Oppdatert Yamaha MT-07

Kenneth Nordahl-Pedersen
Yamaha lanserer i disse dager en ny og oppdatert versjon av sin storselger, MT-07. Denne modellen ble en braksuksess da den ble lansert i 2014, og har siden toppet salgslistene i Europa. Det er med andre ord store sko som skal fylles når modellen nå oppdateres.


Når Yamaha skal fornye og modernisere en av sine aller største salgssuksesser gjennom tidene, går de naturlig nok forsiktig frem. Det er til nå solgt mer enn 125 000 eksemplarer av MT-07, og den oppdaterte modellen skal bære arven videre og være like attraktiv og tilgjengelig som før, i et marked som forventer fornying og moderne teknologi og løsninger.

Morten Brondbjerg som er ansvarlig for Yamaha i Norden.

Spennende 2021
– Dette er bare en av mange store og små nyheter fa oss i Yamaha i 2021. Det blir garantert et nytt godt mc-år i neste sesong, sier en optimistisk Morten Brondbjerg som er ansvarlig for Yamaha i Norden med base i Odense i Danmark.

Design og chassis

Vi kjenner igjen designlinjene, men linjene er litt skarpere. Den nye frontlykten er iøynefallende og preger sykkelens visuelle uttrykk.  Chassiset er i hovedsak uendret, men styret er 3,5 cm bredere og litt høyere. Dette skal gi en mer avslappet kjørestilling og gjøre sykkelen enda lettere å kontrollere. Diameteren på de fremre bremseskivene er økt fra 282 mm til 298 mm og skal gi bedre bremsekraft.

 

Motor

Crossplane-motoren er i hovedsak den samme gode og lekne motoren markedet er blitt så glad i. MT står for «master of torque» og forteller oss hvor fokuset har vært under utviklingen av modellserien. Den er overraskende frisk, med en lineær effektkurve og tilgjengelige krefter i et brukervennlig effektregister. Miljøkravene er nok krevende for produsentene, og Yamaha har måttet ofre 1 Nm dreiemoment og 1,4 hk sammenlignet med forløperen, men til gjengjeld nås toppeffekten på 8 750 omdreininger, mot 9 000 på fjorårsmodellen. Et ombygd luftinntak og en optimalisert bensininnsprøytning, sammen med et oppdatert eksosanlegg, sørger for en enda mer lineær motorrespons. Den nye modellen har lagt på seg en beskjeden kilo, men med fulltanket vekt på 183 kg er dette en svært lett sykkel som er lett å hanskes med. Ifølge Yamaha er lyden dessuten blitt bedre.

 

LCD og LED

Instrumentpanelet er oppdatert med et nytt LCD display. Noen av funksjonene kan styres fra en knapp på styret. Det er plassert lettlest og tilgjengelig rett over styrekrona.

Alle lys, også blinklys, har LED teknologi. Frontlykta med den lille lyktekåpa følger MT-seriens nye designprofil, og vi kjenner den igjen fra den oppdaterte storebroren MT-09.

 

En markedsvinner

MT-07 er en modell som har solgt ekstremt bra, og det er ingen grunn til å tro at den ikke fortsatt vil selge godt. Dette er en modell som appellerer til en bred brukergruppe. Den har en hyggelig prislapp og gir mye sykkel for pengene. Som før finnes det modellspesifikt tilbehør i Yamahas egen katalog, som f.eks varmeholker, for de som vil tilpasse den ytterligere.

 

Tekniske data finner her.

Kilde og alle bilder: Yamaha

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend