2025 Ducati Multistrada V2 og V2S

Halvor Urang
Nye Ducati Multistrada V2 har blitt slanket med utrolige 18 kg fra forrige versjon og dette gjør den til den letteste crossover’en i klassen. V2 er blitt redesignet rundt den nye motoren og rammen, og tilbyr også oppdatert elektronikk, ergonomi og aerodynamikk.

Ducati har fokus på både design og funksjonalitet

Ducati oppgir at nye Multistrada V2 er den letteste i sin kategori etter å ha redesignet både ramme og motor, og modellen skal tilby vesentlig forbedrede kjøreegenskaper og tilgjengelighet. Uten drivstoff oppgis vekten til 199 kg. Den beholder det 19 tommers store forhjulet og det er mulig å bestille eikefelger som originalt tilbehør for de som liker å ferdes på røffere veier.

Når det gjelder designet beholdes den historisk distinkte karakteristikken fra tidligere Multistrada modeller, men linjene fra «nebbet» under frontlyktene og bakover til den korte og lette hekken, er nå mer harmoniske. De integrerte aerodynamiske løsningene bidrar til å forbedre både varmehåndteringen og beskytte føreren mot vær og vind.

Den nye frontlykten og kjørelysene er LED og inspirert av siste generasjon Panigale og Multistrada V4, og gir en kompakt og aggressiv front. Blinklysene er nå integrert i kåpen.

Både førersetet og passasjersetet har blitt redesignet og passasjeren har nå bedre plass takket være endret innfesting for topp- og sidekofferter. Førersetet kan justeres i to ulike høyder, 830 mm og 850 mm, og det finnes attpåtil et høyere sete som gir 870 mm og et lavere som gir 810 mm setehøyde. I tillegg er det mulig på V2S å senke setehøyden ytterligere til 790 mm med det semi-aktive system DSS, eller Ducati Skyhook Suspension.

Ducatis nye V2 motor

Mange Ducatientusiaster liker best lyden fra V2 motoren og til 2025 har Ducati lansert en ny 90 graders v-twin på 890 ccm. Den kompakte motoren er en viktig bidragsyter til vektbesparingen i nye Multistrada V2 og veier bare 54,9 kg. Den leverer 115 hk ved 10750 omdreininger og maksimalt 92 Nm ved 8250 omdreininger. Ducati oppgir at mer enn 70% av dreiemomentet er tilgjengelig allerede ved 3500 omdreininger. Første og andre gir skal være noe kortere for å bidra til smidigere kjøring i lav hastighet og under akselerasjon med fullpakket motorsykkel. Girkassen er også utstyrt med Ducati Quick Shift 2.0 for mer presise og raske girskift. Med den 19 liter store tanken trenger du ikke være engstelig for rekkevidden.

Ny elektronikkpakke

Multistrada V2 har fått en 6-akset IMU (Inertial Measurement Unit) og ny 5 tommers fargeskjerm med tre ulike informasjonsstiler, Road, Road Pro og Rally, slik at føreren får mest mulig ut av skjermen. Tilgjengelige riding modes er Sport, Touring, Urban, Enduro og Wet. I tillegg kan du sette ulike effektmoduser, høy, middels, lav eller off-road. Valget føreren gjør blant disse medfører også at predefinerte innstillinger for sving-ABS, Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC) og Engine Brake Control (EBC) settes. De er imidlertid også mulig å justere manuelt. Multistrada V2 kommer ellers med Cruise Control, Ducati Brake Light Evo, USB port integrert i skjermen, følg-meg-hjem-lys og muligheten for sving for sving navigasjon.

Mye ekstrautstyr å velge i

Ducati tilbyr diverse originalt ekstrautstyr som gjør at du kan få motorsykkelen satt opp akkurat slik det passer deg. Dette være seg kofferter i plast som gir totalt 60 liter bagasjeplass eller i aluminium som gir 76 liter bagasjeplass. Videre kan du få motorbeskyttere, sentralstøtte, Termignoni effektpotte og varmeholker.

 

Ducati Multistrada V2 vil bli levert i fargen Ducati Red og V2S i fargene Ducati Red og Storm Green. De vil ankomme forhandlerne i januar 2025. Veiledende priser vil være fra kr 238900,-.

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend