Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
R1250 RS deler motor med flere andre modeller i BMW-programmet – den 2-sylindrede bokseren på 1250 som de fleste kjenner fra touring-offroaderen (adventuremodellen) GS/GSA. Dette er en motor som er lovprist av mange, og som også jeg er imponert over. Den har et massivt dreiemoment på hele 143 Nm, og med en smørmyk gange helt ned i et par tusen omdreininger. Toppeffekten på 136 hk tar kanskje ikke pusten fra noen i dag, men det brukervennlige dreiemomentet mer enn veier opp. Dette en moderne motorsykkel med raffinert ytelse, god komfort og avansert teknologi. Det er verdt å merke seg at den kan være noe tung i forhold til noen av konkurrentene, men som med andre boksermodellene er balansen i sykkelen utmerket, og vekten merkes ikke under kjøring.
En av styrkene ved BMW R1250 RS er dens fremragende kjøreegenskaper. Den presise og responsive styringen gjør manøvrering i trafikken til en lek. Balansen er også imponerende, og sykkelen føles stabil både i lave og høye hastigheter. Modellen har det man forventer av avanserte kjøreassistentsystemer som traction control, ABS, kjøremoduser og elektronisk fjæring. Den har gode og presise svingegenskaper, med fokus på stabilitet. Den er sporsikker og inngir tillit, men med relativt høy vekt er den selvsagt ikke like kvikk som en ren sportssykkel.
Komforten på BMW R1250 RS er god. Dette er en sportstourer som appellerer til førere som vil kombinere langturegenskaper med sportslige egenskaper, og som tåler/forventer at kjørestillingen er litt fremoverlent. Mer enn GS-føreren ønsker seg, og langt mindre enn en R-fører er vant til. Den justerbare vindskjermen gir effektiv beskyttelse mot vind og vær, og gjør lange turer mer behagelige. Setet er ergonomisk utformet for å gi føreren komfort selv under lengre kjøreturer. Fjæringen er godt avstemt for å absorbere ujevnheter i veibanen, og det er også mulighet for elektronisk justering for å tilpasse førerens preferanser og de rådende forhold.
2023-utgaven av BMW R1250 RS har noen mindre oppdateringer sammenlignet med fjorårsmodellen. Farger og grafikk er en selvfølge at får en oppgradering ved en facelift. Utover dette er den mest synlige oppdateringen LED frontlyset. Ellers er det mindre detaljer, men en kuriositet er at kjøremodusene nå inneholder ECO-mode, som reduserer motoreffekt og dreiemoment, og som skal oppmuntre til bensineffektiv kjøring. En annen oppdatering jeg personlig hadde det moro med var sportsvisningen i displayet, som blant annet viser nedleggsvinkel. Artig, men faren er selvsagt at man kan fristes til å jakte på personlig rekord – som plutselig kan bli uslåelig.
Modellen har sammen TFT-skjerm som GS-modellene og denne fungerer supert. Lyssterk og lettlest, og menyene styres fra BMW’s supersmarte ratt ved venstre styrehåndtak.
Dersom du ikke tenker deg ut på grusveiekspedisjoner, men trives best på svingete landevei med fast dekke, og gjerne på korte eller lengre turer for å oppsøke svingeldoradoer, er dette et supert valg. Du får bokserens massive dreiemoment i et chassis som liker både høy fart på motorveien og inspirerende svinger. Det er også et supert valg for oss som liker boksermotorens karakter, men som ønsker å utsette gubbestempelet som noen av de andre boksermodellene er belastet med.
Vi lånte sykkelen av MC Oslo, og Erlend Lønnum og hans kollegaer kan gi deg informasjon og råd om denne modellen og resten av BMW’s motorsykler. Mer info om om MC Oslo finner du på deres nettsider.
Tekniske data og oppdatert informasjon om modellen finner du på BMWs norske nettside.
Foto: Vera Dahl og Kenneth Nordahl-Pedersen
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com