MC-festival og førerutvikling på Rudskogen til helgen!

Kenneth Nordahl-Pedersen
Motorsykkelglede med ansvar: – For mange, inkludert meg selv, er motorsykkelkjøring synonymt med følelsen av frihet, sier kjøreskolelærer og fagleder Adeel Butt i MC-Akademiet. Heng med og meld deg på helgens MC-festival og førerutvikling på Rudskogen.


Bli med til helgen
– Vi har alle MC-entusiaster et viktig ansvar. Det er å sikre oss et godt kurs i året med fokus på førerutvikling, sier Adeel Butt har lang erfaring som kjøreskolelærer og fagleder, og har kjørt motorsykkel på vei og bane i mange år. Selv kjører han en Yamaha YZF-R1. Her melder du deg på SE LINK.


Mange MC-butikker kommer!
Blant de bekreftede utstillerne og deltakerne finner vi Alf Graarud Motor, LEKS Motor Oslo, Spinnin’ Wheel, Yamaha Vinterbro, Askim MC og Monsterbike, Reitwagen.no. Her deltar NMCU, WIMA – damer på mc og Bikelife Norge med flere.


– Vårt mål for helgen er å samle så mange ulike merker som mulig, slik at alle besøkende kan finne noe som passer deres smak og behov, sier Stein Ove Salvesen som er aktiv i MC-Akademiet. Han er også et kjent fjes hos Yamaha Vinterbro i Oslo.

– Så her kan du få prøvd deg noe helt nytt også, initiativtakeren til Reitwagen.no. Det er bare å bestille seg billetter: SE LINK.


Flotte opplevelser på MC
– Å kjøre MC er en sosial aktivitet som har gitt meg mange gode venner, uforglemmelige opplevelser og minner og bånd for livet, sier Adeel Butt. Når jeg kjører, er det fantastisk å oppleve samspillet mellom mennesket og maskinen.


Adeel Butt
legger til:
– Å utfordre både meg selv og motorsykkelen gir meg et økt adrenalinnivå, samtidig som stresset forsvinner. Smilet og en følelse av velvære som følger med hver kjøretur, gjør at jeg sjelden har noe negativt å si om motorsykkelkjøring og den gode motorsykkelen.


Skyggesiden
– Som trafikklærer med lang erfaring har jeg blitt svært risikobevisst, sier Butt. Risiko er et begrep som beskriver muligheten for at uønskede hendelser kan inntreffe, og konsekvensene kan være alvorlige, både for liv og helse, miljøet og økonomiske verdier.

Statistikk viser at MC også er forbundet med risiko. Som bil. Men vi sitter likevel mer usikret på MC og må kjøre veldig bevisst. MC er risikofylt på norske veier, med nesten 20 prosent av dødsulykkene relatert til motorsykler.

– Dette til tross for at vi kun er aktive i trafikken i omtrent seks måneder av året, forteller Adeel Butt.


Førerfeil
Flesteparten av dødsulykkene skyldes førerfeil og halvparten av de omkomne har kun kjørt motorsykkel i 1-2 sesonger eller hatt opphold fra kjøringen i henhold til opplysninger fra Statens Vegvesen. Derfor er føreropplæring viktig, så heng på Rudskogen til helgen.

– Den vanligste MC-ulykke er utforkjøringer, ofte i svinger. Det er fatum at “rustne” motorsyklister har dårligere ferdigheter og gjør lettere feil i trafikken, forteller Adeel Butt.
– Risikoen for alvorlige skader eller dødsfall er betydelig høyere på motorsykkel enn i andre kjøretøy, spesielt uten tilstrekkelig trening, erfaring og kunnskap.


MC glede er en positiv trend i Norge
De siste årene har interessen for MC-førerkort og motorsykler økt betydelig. I dag er det omtrent 430.000 registrerte førerkort og over 200.000 registrerte motorsykler (A, A1 og A2) i Norge om sommeren.

Norge er kanskje verdens beste land å kjøre MC i også. Mange svingete veier hvor det er magisk å kjøre MC. Passe temperatur og ikke for varmt gjør det også veldig behagelig å kjøre i Norge.

Tidligere var det vanlig at de som var interessert i motorsykler, ønsket å ta førerkortet.
– Nå ser flere de praktiske fordelene også. Med en motorsykkel er det rimeligere å pendle og parkere, du slipper kø kjøring, man kan bruke kollektivfeltet, forteller Adeel Butt.


Adeel Butt
legger til:
Motorsykler og MC-førerkortet har også blitt mer tilgjengelig og drømmen om å bli motorsyklist er innen rekkevidde for mange. Det tydelig at motorsykkelkjøring har blitt en trend.

Førerutviklingskurs
– Selv etter å ha kjørt motorsykkel i over 20 år husker jeg tydelig hvor dyktig jeg selv trodde jeg var i de første årene jeg fikk førerkortet, forteller Adeel Butt.
– Jeg har også minner fra de gangene jeg mistet kontrollen helt, eller så vennene mine gjøre det samme mens vi var ute på tur. Heldigvis endte det bare opp med skrubbsår og beinbrudd, men det mest frustrerende var skaden på den gode sykkelen, at i verstefall ble den vrak.


Tatt et aktivt valg og bidrar med undervisning
– Etter å ha kjørt aktivt i 4 sesonger og jobbet som trafikklærer på bil en periode, ønsket jeg å undervise i motorsykkelkjøring, sier Adeel Butt.

– Min daværende leder anbefalte meg å komme meg på en bane og utvikle meg selv før jeg startet med egne elever. Den gangen tenkte jeg ikke har behov for det, hvorfor skal jeg lære å kjøre på bane når jeg skal undervise på vei?

– Men jeg valgte å følge rådet hans og deltok på et førerutviklingskurs i 2008, noe som virkelig åpnet øynene mine, forteller Butt.


Mye å lære også for oss erfarne
– Jeg innså raskt jeg ikke var så dyktig som jeg trodde. Det er så mye mer å lære! Etter noen år utvidet jeg horisonten ytterligere ved å begynne med roadracing og enduro for å utvikle meg enda mer. Opplevelsen ble bare bedre og bedre, sier den engasjerte førerutvikleren i MC-Akademiet.

– Det vil være noen som hevder at kjøring på bane gjør deg i stand til å kjøre raskere på veien og presse grensene enda lenger. Jeg mener imidlertid at de som har tendens til å strekke grensen, vil gjøre det uansett om deltar på førerutvikling eller ikke, sier Butt.

– Det er enda viktigere å få slike personer inn på førerutvikling, slik at de kan se hvor grensene går, samtidig som de får en trygg arena for å utløse «aggresjon».


Fart og spenning
– Personlig elsker jeg fart og spenning og jeg setter stor pris på en sikker arena der jeg kan teste mine egne og motorsykkelens kapasitet, sier Adeel Butt. Det fine med å trene på en arena som Rudskogen Motorsenter er at du blir godt kjent med kjøretøyet mitt og utvikle kjøre- og bremseteknikker, samt bygge opp reflekser og arbeidsrutiner som er uvurderlig i nødssituasjoner på norske veier.

– Vi skal tross alt huske at mange av situasjonene som oppstår for oss mc-førere kommer som en konsekvens av at det er bilførere som rett og slett ikke ser oss. De er uoppmerksomme. Så må vi gjøre plutselige unna manøvrere som en konsekvens. Da er det viktig med å ha trent, understreker Adeel Butt.


Bilistene er skyld i mange farlige situasjoner
– Et større antall MC-ulykker skyldes også motparten, andre kjøretøy som bryter vikeplikten eller overser en motorsyklist i trafikkbildet, forteller Adeel Butt.

– Dermed er det enda viktigere å trene på «nødsituasjoner». Det er kjent for oss motorsyklister at andre trafikanter ofte gjør feil rundt oss trafikken. Førerutvikling handler ikke bare om å kjøre på en bane det handler om å utvikle ferdigheter som kan redde liv.


Gode førerutviklingskurs i Norge
– Førerutviklingsmiljøet i Norge har utviklet seg til å bli en sterk kultur med mange gode aktører og flere arrangementer. Her er vi i MC-Akademiet bare et godt eksempel.

– På slike kurs møter du likesinnede og bygger vennskap og relasjoner. Ja noen kjærlighetshistorier har vi også å vise til, legger Stein Ove Salvesen i MC-Akademiet til med et smil.


Adeel Butt
:
– Dette fellesskapet gir både sosial støtte og muligheter for å dele erfaringer og kunnskap om motorsykkelkjøring, noe som bidrar til å styrke båndene mellom alle førere. Mange av mine venner og bekjente kommer fra dette miljøet. Min nærmeste venn, som også har vært en mentor for meg, møtte jeg første gang som instruktør på et førerutviklingskurs.


Et viktig samfunnsbidrag
MC-Akademiet Norge er en medlemsstyrt organisasjon med over 30 års erfaring.

– Vårt overordnet mål er å bidra til å redusere motorsykkelulykker på norske veier. Vi oppnår dette ved å tilby førerutviklingskurs basert på et egenutviklet, modulbasert kursopplegg som finner sted over hele Norge med hovedarena på Gardemoen Raceway og Rudskogen Motorsenter, sier Stein Ove Salvesen.

MC-Akademiet kompendium er utarbeidet av trafikklærere og fagfolk med erfaring fra racing og førerutvikling.

MC-Akademiet jobber målrettet
– Vi jobber målrettet for at medlemmene våre skal videreutvikle sin kunnskap, tekniske ferdigheter og holdninger, slik at de blir tryggere motorsyklister i trafikken, sier Salvesen.

Hos oss får du muligheten til å lære fra erfarne instruktører, som deler verdifulle tips og teknikker for å håndtere ulike kjøreforhold.

Alt arbeid i klubben er frivillig og i tillegg fungere vi som en sosial arena der medlemmer kan møtes å dele felles lidenskap for førerutvikling. Inntekter går uavkortet tilbake til utvikling av kurstilbud og til å skape bedre opplevelser for våre medlemmer. Alle våre kurs er godkjent av flere forsikringsselskaper og Statens vegvesen, forteller Adeel Butt i MC-Akademiet.


MC-festival som nytt konsept

– I år har vi valgt å arrangere en MC-festival med fokus på trafikksikkerhet samtidig som vårt årlige helgearrangement på Rudskogen Motorsenter første helgen i august.

Ønsker du mer informasjon eller vil bli med på våre kurs? Sjekk ut nettsiden vår og meld deg på her på linken: SE LINK.

Husk at motorsykkelkjøring er ferskvare og som en del av trafikksikkerhetsarbeidet anbefaler jeg motorsyklister førerutviklingkurs, avslutter Adeel Butt. Det er utrolig mye glede ved utvikling og gevinsten er å bli en tryggere fører!

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend