Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi er vant med at store bilmerker som Mercedes, BMW, Ford, Volvo og Toyota er først med nye og smarte løsninger for biler, men alle disse måte bite i gresset når det kommer til den adaptive cruisekontrollen.
Dette er en cruisekontroll som selv kan tilpasse farten, altså en videreutvikling av cruisekontrollen som kom allerede på slutten av 1950-tallet.
Mitsubishi så at det var muligheter å videreutvikle denne teknologien, og i 1992 kom de med løsningen som var det første steget med moderne adaptive cruisekontroller forkortet ACC.
Det japanske merket introduserte en løsning som ga varsellyd om bilen kom nær en hindring foran allerede i 1992, men dette systemet justerte ikke farten på noen måter. Men de hadde fått teften, og i 1995 kom de også med en løsning som faktisk kunne justere farten automatisk. Løsningen justere gassen og girene, men kunne ikke bremse.
Toyota fulgte opp med et lignende system i 1997, før Mercedes og flere andre merker kom med sine versjoner i 1999. Siden har ACC som også kan involvere bremsene kommet til alle de store bilmerkene, og er i dag standard utstyr i de fleste bilene.
Hopper vi over til MC-verden har tohjulingene også tatt kvantesprang med tanke på sikkerhet de siste årene, og dagens motorsykler har nesten like avanserte systemer som biler. Mange nye sykler har nå ting som stabilitetskontroll, avanserte bremsesystemer, hjulspinnkontroll og antisteile-systemer som hjelper til med sikkerheten.
Og MC-produsentene følger selvsagt på hva som skjer i bilverden, og allerede i 2018 kunne det tyske selskapet Bosch vise fram et adaptivt cruisekontroll-system for motorsykler.
Bosch som blant annet utvikler løsninger for selvkjørende biler har forsket lenge på sikkerhets-løsninger for motorsykler, inkludert et assistent-system som inkluderer radar. Denne kan brukes til å måle avstanden til et kjøretøy foran, og åpner dermed for adaptiv cruisekontroll. En radar kan også brukes i tilknytning til kollisjonsvarsling og blindsone-oppdager, to andre viktige hjelpemidler for motorsyklistene.
Store MC-produsenter har også kastet seg inn i utviklingen av ACC, som med årene vil bli nesten like vanlig for tohjulingene som for bilene.
Og nå hever BMW listen, og introduserer ACC med distansekontroll også for sine tohjulinger.
Ja, det er Bosch som har hjulpet BMW Motorrad til å utvikle ACC for MC, og løsningen fungerer akkurat som for bilene. Føreren plotter inn hastigheten, og tohjulingen cruiser av gårde akkurat i den farten. Men dukker det for eksempel opp et kjøretøy foran, så vi cruisekontrollen selv sørge for å holde riktig avstand ved å tilpasse farten. Distansen kan variere mellom tre forskjellige avstander.
BMW’s ACC byr også på to valgfrie karakteristikker, enten dynamisk eller komfortabel, hvor ting som nedbremsing og akselerasjon bestemmes.
Den adaptive cruisekontrollen kan også deaktivere slik at det er mulig å bruke den dynamiske cruisekontrollen kalt DCC.
En ACC for sykler byr også på litt utfordringer når det kommer til svinger, og BMW har tatt høyde for dette ved å automatisk nedjustere hastigheten om dette er nødvendig slik at føreren ikke trenger å lene seg så mye inn for å få gjennomført svingen. Ja, det skal være komfortabelt.
Dette er altså et assistentsystem, så det er fortsatt føreren som beholder kontrollen og kan når som helst for eksempel bremse selv.
Og bare så det er sagt, dette er en adaptiv cruisekontroll og ikke en nødbremsassistent, så ACC vil dermed ikke reagere på kjøretøy som står stille. Så man må fortsatt selv bremse for stillestående biler i kryssene. Du er herved advart.
BMW sier at de «snart» vil komme med ACC-løsningen, og det betyr muligens at dette blir tilgjengelig for 2021-modellene til det tyske merket.
Ja, vi har selvsagt en video som viser hvordan ACC fungerer, så sjekk ut videoen under.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com