Helt ny Tiger-modell fra Triumph; Tiger Sport 660

Kenneth Nordahl-Pedersen
Triumph fortsetter å presentere nye modeller, og har nå lansert en helt ny sports-adventure i mellomklassen. Med 81 hk og tresylindret motor bør den kunne sparke godt fra seg i dette segmentet.

Sportslig adventure

De fleste tenker nok først og fremst på offroad-orienterte adventuresykler når man snakker om Triumph Tiger. Men modellspennet i Tigerfamilien til Triumph har alltid vært bredt. I den ene enden finner vi Tiger 900 Rally med 21 tommers framhjul og klare offroad-ambisjoner. Den store 1200 Tiger Explorer er mer touringorientert, selv om imaget er røft, men i den mer asfaltorienterte enden av stallen finner vi modeller som den gamle traveren Tiger Sport 1050 og den nye 2021 modellen Tiger 850 Sport. Felles for alle Tiger-modellene er en oppreist kjørestilling og gode touring-egenskaper.

 

Nye Tiger Sport 660 trives på svingete landevei.

 

Trippel med bredt bruksområde

Den nylig lanserte Tiger Sport 660 har en klart sportslig orientering, med 17 tommers hjul foran og bak med asfaltdekk. Dette er en modell som skal treffe kunder som ønsker seg en modell som har egenskaper for et bredt bruksområde – alt fra touring, ettermiddagsturer på favorittveien og pendling og bykjøring. Triumph hevder at en tresylindret motor også i dette segmentet byr på fordeler. Den typiske konfigurasjonen for adventuresykler  i mellomklassen er 2 sylindre. Fordelen med færre sylindre er typisk mer dreiemoment sammenlignet med firesylindrede motorer som krever mer turtall for å hente ut kreftene. En trippel henter det beste fra to verdener, og dermed får man både bra dreiemoment og god toppeffekt i høyere turtallsområder. Det beste fra to verdener altså.

Til og fra jobb eller på tur til Alpene. Den skal takle alt.

 

Økonomisk eierskap

Triumph frir også til den økonomisk bevisste kunden. Prisen på kr 129.900,- er konkurransedyktig, og Triumph lover lave eierkostnader gjennom lave delepriser og lang serviceintervall (16000 km). Utstyrslisten er likevel på et høyt nivå. Her finner vi ride-by-wire, kjøremoduser, TFT-skjerm traction control, ABS etc. Vi mener likevel at Triumph burde kostet på seg å utstyre 660’en med cruise kontroll.

 

På vanlig Triumph manèr er tilbehørslisten lang, og inneholder allerede ved lansering mer enn 40 produkter.

 

 

Vi synes designet er attraktivt, og gleder oss til å prøve denne nykommeren.

 

Les mer om denne og andre nyheter på Triumphs egen nettsider.

Share via
Send this to a friend