I garasjen hos brødrene Herheim

May Liss Urang
Det er lørdag ettermiddag og vi har tatt turen til Moss. Det er fortsatt litt dagslys igjen der vi svinger opp i innkjørselen som er full av biler. Helt opp til huset står det 2 vannscootere dekket til og foran garasjen er stor båt og en motorsykkel av typen Suzuki GT 750. Vi har fått lov til å komme på besøk i garasjen til brødrene Herheim. Og vi er litt spente.

Brødrene Herheim er faktisk 12 stk. men vi skal kun møte Arvid og Øyvind, de to eldste som er kjent under navnet Team Herheim Racing.

I det vi entrer garasjen kjenner vi på pur glede. Det lukter motorsykkel og der står det 4 flotte racingssykler, skinnende blanke og nypussede. To brødre smiler fra øre til øre og det oser engasjement av dem i det ordene renner ut av begge. Den ene begynner gjerne på en setning som den andre avslutter.  Og det er gøy å høre på.

 

F.v. Øyvind Herheim og Arvid Herheim

Vi er der for å høre om Isle of Man (IOM) og hva som har gjort at to brødre fra Moss har fått det for seg å starte et racingteam.

Gutta er utrolig engasjerte og vi passer på å komme med noen fornuftige spørsmål når de trekker pusten.

Dette er helt klart en motorinteressert familie. Arvid forteller at de er vokst opp med motor og interesse for motorsport, men at det tok noen år før de begynte å tenke på å lage sitt eget racingteam. De var godt voksne da de i 2012 var over på Isle of Man for første gang. De etablerte samarbeid med et annet team til å begynne med, Mistral Racing.  De brukte litt tid på å få gode kontakter på plass, skaffe sponsorer m.m. og i 2015 stilte de med sin egen sykkel i teamet, og de hadde fått med Mark Miller fra USA som sjåfør. Det ble lagt merke til at de var seriøse, de fikk gode plasseringer og de begynte å tenke tanken på å etablere et eget racing team. Vi tenkte at dette kunne vi jo gjøre bedre på egen hånd, sier Arvid.

Det var ikke langt fra tanke til handling og Team Herheim Racing var plutselig en realitet. Målsetningen var å komme over til Isle of Man, delta på løpet og få med seg gode førere. Gode plasseringer motiverte til mer arbeid med racing teamet. De ønsket å vinne.

Vi lurer på hvorfor de skulle til akkurat Isle of Man, hvorfor ikke bare delta på løp på Vålerbanen?

Begge gutta ser rart på oss og Øyvind sier; Å kjøre Isle of Man er jo som å klatre Mount Everest. Klart vi må prøve det.

Gutta valgte å delta i Classic TT, og de har faktisk fått lov til å være med å bidra med å bygge opp reglementet for selve arrangementet. De kjører i klassen for classic superbikes med sykler fra starten av 90 tallet. Og det er kule sykler.

Av de 4 syklene som står i garasjen så er to av dem brukt under selve løpet på IOM og er spesialtilpasset førerne. De andre 2 er brukt under oppvisningsløp på IOM og både Arvid og Øyvind har vært førere av disse syklene.

Fordelen med at vi har kjørt oppvisningsløpet er jo at vi kjenner banen og vet hva som møter føreren i konkurransen sier Arvid. Det gjør også at vi kan spesialtilpasse syklene enda bedre da vi forstår hva føreren skal igjennom.

Hvordan får dere tak i førere da, lurer vi på. Gutta forteller ivrig at førerne ofte står i kø og gjerne vil kjøre for dem da de har et veldig godt renommé. De har et bra nettverk, kan bygge gode sykler og har aldri hatt havari under løp. Dette gjør at førere ønsker å kjøre for Team Herheim Racing.  Det er Øyvind som ofte står for kommunikasjonen med førerne og ordner avtaler. Øyvind forteller at det var veldig gøy da de fikk William Dunlop som fører over flere år. De har også hatt med seg en annen toppfører, Ryan Kneen, på laget. Og Maria Costello, som er Englands mest kjente kvinnelige fører på IOM, kjørte oppvisningsløp med en av teamets racesykler i 2019.

F.v. Ryan Kneen, Øyvind Herheim, Maria Costello og Arvid Herheim

Vi er jo litt mer nysgjerrig på både syklene og selve løpet og blir fortalt med iver om hvordan syklene er satt opp mens det klappes og strykes litt på dem underveis i samtalen. Det er lett å se at gutta bryr seg om det de driver med, og legger all ære i at det skal være så bra som mulig, og helst litt bedre.  Originaldeler er spesialtilpasset og en rekke nye komponenter er utviklet, utprøvd og testet, race syklene er rett og slett bygd for å klare ekstreme påkjenninger og være konkurransedyktige i topp nivå på Isle of Man. En Öhlinsdemper er plutselig litt mer enn en Öhlins. Også har man plutselig en ubåtskrue i det eksterne reservoiret hvor man justerer preload på bakdemperen. Alle skruer er i titanium osv. Alt for å få en så lett og sikker sykkel som mulig.

Der sitter det en ubåtskrue.

Dog var ikke undertegnede så imponert over den pålimte salen. Tenkte egentlig at den nok var ekstremt hard å sitte på. Men, fikk da beskjed om at salen uansett ikke var så viktig da førerne nesten ikke hadde rumpa nedpå under løpet fordi veien var så innmari humpete.

Ble nesten litt svett der jeg fikk opp noen bilder i hodet av en ekstrem styrketreningsøkt for lår og rumpe da et løp er på 4 runder, hver runde på ca. 6,2 mil, og sittestillingen deretter. 24,8 mil med tortur. Disse førerne må være godt trent.

Med en sykkel på ca. 150 kg tørrvekt og en tank på 24 liter, så kreves det tanking etter 2 runder, for det går ca 2 liter spesialbensin på 102 oktan på mila. Da får i hvert fall føreren rettet ut kroppen de sekundene det tar å fylle opp tanken igjen.

Halvor Urang får prøvesitte.

Nå er det litt over 2 år siden sist Team Herheim Racing deltok på Isle of Man, og mange lurer på om de kommer tilbake til IOM igjen i 2025. Og dette har brødrene veldig lyst til. Men, økonomien vil være avgjørende for dette sier Øyvind. De er alt i gang med planleggingen og jakter nå på sponsorer. Det kan jo nevnes at de respektive ektefellene ikke er overvettes begeistret for at gutta skal svi av feriepengene til familien på å klargjøre syklene til IOM.

Gutta har også begynt å forberede syklene og har flere interesserte førere i toppklassen som ønsker å kjøre for teamet. Det er en avgjørende faktor å ha en av de bedre førerne på sin motorsykkel og teamets rykte som profesjonelt og seriøst tiltrekker seg de beste. En annen viktig forutsetning er å kunne stille med nye motorer, fordi det minimerer risikoen for motorras og motorsyklene må ha effekt på linje med de beste teamene for å kunne hevde seg. Gass er viktigere enn brems på Isle of Man.

Teamet har allerede hatt svært sterke resultater og fått både 3., 4., 5. plass to ganger og en 7. plass i Classic Superbike klassen. I løpet som heter Joey Dunlop Trophy, hvor det kjøres ulike klasser sammen, kom de i mål som beste 750cc. Både Øyvind og Arvid mener at topplassering og kanskje også seier kan være innen rekkevidde, men at det er behov for pengesponsorer i tillegg til sponsorene som de nå har på delesiden.

Gutta har sin egen “wall of fame” i garasjen.

Etter 2 timer på besøk i garasjen, som for øvrig gikk alt for raskt, er vi ganske så sikker på at Team Herheim Racing har forutsetninger for å kunne vinne Isle of Man. De er intenst opptatt av hver minste detalj, og at motorsykkelen skal være så god som den kan være for å gi førerne best mulig verktøy for jobben. Og førerne vet det.

Men sponsorer er altså avgjørende for deltakelse i IOM i år. Får vi sponsorer på plass så stiller vi, sier Arvid og Øyvind i kor. Det trenges sponsormidler på ca. kr 350-400000,- for å kunne stille med 2 sykler med nye og konkurransedyktige motorer.

Så er det noen der ute som har lyst til å sponse 2 brødre fra Moss som driver Team Herheim Racing og få eksponert navnet eller logoen sin på Isle Of Man i år, så er det bare å ta kontakt med Øyvind på mobil 97662196 eller på e-post oyvind.herheim@gmail.com.

Dersom det mot formodning skulle være behov for litt mer overbevisning før du ringer eller sender en epost, er det verdt å ta en kikk på Facebook: Team Herheim Racing | Facebook

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend