Nye Honda NT 1100 på plass i butikk

Kenneth Nordahl-Pedersen
Den helt nye Honda NT 1100 er ventet å bli en av årets storselgere, og nå er den endelig på plass hos forhandlerne. På lørdag 5. februar var det felles lansering i alle butikker. Vi var innom MC Oslo for å høre hvilke forventninger de har til denne modellen.

På lørdag var det avduking og koordinert presentasjon av den nye modellen Honda NT 1100. Det er knyttet store forventninger til denne modellen som har den samme motoren som brukes i den populære adventure-modellen CRF 1100 Africa Twin. NT 1100 er imidlertid mer asfaltorientert, samtidig som den har mange av de samme fordelene som mange setter pris å fra adventure-segmentet. Ikke minst gjelder dette den oppreiste kjørestillingen.

Heidi fant seg godt til rette og syntes ergonomien virket bra. At clutch-hendelen mangler betyr at dette er en DTC utgave.

 

Vi dro til MC Oslo for å se på modellen “live” og snakke litt med de som skal overbevise kundene om at dette er et godt valg. Daglig leder, Kim Harald Jøranli ser imidlertid ikke for seg noen store problemer med akkurat det.

– Dette er en modell vi tror kommer til å bli populær, og interessen er stor allerede på forhånd. Jeg tror heller det blir vanskelig å få tak i nok sykler til å dekke etterspørselen nå det første halvåret. De som vil sikre seg en ny NT 1100 bør være raske, mener Jøranlig.  – Den aller første kunden som kom i butikken i dag gikk igjen med kontrakt på en NT i hånda, gliser sjefen. Vi snakket også lenge og vel med deres nyansatte selger, enduro- og rallyfører Kristian Felix Jensen. Vi gratulerer Felix med ny jobb og MC Oslo med ny ansatt, og vil komme tilbake med en egen sak etter samtalen vi hadde med ham.

Daglig leder hos MC Oslo Kim Harald Jøranli (på sykkelen) er stolt over å kunne vise frem den nye modellen. Her sammen med nyansatt selger Kristian Felix Jensen. Felix er på landslaget i enduro og har blant annet en 4. plass i Africa Race i 2018. Nå skal han selge motorsykler for MC Oslo, og kanskje dra med noen kunder ut på grusturer. Han satser også videre som enduro- og rallyfører, og sikter mot en start i Dakar om 2-3 år.

 

Også Per Anton Vinje hos Hondaimportør AS Kellox er begeistret over at modellen nå er på plass i butikkene, og mener NT 1100 kompletterer modellprogrammet til Honda. Han har selvsagt også merket seg forhåndsinteressen for modellen og forventer at den skal selge godt.

Per Anton Vinje hos importør Kellox AS gleder seg over at den nye modellen NT 1100 nå er på plass hos forhandlerne.

 

Reitwagen.no omtalte modellen da den først ble presentert fra Honda. Under kan du lese hva vi skrev tidligere i vinter. 

 

2022 HONDA NT1100

 

Touringsykkel

Den nye modellen NT1100 er en touringsykkel som bygger på plattformen til Africa Twin, og har mange av egenskapene til en adventuresykkel, men uten orienteringen mot grus og offroad som adventure-syklene har i større eller mindre grad. Dette skal være en modell som kun utgir seg for å være det den er – en touringmaskin for førere som ønsker gode ytelser, sportslige kjøreegenskaper, komfort, lang rekkevidde og moderne teknologi. En sykkel «som håndterer pendling effektivt, men som også er klar for lengre turer – fullastet», for å sitere pressemeldingen fra Honda.

Ifølge Honda selv har denne type sykkel manglet i modellprogrammet deres. Ved å bruke rammen og den karakteristiske tosylindrede motoren fra den suksessrike CRF1100L Africa Twin som base, er man trygge på modellens kvaliteter. På en slik type sykkel vil forbruk og rekkevidde være viktig, og NT1100 skal rekke 40 mil på den 20 liters tanken.

Gode bagasjeløsninger som originaltilbehør.

 

Moderat setehøyde

Honda bruker altså både ramme og motor fra Africa Twin’en, men hjulene er erstattet med 17-tommers felger både foran og bak. Fjæringskomponentene er selvsagt også erstattet med noen som er mer vei-orientert for skarpere styreegenskaper på asfalt. Slaglengden er kortere, og sammen med de mindre hjulene blir setehøyden på moderate 820 mm.

Dette ser ut til å være en spennende ny modell som bør være et interessant alternativ for alle som ønsker touringkomforten og den oppreiste kjørestillingen til en adventure-sykkel, men som vil prioritere kjøreegenskaper på asfalt foran terrengkapasitet.

Utgangspunktet er eventyreren Africa Twin, men med enda bedre touringsegenskaper.

 

 

 

I det etterfølgende gjengir vi informasjonen Honda selv presenterer i sin pressemelding:

 

Komfortabel, smidig og morsom

Slank, subtil styling gir effektiv aerodynamisk ytelse med en kjørestilling skreddersydd for touring. Vindskjermens høyde og vinkel er justerbar i hele fem nivåer, og øvre og nedre vindavvisere fungerer også for å beskytte føreren. En 6,5-tommers TFT-berøringsskjerm i farger byr på brukertilpassede skjermbilder, samt Apple CarPlay®- og Android Auto®-tilkobling. Cruisekontroll, varmehåndtak og integrerte kofferter er standardutstyr.

Med kobling til din smarttelefon får du mange av telefonens funksjonalitet opp på TFT-skjermen – blant annet navigasjon.

Føreren integreres pent i maskinen, omgitt av beskyttelsen som tilbys av kåpen. Et bredt, tykt salmateriale gir en luksuriøs opplevelse og plass for to. Salhøyden er på 820 mm, og et stort håndtak for passasjeren strekker seg fra det bakre stativet. NT1100 er ellers utstyrt med LED-baserte lys (med DRL), selvkansellerende blinklys og nødblinklys. Det praktiske er ytterligere utvidet med USB-kontakt, midtstøtte og ACC -kontakt som standard.

 

Utstyrt med kvalitetskomponenter

For å passe til de allsidige og sportslige bruksområdene, har den offroad-klare fjæringen hos søskenet CRF1100L Africa Twin blitt erstattet av mer veifokusert utstyr som er tilpasset skarpere styringsgeometri. Foran sitter det 43 mm opp/ned-dempere fra Showa med 150 mm vandringsvei, og muligheter til å justere forspenningen. Showa-demperen bak har også 150 mm vandringsvei, og forspenningen kan enkelt justeres hvis man for eksempel skal kjøre med passasjer og bagasje.

Felgene er av aluminium og dekkene er i størrelsene 120/70-17 foran og 180/55-17 bak. Den kjøreklare vekten er 238 kilo for utgaven med manuell girkasse og 248 kilo for utgaven med DCT. Doble 310 mm bremseskiver foran gripes av lette, firestemplede radialmonterte kalipere. Den bakre 256 mm skiven omkranses av en enstemplet kaliper. All bremsing er ABS-kontrollert.

 

2022 HONDA NT1100

 

Velprøvd og potent motor

Den SOHC-baserte tosylindrede motoren med 8 ventiler og 1084 kubikk er velprøvd fra CRF1100L Africa Twin. Toppeffekten er på 102 hestekrefter, mens dreiemomentet når sin topp på 104Nm ved 6 250 rpm. Komprimeringsforholdet er identisk med 10,1: 1. En annen felles funksjon er 270 ° faset veivaksel og ujevnt avfyringsintervall.

Throttle By Wire (TBW) sørger for motorstyring og PGM-FI gir optimal drivstoffinnsprøytning. Motorens melodi skiller seg fra Africa Twin på grunn av endringer i innsug og eksosanlegg. Ved lavt turtall gir NT1100 behagelige dunk, mens jevn vellyd høres ved kraftig akselerasjon og avslappet motorveikjøring – perfekt for de vidtrekkende oppgavene som NT1100 er bygget for.

TBW styrer motorens ytelse og karakter sammen med Honda Selectable Torque Control (HSTC) og Wheelie Control. Det er tre forhåndsinnstilte kjørenivåer for førere å velge mellom. Disse dekker et stort utvalg av kjøreforhold og 3 nivåer for kraft- og motorbremsing, med nivå 1 som leverer maksimum for hver parameter. For HSTC og Wheelie Control gir nivå 3 høyest inngripen. Valg av modus styres fra bryter på venstre styrehalvdel, og en indikator i instrumentdisplayet aktiveres når HSTC er operativ.

URBAN er standard og tilbyr en allsidig midtstilling av motoreffekt og motorbremsing. RAIN reduserer motoreffekten og motorbremsen for ekstra trygghet på våte eller glatte overflater. TOUR gir full motoreffekt og standard motorbremsing, for sterk akselerasjon mens du har med passasjer og bagasje. USER 1 og 2-nivåene gir muligheten til å tilpasse innstillingene for en foretrukket kombinasjon. Når den er angitt, lagres USER-innstillingen automatisk, så det er ikke nødvendig å sette den på nytt hver gang tenningen slås på.

NT1100 kommer enten med en 6-trinns manuell girkasse eller en automatisk DCT-girkasse (Dual Clutch Transmission). DCT-systemet tilbyr to forskjellige kjøremetoder – automatisk girkasse (AT), med forhåndsprogrammerte girmønstre som hele tiden leser motorsykkelens hastighet, valgt gir og turtall for å bestemme når et girskifte skal skje, og manuell girkasse (MT), for girskift ved hjelp av brytere på venstre styrehalvdel.

Det er to innstillinger i AT å velge mellom; D -modus gir enkel kjøring og maksimal drivstoffeffektivitet. S-modus serverer tre nivåer av sportsbasert giring. Nivå 1 er det mest beskjedne, og skifter gir i middels turtall. Nivå 3 er det mest aggressive og opererer ved høye turtall, mens nivå 2 er en mellomting. Det foretrukne valget kan også lagres.

 

MOTOR OG YTELSER

Kubikk                                      1084

Effekt (HK)                              102 hk/7500 rpm

Girkasse                                    Manuell/DCT

Sittehøyde                                820 mm

Førerkortklasse                       A

CO2 g/km                                 116/110

Forbruk l/mil                           0,5

Antall sylindre                          2

Effekt (HK)                               102 hk 7500 rpm

Moment                                     104 Nm 6250 rpm

Antall gir                                   6/6

 

MÅL/VEKT

Bensintank                               20,4 liter

Bakkeklaring                            175 mm

Høyde                                        1360 mm

Lengde                                      2240 mm

Kjøreklar vekt                          238/248 kg

Hjulavstand                             1535 mm

Bredde                                       865 mm

 

ANNET

ABS                                            Ja

Bremser foran                          310 mm dobbel, flytende skive

Bremser bak                             256 mm skive med 1-stemplet kaliper

Demping framme                    Showa 43 mm opp-ned-gaffel (justerbar kompresjon og retur), 150 mm slaglengde.

Demping bak                            Monoblokk i alu, svingarm Pro-Link bakfjæring, justerbar forspenning, 150 mm slaglengde.

Dekk framme                           120/70R17 M/C

Dekk bak                                   180/55R17 M/C

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend