MCTA - Misvisende og lite treffsikkert av Trygg Trafikk om ulykkesutviklingen for MC.

Bjørn Richard Johansen
Misvisende, tendensiøst og lite treffsikkert av Trygg Trafikk, mener MCTA. Sterk kritikk fra MCTA, med hensyn til bruk av tall knyttet til ulykkesutviklingen for MC, sier Motorcycle Touring Association (MCTA) Norway.


Trygg Trafikk (TT) oppsummerer trafikksikkerhetsåret 2024, og kan som vanlig ikke la være å rette et stikk mot norske motorsyklister, sier Odd Terje Døvik, styremedlem som er styremedlem i Motorcycle Touring Association (MCTA) Norway. Det er også svært tendensiøst av Trygg Trafikk at de ikke går i dialog med oss som har innsikt i tall og fakta på motorsykkel, før de går ut med slike tall og analyser, sier en svært kritisk Døvik.


I en pressemelding torsdag denne uken konstaterer Trygg Trafikk at «de fleste trafikantgruppene opplevde en nedgang i 2024 – med noen få unntak. Bilførere og -passasjerer har hatt størst nedgang, mens motorsyklister, elsparkesyklister og fotgjengere ikke har den samme utviklingen».


Fagdirektør Tanja Loftsgarden i Trygg Trafikk sier videre i pressemeldingen:
– Fortsatt omkommer altfor mange motorsyklister, så her trenger vi flere tiltak. Et av forslagene er å heve aldersgrensen for lett MC.

Dårlig og lite treffsikkert forslag
Forslaget om å heve aldersgrensen for lett motorsykkel (fra 16 til 18) er dårlig og lite treffsikkert. MCTA har sett på antall drepte motorsyklister i perioden 1999 til 2024.

Det verste året var 2000; da omkom 40 motorsyklister på norske veier. Det beste var 2011; da omkom kun 13. I 2024 stoppet vi på 20, som er det samme som året før. Gjennomsnittet for hele perioden er 24,3; gjennomsnittet for de siste 10
årene er 18,3. Når vi at antall motorsykler på norske veier har øket dramatisk i den samme perioden, betyr det at den relative ulykkesrisikoen er sterkt redusert.

Og at skremselsbildet av et sikkerhetsarbeid som ikke virker er feil. Men det momentet lar vi ligge i dag.


Det vi derimot vil påpeke er at statistikken ikke gir grunnlag for å si at det er de unge lettvekter-førerne som er problemet. Dersom vi konsentrerer oss om 16- og 17-åringene (som er de som vil bli rammet dersom aldergrensen for lett MC heves til 18), har antallet personer som omkom på lett motorsykkel aldri
oversteget 5 pr år. Unntaket er 2009, da 7 omkom. De fleste årene har tallet vært langt lavere.

I årene 2015-2024 omkom det i gjennomsnitt 1,4 pr år i denne gruppen. Det vil si at lettvekter-førere i alderen 16-17 år i snitt stod for kun 8% av alle dødsulykker på MC i den samme 10-års perioden. De resterende 92% var enten eldre, eller kjørte tyngre sykler.


At 4 mennesker med livet foran seg omkom på lett MC i fjor er tragisk, og berører mange. Det er et uvanlig høyt tall som vi må helt tilbake til 2009 for å finne maken til. Men det er likevel bare ett enkelt tall fra én enkelt sesong, og et altfor spinkelt grunnlag å bygge politikk på. Trafikksikkerhets-tiltakene må settes inn der de kan ha effekt. Å heve aldersgrensen for «lett-lappen» til 18 er ikke et slikt tiltak, men vil i stedet ramme en hel ungdomsgruppes transport- og rekreasjonsbehov.


Kort om MCTA Norway:

MCTA er en interesseorganisasjon for norske motorsyklister. Organisasjonens formål er å
• arbeide for norske motorsyklisters rettigheter
• skape sosiale møteplasser knyttet til motorsyklismen
• fremme motorsykkelen som transport- og rekreasjonsmiddel, herunder arbeid knyttet til motorsyklisters trafikksikkerhet.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend