Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Jeg har vært heldig i livet med mange spennende fritidsaktiviteter. Alt fra om vinteren og deilig båtliv og dykking om sommeren. Allikevel har det alltid vært noe som har trukket der lengst bak i ryggen. Noe jeg ikke helt har våget å kjenne på. Ikke før nå. Skal nevnes at jeg alltid hatt litt motordilla. Utallige mopeder i ungdommen og deretter biler av alle årganger og utgaver, men aldri MC.
4. juledag – få dager før vi skriver 2021
4. juledag satt vi to gamle barndomsvenner foran peisen på hytta.
«Har du tenkt på at nå er det ikke mer enn drøye 25 år igjen før det begynner å ta slutt på å ha det GØY…. og det om vi er heldige?»
Skulle gjort det for lenge siden
En litt ubehagelig følelse gav seg sakte til kjenne. Som en dårlig samvittighet for noe du skulle ha gjort for lenge siden, men ubevisst eller bevisst skjøvet unna. Men hvorfor det? Det måtte jo ikke nødvendigvis ende sånn.
Plutselig fikk vi dårlig tid. Om Norge skulle oppleves til sommeren på MC med telt bakpå hadde vi ikke mer en tiden og veien. 2. januar stod vi utenfor MC Oslo i det de åpnet. Her møtte vi Erlend Lønnum, trolig Norges dyktigste selger av motorsykler, som gjennom de neste månedene gir oss topp service. Det ble en GS 1250 BMW Triple Black. En solid investering, men nå hadde vi virkelig noe å se frem til å kjøre til våren!
Rask handel
Vi visste med andre ord hva vi skulle ha og selve handelen var fort gjort unna. I tillegg til kontrakt på ny sykkel reiste vi hjem med ny hjelm av typen Shoei Neotech Splicer i baksetet. Denne ble selvfølgelig testet flere kvelder til utallige Biker Clips på YouTube. Det var mye materiale som skulle absorberes. Alt fra brems i sving, siktpunkt, til teknikk for kontrasving – samt hva er egentlig en god MC sjampo? Og hjelmen måtte jo passe.
Teoriprøven
Teoriprøve for MC ble tatt tredje uken i januar etter å ha vært igjennom både bok og utallige tester på internett. Vanskeligst var egentlig å få time. Artig også å se hvordan Vegvesenet har digitalisert sine gamle spørsmål på stensil fra forrige århundre. Litt som å se Charlie Chaplin i stumfilm på flatskjerm. Humor hadde de også lagt inn!
Majorstuen trafikkskole. En god opplevelse!
Så var vi i gang med kjøretimer på Majorstuen trafikkskole. «Blikk, forankring og gasskontroll». Jeg hører fortsatt Stein Sollihagen Hauge rolige kommentarer på øret. Han er både faglig leder for trafikkskolen og aktiv trafikklærer med elever fra tidlig til sent.
Etter hvert ble det mindre forelesning og mer hygge prat der vi tok våre kjøreturer. Faktisk veldig hyggelig hvor mye livserfaring ble delt. Men kaldt var det. Langkjøring rundt Hurum landet i 2 grader celsius med litt kjipe hansker på åpen sykkel glemmer man ikke med det første.
L-på ryggen kjøring er stort!
Samtidig ble det også mye øvelse kjøring sammen med to kompiser før oppkjøring. Mulig at sambandet ikke alltid fungerte som det skulle og at vi noen ganger rotet litt med hvem som skulle ligge foran og bak, men rundt 300 mil ble det fra mars til slutten av april.
Siste tur med gul vest og «L» på ryggen gikk på småveier fra Oslo ned langs kysten ned til Fevik Strand Hotel, og dagen etter opp til Drangedal via Treungen og Nisser vannet. Etter Thaimat fra kiosken i Drangedal ble det Fjågesund, Lunner, Siljan hjemover. Helt fantastisk. Tenker på alle bilturer man har hatt opp igjennom tidene og bare hatet små veier og alle svinger… og nå.. får liksom ikke nok. Og Norge har så mye svingete veier…
D-Dag og oppkjøring 4. mai
4. mai og oppkjøring. Står klar ved Majorstuen trafikkskole 07.00 for avreise til Risløkka, litt kjøregård trening, og oppkjøring kl. 08.10. Under oppkjøringen begynte det selvsagt å hagle. Full konsentrasjon på fartstilpasning, plassering, blikk, trafikkforståelse.
Yes. Jeg klarte det!
Satt den? Etter at sensor, en utrolig behagelig men også veldig profesjonell fyr, brukte det jeg selv følte som en evighet… kom han endelig ut av bua og gratulerte meg med førerkort. Etter det klarte jeg ikke å høre en pukk av det han sa i sin begrunnelse. Jeg var allerede på vei på neste tur. På egen sykkel. Fantastisk!! For en følelse.
Kjøreteknikk på Våler banen
19. mai ble det trening på kjøreteknikk på Våler banen med Førerutvikling.no. Spennende og veldig lærerikt. Utrolig bra opplegg som etter min mening burde vært obligatorisk for alle nye MC førere i en eller annen from. Føler nå skuldrene senkes mer og mer og tryggheten øke for hver dag bak styret. Anbefales for alle!
Frem med teltet! Samt klar for hoteller og Hubriding.no
Nå er det børstet støv av det gamle teltet som lå i garasjen sammen med sovepose og sprit kjøkken. Ruter planlegges og diskuteres. I slutten av juni drar den nyetablerte «GØY mc” klubben, geriatrisk avdeling på tur til Vestlandet. Nye eventyr med nye bekjentskaper. Dette kan fort ikke bare bli en hyggelig hobby, men også en givende livstil. Vi ses på veien og i Reitwagen.no.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com