“Gi meg en bane idag, for dette var morro”.  Bli kjent med 2020 BMW F900XR og F900R.

Pumpel og Pilt
Vi, Pumpel og Pilt, vil teste MC’er for Reitwagen fremover.  Vi er to forskjellige førere selv om vi er like gamle og tilnærmet like store. Dessuten har vi en historie sammen.  Fra 1983 til 85 kjørte vi sammen daglig på våre blodtrimmede mopeder som drev den lokale sheriffen til vanvidd og ga våre foreldre flere søvnløse netter.  

Vi har i dag forskjellige ønsker og prioriteringer og sammen dekker vi de aller fleste voksne i MC markedet som vokser raskere enn noensinne.  De kan deles i to grupper, de som har kjørt hele livet og de som skal kjøpe sin første nye sykkel i godt voksen alder.  Sistnevnte er det mange av.  Det er 300 000 registrerte sykler på gatene i dag, men det er 500 000 tusen med førerkort for MC.  Dette sier litt om hvor mange som har lyst og lov.  Vi håper dette inspirerer mange til å komme seg ut på sykkelen igjen, i skinndress, ikke latex.  

Fremover vil vi gjennomføre tester for Reitwagen.no og her får du vite litt om vårt hemmelige radarpar:       

“Pumpel”

  • 53 år, 188 høy, 87 kg. 
  • Har kjørt MC i 31 år, mer eller mindre hele tiden.  Har eid alt fra Suzuki GS 400 til HD Electra Glide.  Kjører i dag sin tredje BMW, denne gang en lettere pimpet 2017 R1200GS. 

“Pilt”

  • 53 år, 188 høy, 80 kg. 
  • Har hatt lappen i 34 år, men kjørt lite siden 1990.  
  • Disponerer en Ducati Xdiavel S i sommer, men vurderer å kjøpe sykkel igjen nå når ungene er store og hytta, båten og bilene er betalt. En ikke helt uvanlig situasjon for middelaldrende menn.

Historien om den originale Pompel og Pilt.

Pompel og Pilt er et vanlig kallenavn på den surrealistiske dukketeater-serien Reparatørene kommer! som ble sendt på Barne-TV i NRK første gang i 1969. «Pompel» og «Pilt» er også navnet på de to hovedfigurene i serien. Den har oppnådd en sjelden kultstatus i Norge

MC-Oslo i juni 2020

I 29 grader og stekende sol møter vi forventningsfulle opp hos MC-Oslo og får som avtalt utlevert to skinnende nye 2020 F900 modeller.  En Yamaha-killer av typen R og et spennende alternativ til F850GS, nemlig en F900XR.  To hypermoderne sykler, spekket med sikkerhetsutstyr,  som burde appellere til veldig mange erfarne og nye MC førere.    

Det er noe spesielt med BMW.  Ikke alle liker BMW, mens andre sverger til merket fra den gamle flymotorprodusenten fra Munchen.  Dersom man fjerner alle farger og logoer på ti forskjellige japanske sykler, så er det kanskje bare de helt spesielt interesserte som kan skille en Honda fra en Yamaha.  Men ingen, selv de som ikke har noe særlig peiling, vil unngå å kunne skille ut en BMW.  Knappene er spesielle, mange har kardang, eksospottene skiller seg ut, de digitale skjermene er unike og mye mye mer.  BMW har funnet sin måte å bygge sykler på og holdt seg til den måten.   

For Pimpel og Pilt representerer F900 XR og R et helt nytt bekjentskap.  Både modellene og segmentet er ukjent for oss.  Vi har alltid ment at store og tunge sykler er det beste og styrt unna mindre sykler med lavt tyngdepunkt og mer lekne egenskaper.  Vi er positivt overrasket.  Kanskje vi er i ferd med å få testet våre fordommer?

Førsteinntrykk

Som bildene viser har begge et spennende utseende med LED lykter som ikke bare lyser opp på sene høstkvelder, men også bringer assosiasjoner til insektenes verden.

De ser absolutt fristende ut ved første øyekast og det skal vise seg å stemme.  

Begge har samme tosylindrede motor 900 ccm, men det er tatt ut 105 HK for RX og 99 for R og det holder.  De har samme lydanlegg og lyder derfor ganske likt ettersom motorene er relativt like.  Det virker som begge er giret ganske likt.  Førsteinntrykket er spennende og vi merker med en gang at her skal vi ha det gøy.  De er like lette med sine 219 kg, har lavt tyngdepunkt og er ekstremt lettkjørte. Begge syklene låner en del komponenter av hverandre, uten at det gjør noe.  De har god stabilitet i svinger og forutsigbare svingbuer uten overraskelser, men de føles litt mindre retningsstabile enn den langt større GS’en Pumpel kjører til daglig.  En GS kan lett kjøres noen mil uten hender på styret.  Dette er ikke tilfelle med disse. Nå er det selvsagt ikke noe poeng å kunne kjøre uten hender på styret, men vi bruker bare det eksemplet for å kunne beskrive stabiliteten. 

2020 BMW F900XR (v) 2020 BMW F900R (h).

Digitale skjermer og utstyr

Digitalt display lånt fra GS.  Utrolig bra i sterkt lys.

I 2018 satte GS standard for digitalt display på MC.  Begge disse syklene er utstyrt med den samme herlige og lite lyssensitive skjermen som GS har hatt i tre år.  Her er det merkelig at ikke alle de andre produsenter følger etter.  Det er enkelt og intuitivt å innhente relevant informasjon med knappene og hjulet som mange har blitt godt kjent med det siste tiåret og skjermen er absolutt noe som bidrar til økt sikkerhet, særlig for oss som begynner å bli langsynte. Dessuten er det veldig lett å koble opp telefonen.  

XR’en vi låner har performancepakken og koster kr. 200200. Startprisen er kr. 169090.  Den kommer med ESA, cruisecontrol, og flere innstillingsmuligheter.  R’en er standardutgaven.  Den er 55 000 kroner rimeligere, men mangler ESA og har manuell innstilling av bakfjær i stedet for elektronisk.  ESA står forøvrig for Electronic Suspension Adjustment og er en av de største fordelene BMW har i forhold til andre merker.    

R’en virker mindre.  Du sitter med knærne noe høyere og for oss som er vant til større sykler føles det som om forhjulet er rett under setet, noe som sikkert skyldes mangelen på vindskjerm og at denne skal fylle et tomrom som er tatt av Yamaha i stor grad.  R’en oppleves som mer smidig og kanskje enda morsommere til tider.  

Ellers virker XR bedre rustet for langtur og R som et mer spennende alternativ for en tur i byen.  

Kjøremaskiner

XR’en og R’en er begge stive og har veldig harde seter, men denne kombinasjonen føles riktig og den innbyr til sportslig kjøring.  Både Pumpel og Pilt lengter etter en bane når vi sitter på disse, for de er så morsomme å kjøre og så utrolig gode å svinge med.  Faktisk vil de passe bedre på Vålerbanen enn på Rudskogen, for her er det de krappe svingene som gjelder og ikke langsider i 220 km/t.   Syklene har et hyggelig og friskt lydbilde.  Ved hyggelig så menes at du kan leke deg litt i tunneller og når du gir på litt, og oppleve den særegne lyden BMW alltid har hatt, men samtidig kan du beholde vennskap med naboer og ikke sette av bilalarmer hver morgen i gaten der du bor.  BMW er høflig, men man kan være høflig og likevel ha det gøy. Pilt kjører Ducati med effektanlegg disse dager og må trille sykkelen ut om morgenen i frykt for å få hele nabolaget på nakken.   

Eksosanlegg R (venstre) og Eksosanlegg XR (høyre).

Når det er sagt, ingen av disse er sykler du kjører non-stop til Straand hotell i Vrådal for å være med på årets MC-treff, selv om du bor i Skien.  Det krever sitt av føreren å ikke bli sliten av kjørestillingen på begge to, i alle fall for en som vant til en R1200GS som er skreddersydd for segmentet over 50 og turer på over 50 mil.  

Når det er sagt, jo flere mil vi kjører, desto mer overbeviser begge syklene og vi trives mer og mer bak styret.  Det kreves alltid noen mil for å bli vant til sykler i andre segment enn man kjører normalt.  Det blir mer og mer åpenbart for Pumpel og Pilt hvorfor denne typen sykler ser ut til å ta publikum med storm og selger godt. Stikkord er lav pris, veldig mye moro og høy kvalitet og sikkerhet. 

Begge syklene er overraskende høye med 82 cm setehøyde.  Det er nesten litt rart. Kjøremessig er begge perfekte for litt mindre førere, men vi lot Pumpels kone på 165 cm prøvesitte dem og hun syntes de var for høye til at hun ville føle seg komfortabel i lyskryssene.  Man har altså da to sykler som er for høye for mange, men likevel “for sporty” i sittestillingen for høye gamle menn som Pumpel og Pilt.       

Sikkerhet

Det virker klart på både Pumpel og Pilt at BMW tar sikkerhet på alvor.  Alt fra bremser til kjøreegenskaper vitner om dette.  At alt er veldig intuitivt utformet, med knapper som er lette å finne og skjermer som er enkle å lese, er åpenbare vitnesbyrd om dette.  Pumpel har kjørt mange japanske sykler de siste årene og ingen av disse lar deg med samme enkelhet skifte innstillinger eller finne relevant informasjon på displayet, noe som både er irriterende og trafikkfarlig etter vårt syn..   

Begge syklene er utstyrt med ABS og regnprogram. I 2020 burde begge finnes på alle MC’er, men er gjør det av uviss grunn ikke.  De har også Brembo bremser, og bedre får man jo ikke.  

De kommer også med en SOS knapp som kan trykkes på hvis uhellet er ute.  Både Pumpel og Pilt er enige om at ESA er kjekt å ha, men på en sykkel som kanskje primært skal kjøres til og fra skole eller jobb og i byen så kan man klare seg med ABS og regnprogram.  Problemet gjør seg neppe gjeldende før sykkelen skal selges.  Sykler med “alt” utstyr selges klart lettere.   

Hendler på R (venstre) og Manuell justering av bakdemper på R (Høyre).
ESA på RX (venstre) og ESA på RX (høyre).

Ingen langturmaskiner

Selv om motorene selvsagt holder lenge for en tur rundt ekvator eller tre så er ikke dette syklene du velger dersom du skal kjøre 20 000 kilometer før snøen kommer.  Dette er sykler for å ha det moro og for å kjøre på svingete veier og i byen.  For Pumpel som er vant til R1200GS føles disse ekstremt lette og lekne, selv om de begge leverer krefter som kan måle seg med den store turmaskinen.  For Pilt som til daglig disponerer en Ducati Xdiavel S føles begge som lette motorsykler, men på en positiv måte.  De frister begge med morsom kjøring, ikke bare akselerasjon ut av lyskryss.  De er skrudd ekstremt godt sammen, er retningsstabile og veldig lekne.    

Begge syklene er utstyrt med dekk på 180/55 ZR 17, men som bildet viser er dekkene på R mer racingpreget, mens XR er utstyrt med dekk som har bedre egenskaper i regn, i alle fall oppleves det slik uten at vi fikk anledning til å kjøre i regn i denne herlige juniuken.  

Bakdekk XR (Venstre) og Bakdekk R (Høyre)

Konklusjonen

Både Pumpel og Pilt er godt voksne og komfort er viktig, og det inkluderer sittestilling og beskyttelse for elementene.  For Pumpel er det utenkelig å bytte ut GS’en i noe annet enn en ny GS.  Men han er enig i at hadde dette vært 20 år tidligere, så hadde XR vært et perfekt alternativ da den innbyr til dans på en helt annen måte.  Pilt, som er på vei tilbake som MC fører etter 20 år i “foreldrepermisjon” opplever syklene som utrolig lettkjørte som igjen gir trygghet for en litt rusten fører. Utviklingen har helt klart gått sin gang hva gjelder kjørekomfort, sikkerhet og tekniske finurligheter siden Pilt kjørte Suzuki Dakar 600 på 90 tallet med kick start og trommelbremser. 

Pilt nevner også at hardheten i setene kan gi noen «utfordringer» på lengre turer, men ellers er sittestillingen på XR sykkelen meget bra, R sykkelen oppleves noe liten for oss begge. 

Både Pumpel og Pilt ville valgt XR fremfor R, av grunnene nevnt over, men kan helt klart se at en fører på 176 cm, med en litt mykere kropp enn våre, kan ha enorm glede av en R som man får helt ned i kr. 145.000. Det er ekstremt mye sykkel for pengene og det er XR’en også som starter på kr 169.100. 

Det blir litt opp til hver enkelt og hva man ønsker å bruke dem til. Dersom Pumpel og Pilt skulle anbefalt en sykkel til noen som er på vei inn i, eller på vei tilbake til, livet på to hjul, ville begge disse klart stått høyt opp på listen.  Hvis man bruker samme sykkel på vei og bane er begge disse utmerkede alternativ.  Begge er lettkjørte og elegante sykler som man kan ha masse glede av.  De går meget bra, låter herlig og ser veldig spennende ut både i lyskrysset, på riksveien og utenfor gatekjøkkenet.  Dessuten er jo begge fra BMW og bedre kvalitet skal man lete lenge etter på to hjul.  

Takk til BMW Motorrad og spesielt MC-Oslo for velvillig samarbeid og utlån i forbindelse med testen. 

Under er noen videosnutter som viser lydbildet og syklene i aksjon på en av Oslos beste veier for en liten aftentur, Voksenkollveien rundt Kragstøtten. 

Videoer:

https://youtu.be/J2sLij861yE

https://youtu.be/U_35a0yss-I

https://youtu.be/BicoRVrvD94

https://youtu.be/rsW9RbMXXAM

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend