Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
– I år 2000 var det registret 90.000 motorsykler i Norge, mens tallet nå er oppe i nesten 200.000 lette og tunge motorsykler på norske veger. I år 2000 var det 40 dødsulykker med motorsykkel, mens det i 2019 var 16 dødsulykker, sier Odd Terje Døvik som er styreleder i NMCU. Dette er et viktig tema og det er viktig at det brukes riktig statistikk. Se mer om saken også hos NMCU.org – https://nmcu.org/stadig-faerre-mc-ulykker/10934/
– Selv om tohjulingene gjennom flere år har hatt markant nedgang i ulykker, ser NMCU ingen grunn til å slå seg til ro med det. Én MC-ulykke er én for mye. Norge er ett av verdens tryggeste land du kan kjøre motorsykkel i, det ønsker vi at det skal fortsette å være, sier Odd Terje Døvik. Siden århundreskiftet er antall motorsykler i Norge mer enn doblet, mens drepte motorsyklister er mer enn halvert.
MC sikring må prioriteres av regjeringen
NMCU har tidligere i år uttrykt en klar forventning om at også MC-sikkerhet skal prioriteres i forbindelse med de 600 ekstra millionene som regjeringen nylig bevilget i ekstramidler i forbindelse med koronasituasjonen. Samferdselsminister Knut Arild Hareide (Krf) har ansvar for politikken knyttet til transport av personer og gods og posttjenester. Herunder sikring av norske veier og gode MC-sikrings tiltak.
– NMCU og MCF, Motorsykkelimportørenes Forening, samarbeider godt og vi vil nå ta initiativet til et møte for å se hvordan vi kan koordinere oss bedre for å få mer midler til MC-sikring av veier fra ekstrabevilgningen til veisikring som er bevilget av regjeringen, sier Steinar Sandbye som er styreleder i MCF.
– De siste årene er det utforkjøringsulykker som har dominert MC-ulykkene. Derfor ønsker NMCU at det blir fortgang i livreddende tiltak med underskinner og såkalt tilgivende sideterreng. Sistnevnte innebærer enkle og rimelige tiltak som å fjerne trær, stubber og utstikkende steiner som kan drepe eller kveste en uheldig motorsyklist ved en utforkjøring. Å flytte stolper på utsatte steder er også aktuelt.
– NMCU oppfordrer MC-førere til å delta på frivillige etterutdanningskurs for å friske opp eller bedre kjøreferdighetene for et krevende kjøretøy som en motorsykkel er. Det blir hver sommer avviklet en rekke slike kjørekurs.
– Går vi ulykkestallene nærmere etter i sømmene, og ser ulykkesutviklingen sammen med antall motorsykler, ser vi en markant nedgang i MC-ulykker, sier Odd Terje Døvik, styreleder i NMCU.
– Også antall skadde i MC-ulykker har vært omvendt proporsjonalt med den voldsomme økningen av hvor mange tohjulinger som nå finnes på norske veger. Til tross for at kurven over MC-parken peker til værs år for år, peker kurven over MC-ulykker stadig nedover, sier Frode Asphaug-Moe som er kommunikasjonsansvarlig i NMCU.
Viktig å bruke riktig statistikk
Flere har reagert på at det i mediene er ulykkestallene for 2011 som blir brukt som referanseår for å sammenligne ulykkestallene de siste årene. I 2011 var det nemlig usedvanlig få MC-ulykker. Ved å sammenligne med dette året, vil økningen i MC-ulykker framstå som svært dramatisk.
2011 er ikke referanseår
– Fremstillingen vi derfor har sett mot 2011 som referanseår blir dessverre helt feil, sier Odd Terje Døvik som er styreleder i NMCU. Her må vi se på utviklingen over et lenger tidsrom som vi har vist i vår grafiske fremstilling for perioden 1980 frem til 2020.
Noen mediers oppslag om dramatiske økning av MC-ulykker er således en sannhet med modifikasjoner. Både absolutte og forholdsmessige tall for MC-ulykker har de siste årene blitt betydelig redusert.
Vedlagte grafikk viser utviklingen av drepte og skadde MC-førere og den totale bestanden av motorsykler i landet.
For ytterligere informasjon:
Odd Terje Døvik, styreleder, NMCU, på tlf. 911 29 876 og e-post: Odd Terje Dovik odd.terje(a)dovik.no
For mer informasjon om NMCU: se www.nmcu.org
Se også intervju med Odd Terje Døvik her: https://www.reitwagen.no/teologen-som-ble-nmcu-frelst-dolomittene-14-000-kilometer-ktm-1290-adventure-s/
Se intervju med påtroppende daglig leder i NMCU: https://www.reitwagen.no/mot-bard-vikestad-ny-sjef-pa-plass-i-nmcu-over-sommeren/
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com