Hondas første V8-motor

Bjørn Richard Johansen
På den internasjonale båtmessen i Genova i Italia har Honda presentert sin hittil kraftigste utenbordsmotor, en 350-hesters V8.
Foto: Hondas kraftigste motor med helt nytt design.

– Dette er gøy og dette kommer til å bli en populær motor i dette segmentet i markedet, sier Per-Anton Vinje, adm. direktør i AS Kellox.

– Vi har store forventninger til den helt nyutviklede og etterlengtede Honda BF350, en motor som er en svært viktig utvikling for Honda Marine. Vi gleder oss å vise frem denne for både kunder og båtbyggere, sier Per-Anton Vinje.

– Å nå kunne tilby en motor med 350 hestekrefter er en svært viktig utvikling for Honda Marine. Denne motoren demonstrerer Hondas forpliktelse til å forbedre kundeopplevelsen gjennom vår presisjonsteknikk og innovasjon, sa Katsuhisa Okuda, konsernsjef og president, Honda Motor Europe i forbindelse med lanseringen.

Fra venstre: Adm. direktør Per-Anton Vinje, selger Honda og båt Ola Torvaldsen, selger Thomas Erling Doherty og salgssjef Tohatsu og båt Linda Karlsen.

5 liters V-8

BF350 drives av en 60-graders 5-liters V8-motor med VTEC-teknologi (Variable Valve Timing and Lift Electronic Control). Den nye BF350 skal være imponerende støysvak. Nyheten kommer også med et nytt, og etter manges mening, spenstigere design.


Kraft i akselerasjonen
Denne 5-liters V8-motoren er hittil den kraftigste blant Hondas utenbordsmotorer. BF350 starter i BLAST-modus (Boosted Low Speed Torque), skal gi øyeblikkelig og kraftig akselerasjon. Ved konstante hastigheter vil ECOmo aktiveres, hvor motorens optimaliseringssystem for drivstoff skal redusere forbruket, når det er mulig. Og når ekstra kraft er nødvendig, skal VTEC™ øke toppeffekten og gi en kraftig akselerasjon. Hondas VTEC™-teknologi gir en blanding av kraft og dreiemoment, og optimaliserer ytelsen ved høyt turtallsområde – og er allerede velprøvd på motorene BF250, 225,150 og 100.

Så er det bare å glede seg til neste års båtsesong! Reitwagen.no vet i alle fall hva som er drømmemotoren!

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend