Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Invester i sikkerhet. Kjøp airbag.
Kjører du motorsykkel bør du kjøre med airbag. Det er oppfordringen fra Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Foreningen, som organiserer de store motorsykkelimportørene i Norge, går nå aktivt ut for å oppfordre alle motorsyklister til å bruke airbag om du kjører motorsykkel.
– Airbag er viktig for alle som kjører motorsykkel. Det er vårt viktigste budskap i år, sier Per-Anton Vinje som er styreleder i MCF.
Airbag er viktig
– I 2024 ønsker vi i vårt holdningsskapende arbeid å fokusere på at det er kommet nytt kjøreutstyr som med stor sannsynlighet vil forebygge eller redusere skadeomfang i mange situasjoner det kan gå galt i, sier Per-Anton Vinje. Innen Moto GP, som er verdens mest prestisjefylte VM-klasse i motorsykkelsporten roadracing, er airbag på føreren blitt obligatorisk. Det har ført til en drastisk nedgang i antall alvorlige personskader.
Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet
Airbag for bruk på motorsykkel er også adressert som viktig i «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025.» Planen for trafikksikkerhet på vei 2022-2025 er utarbeidet av Statens vegvesen, politiet, Helsedirektoratet, Utdanningsdirektoratet, Trygg Trafikk, fylkeskommunene og åtte storbykommuner. I tillegg har en rekke øvrige statlige aktører og interesseorganisasjoner gitt innspill til planen. Herunder Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
Vegdirektør støtter opp om bruken av airbag for MC
– Det er positivt at MCF retter oppmerksomheten mot å bruke kjøreutstyr av god kvalitet, og airbag som en del av kjøreutstyret. Det er et av flere veldig viktige tiltak for å bidra til å få ned antall skader og dødsfall ved ulykker på motorsykkel, sier Ingrid Dahl Hovland som er Vegdirektør i Statens vegvesen. Statens vegvesen koordinerer sikkerhetsarbeidet sammen med Nasjonalt forum for MC-sikkerhet som ble etablert i 2021 og er også MCF medlem.
Forumet samler og involverer sentrale og kompetente fagmiljøer, og skal ha et nært samarbeid med tilsvarende fora på fylkesnivå. Dette er også forankret i «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025.»
Statens vegvesen koordinerer sikkerhetsarbeidet sammen med Nasjonalt forum for MC-sikkerhet som ble etablert i 2021. Her er også MCF medlem. Forumet samler og involverer sentrale og kompetente fagmiljøer, og skal ha et nært samarbeid med tilsvarende fora på fylkesnivå. Dette er også forankret i «Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022-2025.»
Refleksvester, holdningsskapende filmer og airbag
– MCF har i mange år arbeidet for bedre sikkerhet for mc-førere. Gjennom årene har vi kjøpt 5.000 refleksvester som ble delt ut på den tiden vest ikke var så vanlig, forteller Per-Anton Vinje som selv er aktiv motorsyklist. MCF har videre laget flere filmer om sikkerhet og har sponset bøker om kjøreteknikk og gode opplevelser. Blant annet med Pål Anders Ullevålseter.
Børre Skiaker, generalsekretær i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub sier:
– Å bruke airbag når du kjører MC er veldig viktig. Jeg vil også bli aktiv bruker når 2024 sesongen nå starter, sier Børre Skiaker som selv er aktiv motorsyklist.
Seminar for å dele kunnskap i bransjen
– Vi arrangerer også hvert år et seminar om MC-seminar og deltar i MC-dugnaden sammen med mange andre gode krefter hos myndighetene og organisasjoner/klubber, kjøreskoler, Førerutvikling.no og enkeltpersoner deltar, sier Arve Lønnum som er sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening.
Mål at ulykker ikke skjer
– Hovedfokus er og vil bli at vi som MC-førere skal forholde oss slik i trafikken at ulykker ikke skal skje, enten de ville skyldes andres eller våre feil. Det hjelper lite å ha forkjørsrett hvis du blir truffet av en bil, forteller Lønnum.
– Ut fra mange års studier av dødsulykkene på mc og trendene i ulykkesårsakene ser vi at «se oss-ulykkene» er blitt færre og færre. Andelen er lavere i Norge enn i Europa, avslutter Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. Vi ser det som et resultat av mange års satsing på synlighet på føreren, på sykkelen og i måten mc-føreren plasserer seg på veien eller på annen måte kjører defensivt.
Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa, Indian og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no
For ytterligere informasjon:
Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, mobil 901 39 454 og e-post: per-anton.vinje@kellox.no
Arve Lønnum, sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, mobil 901 18 900 og e-post: al@adlo.no
For mer informasjon: www.mcf.no
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com