Oppretthold 16 års alder for lett-MC: Styrk arbeidet med veisikring, økt fokus på MC-airbag og bedre veimerking

Kenneth Nordahl-Pedersen
Et mulig forslag om å heve aldersgrensen på lett MC fra 16 til 18 år er feilslått. Ja, det er rett og slett et kunnskapsløst forslag som bare vil ramme ungdom i distriktene og byene som bruker lett MC som mobilitetsløsning. Det må isteden gjennomføres en rekke andre grep som veisikring, økt fokus på mc-airbag og bedre veimerking for økt MC-sikring i Norge.
lea Anett Kvalsvik er leder i sentralstyret i Norsk Motorcykkel Union, NMCU.

– Det må dermed helt andre tiltak til for å bidra til å få ned antall ulykker på MC, enn det som Statens vegvesen har tatt til orde for nylig, sier Olea Anett Kvalsvik som er leder i sentralstyret i Norsk Motorcykkel Union, NMCU.

lea Anett Kvalsvik i Norsk Motorcykkel Union, NMCU.
Per-Anton Vinje er styreleder i MCF, Motorsykkelimportørenes Forening.

Det mener Norsk Motorcykkel Union, NMCU som sammen med Bikelife Norge representerer 40.000 medlemmer og følgere. Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, representerer alle de store merkene som selges i Norge.

NMCU reagerer på utspillet fra Statens
vegvesen
– Vi har registrert at Statens vegvesenet vurderer å foreslå å heve aldersgrensen for å kunne ta førerkort for lett MC, sier Olea Anett Kvalsvik som er leder i sentralstyret i Norsk Motorcykkel Union, NMCU.
– Dette er vi sterkt kritisk til og mener Statens vegvesen må ha en langt mer offensiv strategi for veisikring og vegmerking i Norge, før det blir vurdert ulike former for forbud og endringer av aldersgrenser, fortsetter hun

Lett MC, også kalt førerkort klasse A 1, gjelder for motorsykler med opptil 11 kw effekt, 15 HK. Bensindrevne MC kan ikke ha større ccm enn 125.

Per-Anton Vinje i MCF på sin Honda Goldwind.

Feil og manglende faktagrunnlag
– Årsaken ligger i det som kalles et «høyt antall ulykker». Vi mener alle at et antall alvorlige ulykker over 0 er 1 for mye. Det gjelder på alle områder, sier Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

– Man kan ikke si at 1, 4, 7 osv. dødsulykker er «passe». Det må gjelde uansett om man snakker om ulykker i hjemmet, på veien, på sjøen, på skolen, på idrettsplassen, på arbeidsplassen eller i luften. Derfor slutter vi oss alle til null-visjonen, understreker Per-Anton Vinje.

Her testes airbag på Tyrigrava.

Full støtte til nullvisjon, men vi må ha fokus på de rette MC-tiltakene
– Null-visjonen er ikke bare en drøm, men også fullt mulig å oppnå, og den kan skje uten flere forbud. Det gjelder å stimulere god adferd. Vi har sett på de aller fleste områder at målbevisst sikkerhetsarbeid virker. Det er ikke nødvendig å forby selve aktiviteten, bare å legge til rette for at den skjer sikkert, understreker Per-Anton Vinje.

Eksempel på veldig farlig veisikring i henhold til MCF og NMCU.

Godt samarbeid i Norge og Europa om MC-sikkerhet
– Et forslag om å økt aldersgrense på MC vil ikke løse ulykkesutfordringen og målene i nullvisjonen, sier Arve Lønnum som er sekretær for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.
– Det har lenge vært et målbevisst samarbeid i Norge og Europa om bedre sikkerhet på alle områder. MC-folket har i veldig gode resultater å vise til. Mens det i 1999 fantes kun 10% av  antallet lette mc vi har i dag, var antallet dødsulykker i 1999 det samme som vi har hatt i 2024. o.l., sier Arve Lønnum som er sekretær for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Eksempel på veldig farlig veisikring i henhold til MCF og NMCU.

– Bakgrunnen for tanker om forbud for unge m.h.t å kjøre mc, ligger i 4 dødsulykker i år, som er en dobling eller mangedobling fra mange av de nyeste foregående år da det har vært 0-3 dødsulykker. En økning fra år til annet med fra 1 til 2 gir 100% økning. Går tallet ned fra 2 til 1 gir det «bare» 50% reduksjon, sier Arve Lønnum i MCF. Ulykkestallene i Norges er så små at en eneste ulykker gir store prosentdelen utslag. Det i seg selv er ikke grunnlag for nye forbud, bare for å jobbe videre med tiltak som kan oppfylle nullvisjonen.

Arve Lønnum er sekretær i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

De ekstreme risikosøkere, de uoppmerksomme og de litt rustne
Arve Lønnum
i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF legger til:
– sett over mange år, viser tallene at ulykkesrisikoen ved å kjøre MC er redusert med mer enn 90%. Det betyr at nullvisjonen er nådd for de aller, aller fleste, men enkelte grupper peker seg ut som fortsatt uløst;

  • ekstreme risikosøkere. De står for ca. 1/3 av alle dødsulykkene. Det kan være folk som aldri har hatt førerkort, kjører altfor fort, stikker av fra politiet osv.
  • de uoppmerksomme eller kanskje rammet av sykdom under kjøring. I fjor sto kjøring utfor vei på rett strekning i fint vær for hele 25% av dødsulykkene på all mc.
  • de litt for rustne. Rundt 50-60% av ulykkene skyldes utforkjøring i slak sving. Farten er oftest moderat. Føreren klarer bare ikke å styre gjennom svingen. Her er nøkkelordet førerutvikling og trening på at det går helt fint å komme seg gjennom sving.
  • de som blir rammet uskyldig av bilister som ikke overholder vikeplikt. Gjennom mange års målbevisst arbeid for å være synlig og å kjøre defensivt er denne ulykkestypen sterkt redusert. Vi er godt på vei til nullvisjonen her.
  • de som rammes av et veimiljø som ikke tar hensyn til motorsyklister. Det har vært kjent i mange år at veimiljøet ikke bygges under hensyntagen til at det finnes motorsyklister. Det har vært erkjent at veienes omgivelser og utstyr, herunder rekkverk, må lages etter prinsippet om tilgivende omgivelser. Like fullt bygges så å si ikke såkalt mc-rekkverk med underskinner.
Arild Lind er daglig leder i NMCU.

Bruker feil underskinner i Norge
– Det viser seg også at underskinnene som brukes i Norge, ikke lenger brukes i resten av Europa fordi det for 20 år siden ble utviklet en mye tryggere løsning utviklet i Frankrike, sier Arve Lønnum i MCF. I Tyskland brukes nå bare den «nye» løsningen som har fjærende flater. I Tyskland og Sverige med flere har man for lengst funnet ut at rekkverkene, uansett hittil benyttet type, har ansvaret hver tredje drept på mc. Den siste svenske undersøkelsen om dette kjent for oss var fra 2012. I Tyskland mistet 78 motorsyklister livet i et rekkverk bare på ett år.

Per-Anton Vinje i MCF.

Ferske eksempel hvor MC ikke blir hensyntatt i veiplanlegging
I Norge har vi helt ferske eksempler på at helt nye riksveier bygges av Statens Vegvesen uten at det blir tatt hensyn til motorsykkelsikkerhet. Det virker som å være helt fraværende hos de som planlegger for utbygging basert på statens vegnormal.

– Et eksempel er RV 41 som nå utbedres i Telemark og Agder, uten noe innslag av MC-beskyttelse i rekkverkene. Snarere er det satt opp stolper, rekkverk og skilt som vil fungere som rene giljotiner for den som sklir ut på et galt sted, forteller Arve Lønnum i MCF.

Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland i Statens vegvesen.

Vegnormalen må endres først
– Før Statens vegvesen foreslår å frata unge mennesker bevegelsesfrihet ifm, skole, jobb og fritid, bør Statens vegvesen feie for egen dør og sette i verk tiltak som er bevist virksomme for å beskytte menneskeliv, sier Olea Anett Kvalsvik i Norsk Motorcykkel Union, NMCU. Da må vegnormalen endres, og i det minste må det lille den sier om beskyttelse av MC følges.

Eli Johanne Stene er president i WIMA. Her sammen med Ane Lønnum.

– Statens vegvesen har faktisk gjort så lite av det vi vet virker, og så mye av det vi vet er farlig, at de bør feie for egen dør før lettvinte og det som kan minne om populistiske tiltak uten beviselig virkning vurderes, understreker hennes kollega Arild Lind som er daglig leder i NMCU.
– Vi vil følge tett opp vegvesenets intensjoner om storstilt etablering av underskinner på riksveiene – et tiltak som vil komme alle andre motorsyklister enn tenåringer på lett MC til gode. Statistikk fra de siste 10 års ulykker viser 0 drepte 16-17 åringer på norske riksveier.

Arve Lønnum viser her et eksempel på farlig veisikring for motorsyklister.

– Det vi først og fremst trenger av tiltak for å bedre sikkerheten for 16-17 åringer på lett MC er en samordnet og storstilt utbedring av fylkesveier med fokus på tiltak vi vet virker.    Ulykkesstatistikken på fylkesveier de siste 10 år er begredelig lesing med 7 drepte ungdommer – og her er ikke årets tragiske dødsulykker medtatt. Myndighetene må nå kjenne sin besøkelsestid og sette tungt politisk og faglig press ovenfor fylkeskommunene slik at fylkesveiene snarest mulig kommer opp på et sikkerhetsmessig akseptabelt nivå, fortsetter Lind


– NMCU gjør vår jobb – nå må myndighetene gjøre sin, stemmer Kvalsvik i.

Arve Lønnum i MCF.

MC-folket står på for å nå nullvisjon
– MC-folket feier for egen dør. Vi har et stort antall organisasjoner, importører, forhandlere, klubber og andre ildsjeler som jobber for mc-sikkerhet. Det går på bekledning, sikkerhetsutstyr, kjøretrening for å forebygge typiske førerfeil, holdningsarbeid og mye mer, sier Per-Anton Vinje, styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

Stor MC-airbag-kampanje i år
– Motorsykkelimportørenes Forening, MCF har i år investert ca. kr 250.000 i en airbag-kampanje. Endelig finnes det nå kjøreutstyr med airbager som løser seg ut ved et fall, sier Arve Lønnum, sekretær i MCF.

Lønnum legger til:
Vi er bare i startgropen her, men erfaringer fra MOTO GP, som er den mest prestisjefylte VM-klassen i motorsykkelsporten roadracing, hvor airbag på fører nå er påbudt, indikerer opptil 80% redusert risiko for alvorlig skade.

– Dette vil vi ha fokus på fremover og har innledet en dialog med det forskningsmiljøet i verden som vet mest om dette. Et slikt initiativ kom aldri fra Statens Vegvesen. Skal vi komme videre i det gode arbeidet, og det må vi, er det ikke kjappe og lettvinte forbud som er løsningen, men målrettet arbeid med det som vi vet virker, avslutter Arve Lønnum i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF.

For ytterligere kommentarer:
Arild Lind, daglig leder, Norsk Motorcykkel Union, NMCU, mobil 900 76 407 og e-post: arild@nmcu.org
Arve Lønnum, sekretær, Motorsykkelimportørenes Forening, MCF, mobil 901 18 900 og e-post:
al@adlo.no

Foto:
Arild Lind, daglig leder, Norsk Motorcykkel Union, NMCU
Olea Anett Kvalsvik, leder av sentralstyret i NMCU, avdelinger fra Agder i sør til Troms/Finnmark i nord
Arve Lønnum, sekretær, Motorsykkelimportørenes Forening, MCF
Per-Anton Vinje, er styreleder i Motorsykkelimportørenes Forening, MCF

Noen linker til interessante linker hos Østerrikes Trygg Trafikk, KFV:
https://www.kfv.at/massnahmen-zeigen-wirkung-80-weniger-unfaelle-weitere-motorradunfallstellen-werden-entschaerft/
Motorrad-Risikokurven | Fahrschule Fürböck (fuerboeck.at)

Kort om:
Norsk Motorcykkel Union (NMCU) er interesseorganisasjonen til norske gatemotorsyklister. NMCU ble startet i 1972 og representerer eierne og førerne av over 250.000 registrerte motorsykler i Norge. NMCU representerer sammen med Bikelife Norge ca. 40.000 motorsyklister i Norge. NMCU har representant i MC-Rådet og MC-dugnaden og er høringsinstans for departementene og direktoratene i saker som angår motorsykkel. Internasjonalt er NMCU aktivt medlem i Nordisk Motorsykkel Råd (NMR) og i Federation of European Motorcyclists’ Associations (FEMA).

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
MCF, Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede. Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, Daelim, Derbi, Ducati, Gilera, Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, Hyosung, Indian, Kawasaki, Keeway, KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Slingshot, SMC, Suzuki, SYM, TGB, Triumph, Vespa og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no

Share via
Send this to a friend