Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Trygg Trafikk (TT) oppsummerer trafikksikkerhetsåret 2024, og kan som vanlig ikke la være å rette et stikk mot norske motorsyklister, sier Odd Terje Døvik, styremedlem som er styremedlem i Motorcycle Touring Association (MCTA) Norway. Det er også svært tendensiøst av Trygg Trafikk at de ikke går i dialog med oss som har innsikt i tall og fakta på motorsykkel, før de går ut med slike tall og analyser, sier en svært kritisk Døvik.
I en pressemelding torsdag denne uken konstaterer Trygg Trafikk at «de fleste trafikantgruppene opplevde en nedgang i 2024 – med noen få unntak. Bilførere og -passasjerer har hatt størst nedgang, mens motorsyklister, elsparkesyklister og fotgjengere ikke har den samme utviklingen».
Fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk sier videre i pressemeldingen:
– Fortsatt omkommer altfor mange motorsyklister, så her trenger vi flere tiltak. Et av forslagene er å heve aldersgrensen for lett MC.
Dårlig og lite treffsikkert forslag
Forslaget om å heve aldersgrensen for lett motorsykkel (fra 16 til 18) er dårlig og lite treffsikkert. MCTA har sett på antall drepte motorsyklister i perioden 1999 til 2024.
Det verste året var 2000; da omkom 40 motorsyklister på norske veier. Det beste var 2011; da omkom kun 13. I 2024 stoppet vi på 20, som er det samme som året før. Gjennomsnittet for hele perioden er 24,3; gjennomsnittet for de siste 10
årene er 18,3. Når vi at antall motorsykler på norske veier har øket dramatisk i den samme perioden, betyr det at den relative ulykkesrisikoen er sterkt redusert.
Og at skremselsbildet av et sikkerhetsarbeid som ikke virker er feil. Men det momentet lar vi ligge i dag.
Det vi derimot vil påpeke er at statistikken ikke gir grunnlag for å si at det er de unge lettvekter-førerne som er problemet. Dersom vi konsentrerer oss om 16- og 17-åringene (som er de som vil bli rammet dersom aldergrensen for lett MC heves til 18), har antallet personer som omkom på lett motorsykkel aldri
oversteget 5 pr år. Unntaket er 2009, da 7 omkom. De fleste årene har tallet vært langt lavere.
I årene 2015-2024 omkom det i gjennomsnitt 1,4 pr år i denne gruppen. Det vil si at lettvekter-førere i alderen 16-17 år i snitt stod for kun 8% av alle dødsulykker på MC i den samme 10-års perioden. De resterende 92% var enten eldre, eller kjørte tyngre sykler.
At 4 mennesker med livet foran seg omkom på lett MC i fjor er tragisk, og berører mange. Det er et uvanlig høyt tall som vi må helt tilbake til 2009 for å finne maken til. Men det er likevel bare ett enkelt tall fra én enkelt sesong, og et altfor spinkelt grunnlag å bygge politikk på. Trafikksikkerhets-tiltakene må settes inn der de kan ha effekt. Å heve aldersgrensen for «lett-lappen» til 18 er ikke et slikt tiltak, men vil i stedet ramme en hel ungdomsgruppes transport- og rekreasjonsbehov.
Kort om MCTA Norway:
MCTA er en interesseorganisasjon for norske motorsyklister. Organisasjonens formål er å
• arbeide for norske motorsyklisters rettigheter
• skape sosiale møteplasser knyttet til motorsyklismen
• fremme motorsykkelen som transport- og rekreasjonsmiddel, herunder arbeid knyttet til motorsyklisters trafikksikkerhet.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com