BMW R1250 RS: En super sportstourer som går under radaren for mange

Kenneth Nordahl-Pedersen
Etter en kort prøvekjøring (tre dager) av BMW R1250 RS vil vi sette søkelyset på denne modellen som vi tror ville passe langt flere enn de som er oppmerksomme på den som et alternativ. RS er en langbeint sportstourer med som gjerne kan lastes med bagasje og som spiser mil uanstrengt.

R1250 RS deler motor med flere andre modeller i BMW-programmet – den 2-sylindrede bokseren på 1250 som de fleste kjenner fra touring-offroaderen (adventuremodellen) GS/GSA. Dette er en motor som er lovprist av mange, og som også jeg er imponert over. Den har et massivt dreiemoment på hele 143 Nm, og med en smørmyk gange helt ned i et par tusen omdreininger. Toppeffekten på 136 hk tar kanskje ikke pusten fra noen i dag, men det brukervennlige dreiemomentet mer enn veier opp. Dette en moderne motorsykkel med raffinert ytelse, god komfort og avansert teknologi. Det er verdt å merke seg at den kan være noe tung i forhold til noen av konkurrentene, men som med andre boksermodellene er balansen i sykkelen utmerket, og vekten merkes ikke under kjøring.

Velkjent kraftverk. Bokseren leverer 145 Nm og 136 hk.
Velkjent kraftverk. Bokseren leverer 145 Nm og 136 hk.

En av styrkene ved BMW R1250 RS er dens fremragende kjøreegenskaper. Den presise og responsive styringen gjør manøvrering i trafikken til en lek. Balansen er også imponerende, og sykkelen føles stabil både i lave og høye hastigheter. Modellen har det man forventer av avanserte kjøreassistentsystemer som traction control, ABS, kjøremoduser og elektronisk fjæring. Den har gode og presise svingegenskaper, med fokus på stabilitet. Den er sporsikker og inngir tillit, men med relativt høy vekt er den selvsagt ikke like kvikk som en ren sportssykkel.

Komforten på BMW R1250 RS er god. Dette er en sportstourer som appellerer til førere som vil kombinere langturegenskaper med sportslige egenskaper, og som tåler/forventer at kjørestillingen er litt fremoverlent. Mer enn GS-føreren ønsker seg, og langt mindre enn en R-fører er vant til. Den justerbare vindskjermen gir effektiv beskyttelse mot vind og vær, og gjør lange turer mer behagelige. Setet er ergonomisk utformet for å gi føreren komfort selv under lengre kjøreturer. Fjæringen er godt avstemt for å absorbere ujevnheter i veibanen, og det er også mulighet for elektronisk justering for å tilpasse førerens preferanser og de rådende forhold.

 

2023-utgaven av BMW R1250 RS har noen mindre oppdateringer sammenlignet med fjorårsmodellen. Farger og grafikk er en selvfølge at får en oppgradering ved en facelift. Utover dette er den mest synlige oppdateringen LED frontlyset. Ellers er det mindre detaljer, men en kuriositet er at kjøremodusene nå inneholder ECO-mode, som reduserer motoreffekt og dreiemoment, og som skal oppmuntre til bensineffektiv kjøring. En annen oppdatering jeg personlig hadde det moro med var sportsvisningen i displayet, som blant annet viser nedleggsvinkel. Artig, men faren er selvsagt at man kan fristes til å jakte på personlig rekord – som plutselig kan bli uslåelig.

Modellen har sammen TFT-skjerm som GS-modellene og denne fungerer supert. Lyssterk og lettlest, og menyene styres fra BMW’s supersmarte ratt ved venstre styrehåndtak.

TFT-skjermen kjenner vi også fra volummodellen R1250 GS
TFT-skjermen kjenner vi også fra volummodellen R1250 GS

Dersom du ikke tenker deg ut på grusveiekspedisjoner, men trives best på svingete landevei med fast dekke, og gjerne på korte eller lengre turer for å oppsøke svingeldoradoer, er dette et supert valg. Du får bokserens massive dreiemoment i et chassis som liker både høy fart på motorveien og inspirerende svinger. Det er også et supert valg for oss som liker boksermotorens karakter, men som ønsker å utsette gubbestempelet som noen av de andre boksermodellene er belastet med.

Kanskje vanskelig å benekte at man er gubbe - men sykkelen er i hvert fall sportslig.
Kanskje vanskelig å benekte at man er gubbe – men sykkelen er i hvert fall sportslig.

 

Vi lånte sykkelen av MC Oslo, og Erlend Lønnum og hans kollegaer kan gi deg informasjon og råd om denne modellen og resten av BMW’s motorsykler. Mer info om om MC Oslo finner du på deres nettsider.

Erlend Lønnum fra MC Oslo sørget for at vi fikk lånt en RS noen dager. De her et godt utvalg av demosykler.
Erlend Lønnum fra MC Oslo sørget for at vi fikk lånt en RS noen dager. De her et godt utvalg av demosykler.

 

Tekniske data og oppdatert informasjon om modellen finner du på BMWs norske nettside.

 

 

Foto: Vera Dahl og Kenneth Nordahl-Pedersen

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend