er det mest beskjedne, og skifter gir i middels turtall. Nivå 3 er det mest aggressive og opererer ved høye turtall, mens nivå 2 er en mellomting. Det foretrukne valget kan også lagres.
MOTOR OG YTELSER
Kubikk 1084
Effekt (HK) 102 hk/7500 rpm
Girkasse Manuell/DCT
Sittehøyde 820 mm
Førerkortklasse A
CO2 g/km 116/110
Forbruk l/mil 0,5
Antall sylindre 2
Effekt (HK) 102 hk 7500 rpm
Moment 104 Nm 6250 rpm
Antall gir 6/6
MÅL/VEKT
Bensintank 20,4 liter
Bakkeklaring 175 mm
Høyde 1360 mm
Lengde 2240 mm
Kjøreklar vekt 238/248 kg
Hjulavstand 1535 mm
Bredde 865 mm
ANNET
ABS Ja
Bremser foran 310 mm dobbel, flytende skive
Bremser bak 256 mm skive med 1-stemplet kaliper
Demping framme Showa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde.
Demping bak Monoblokk i alu, svingarm Pro-Link bakfjæring, justerbar forspenning, 150 mm slaglengde.
Dekk framme 120/70R17 M/C
Dekk bak 180/55R17 M/C
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com