Ny Yamaha XSR 900 – nå med Deltabox-ramme

Kenneth Nordahl-Pedersen
XSR er retro-serien til Yamaha, med modeller som har et klassisk utseende inspirert fra tidligere modeller. Med den nye XSR retter Yamaha blikket på sportssyklene på 80-tallet for å hente inspirasjon.

Med inspirasjon fra 80-tallet

XSR-modellene finnes i 125, 700 og 900 med motor fra respektive MT-modeller. Inspirasjonen til design har Yamaha til nå hentet fra klassiske motorsykler fra 60- og 70-tallet. Nå har de imidlertid latt seg inspirere av sportssyklene fra 80-tallet. På mange måter kan vi si at motorsykler hadde et era-skifte i den perioden, med bruk av aluminium i ramme, felger og mye annet. Yamaha lanserte sin Delta-box rammeløsningen, og nettopp denne er en sentral del i designet på den nye XSR 900. Ved første øyekast kan den se ut som en sportssykkel som man har plukket av kåpen på og bygget om til en street-fighter.

Nettopp ombygging og personlig tilpasninger står sentralt i XSR-filosofien, eller Yard Build-filosofien som Yamaha kaller den. I den nye XSR 900 er utgangspunktet en naken sportssykkel med sportslig chassis, klar for å bygges til akkurat det du vil den skal være. Moro!

XSR900 er teknologisk og estetisk inspirert av 1980-tallet, dog med alt du forventer av teknologi i en moderne motorsykkel.

Inspirasjonen er hentet fra 80-tallets Yamaha sportssykler.

 

Fokus på føreren

På XSR900 er fremre del av Deltabox-rammen senket, og svingarmen er forlenget for å forbedre stabilitet på rettstrekker. Den generelle stivheten til den øvre gaffelkrona, boltene til svingarmfestet og motorfestene er forbedret.

Med en historisk inspirert ergonomi som lar føreren sitte nesten over bakhjulet, skal man få en morsom kjøreopplevelse.

Sportslig chassis med høyt styre. Det oppsvingte baksetet gir god støtte ved akselerasjon.

 

Designet lyd

Logoen til Yamaha er tre stemmegafler i kryss, og konsernets kompetanse på lyd er blitt brukt i utviklingen av flere av Yamahas nyere modeller. Innsugs- og eksoslyden er nemlig tunet for å høres akkurat slik ut som ingeniørene ønsker.

XSR er utstyrt med moderne teknologi, og skal sørge for at føreren opplever aktiv kontroll over motorsykkelen, og at den responderer presist og med god feed-back.

Både eksos og innsug har fått fin-tunet lyd. Eksosanlegget er gjemt under motoren og gjør seg lite gjeldende i utseendet.

 

Deltabox-ramme i aluminium

Som sagt er rammen i aluminium en sentral faktor i den nye XSR900. Dette gjør at stivhet i lengde- og sideretning, samt vridning har økt betydelig, og resulterer i bedre stabilitet under kjøring rett frem, uten å påvirke svingegenskapene. Styrefestet i rammen er 30 mm lavere enn på den tidligere modellen.

Forbedret høyfartsstabilitet skal den tilpassede aluminiumsvingarmen sørge for. Den er 55 mm lengre enn på den forrige modellen og gir en akselavstand 1495 mm.

Deltabox-rammen er en sentral del av både design og funksjon på den nye XSR 900.

 

Oppdatert motor

For 2022 er XSR900 utstyrt med en sterkere 889cc CP3 motor. Sammenlignet med den tidligere motoren har den nye enheten fått økt slaglengden med 3 mm og gir dermed 43cc ekstra. Så godt som alle de viktige, interne komponentene er omdesignet og gjort lettere for å gjøre motoren sterkere.

Lettere stempler bidrar til lavere motorvekt (uten eksosanlegget). Motoren veier nå 300 g mindre enn tidligere, og effekten er økt med 4 hk til 119 hk ved 10,000 rpm. Viktigere er det at dreiemomentet fra denne motoren øker til 93.0 Nm. Dette er en økning av maks dreiemoment på 6%, og oppnås ved lave 7000 rpm. Dette er 1500 rpm lavere enn på den forrige modellen.

XSR 900 har fått en oppdatert CP3 motor. Det sportslige imaget må selvsagt inkludere quick-shifter.

 

 

Les mer om modellen på Yamahas egne sider.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend