Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
MT-serien til Yamaha har blitt en enorm suksess fra ende til annen. Alle modellene i serien er svært populære, og flere av motorene er brukt som plattform for flere modeller. Den tresylindrede 900 kubikks-varianten er ikke noe unntak. Motoren finner vi i både XSR og Tracer-modeller, men utgangspunktet og «modermodellen» er MT-09.
Ikke mulig å mislike
La meg starte med å oppsummere modellen. MT-09 er en naken, sportslig og leken modell med en livlig 900 kubikks tresylindret motor. Det er lite dill og dall med modellen. Funksjonelt og enkelt og svært tilgjengelig. Med det mener jeg at den er ukomplisert og lettkjørt, og mange førere vil kunne få glede av potensialet i sykkelen. Ikke råest, sterkest eller raskest, men likevel med en attityde og lekenhet som alle blir glade av. Denne sykkelen er det ikke mulig å mislike. I hvert fall ikke hvis du sitter i salen på den og ikke ser fronten. Her vil nemlig noen kanskje mene at Yamaha har gjort den litt for futuristisk. Men det er ikke viktig. Smilet i hjelmen er viktig.
MT-09 finnes som en SP versjon også, med noe hvassere fjæringskomponenter og Öhlins bakdemper, samt en mer fyldig elektronikkpakke med blant annet cruise control. Vi kjørte den ordinære versjonen.
Hva er nytt på 2021 modellen?
Chassiset har blant annet fått en ny aluminiumsramme, nye hjul og ny sving – totalt er vektbesparelsen på 4 kg. Samtidig er rammen blitt stivere. Dessuten er styret hevet med 30 mm, noe som gjør et stort utslag på kjøreopplevelsen.
Fjæringskomponentene er oppdaterte både foran og bak. Tidligere har det vært mange som har pekt på at MT-09 er for myk og har for dårlige fjæringskomponenter. Med det nye oppsettet fra KYB oppleves ikke dette som noe problem. Selv jeg som passerer 100-kilostreken med god margin opplevde sykkelen som stabil og forutsigbar, og så når den ble presset hardt. SP versjonen har enda mer avanserte demper- og fjæringskomponenter og har en Öhlins-demper bak.
Videre er elektronikken oppdatert og støttes nå av «ride-by-wire» gasstyring. Dette løser en noe krevende gassrespons på tidligere modeller. En seksakslet IMU sørger for blant annet sving ABS. Elektronikken er hentet fra supersportmaskinen R1. 2021-modellen har selvsagt også fått en tidsriktig TFT-skjerm på 3,5 tommer.
Motoren har også fått en oppgradering og er nå et slagvolum på 889 kubikkcentimeter mot 847 tidligere. Resultatet er en effektøkning på ca 4 hk til 119 hk, og en økning av dreiemomentet til 93 Nm. Det er en 5,5 Nm mer enn foregående modell. Med det noe større slagvolumet får altså modellen mer effekt og kraft, men det gjør også at Yamaha kan tilfredsstille miljøkravet i EU5 normen.
Kjøreopplevelsen
Jeg disponerte MT-09’en i fire dager, og fikk utfordret den på mye forskjellig kjøring. Jeg hadde den også en hel dag på Vålerbanen. Allerede fra første meter ut porten hjemme hos Gjermund Ruud fra Yamaha Norge, følte jeg at jeg hadde full kontroll på sykkelen.
På MT-09 stemmer alt, og sykkelens potensiale oppleves som veldig tilgjengelig. Den styrer presist og responderer som forventet på enhver input. 119 hk holder i et nakent chassis med en kjøreklar vekt på under 200 kg, og om man vil være litt rampete er MT-09 lett å be.
Ergonomi
Takket være den nye styreinnfestningen, med styrehevere som er 30 mm høyere enn tidligere, er kjørestillingen komfortabel og oppreist. Dette øker følelsen av kontroll. På vårt testeksemplar var det ettermontert (valgbart tilbehør) fotpinne-sett som er justerbare både vertikalt og horisontalt. Fotpinnene var satt i laveste posisjon, og det trivdes jeg godt med. Styret sitter relativt nært kroppen, og man får god kontakt med framhjulet. Apropos framhjul; elektronikken sørger effektivt for å holde framhjulet i bakken. Slår man av denne funksjonen sørger den kvikke og dreiemomentsterke motoren for at framhjulet gjerne vil opp. Den relativt korte akselavstanden på 1420 mm og den oppreise kjørestillingen bidrar også, og framhjulet løfter seg både på første, andre og tredje gir.
Motor og giring
Motoren er diamanten i denne pakken. Den tresylindrede motoren har en fin effektkurve uten overraskelser, og med masse kraft og effekt i den delen av registeret som er mest anvendelig. Med de siste oppdateringene tilfredsstiller modellen nå Euro 5-normen for utslipp. Med et større slagvolum har Yamaha klart å få ut 4-5 ekstra hestekrefter og i overkant av 5 Nm mer dreiemoment, men en spec på 120 hk får ikke noen til å dette av stolen i seg selv. Det er anvendeligheten og samspillet med den forholdsvis tettstegede girkassa som gjør motoren så morsom. Turtallet bygges raskt og det er kort mellom girene. Det betyr at det må gires litt for å holde motoren i det riktig morsomme turtallsregisteret, men dette er ikke noe problem. Modellen er nemlig utstyrt med quick-shifter som fungerer perfekt. Giring blir som å trykke på en bryter og opp og nedgiringer blir del av den morsomme leken.
Bagasje og annet tilbehør
Tilbehørskatalogen til Yamaha er omfattende og bidrar til at du kan tilpasse sykkelen etter dine behov. MT-09 er i utgangspunktet ikke noen tursykkel, men med elegante bagasjeløsninger og en vindskjerm kan den brukes på både korte og lange turer. Kjørestillingen er komfortabel nok til mange morsomme timer i salen. Passasjeren har det helt ok på MT’en, men vil nok finne sykler som gir en bedre passasjertilværelse.
Oppsummering
Jeg har allerede gjentatte ganger sagt at dette er en svært underholdende modell. Det er ikke en enkel faktor som gjør dette, men helheten og hvordan alt er samstemt. Sykkelen er ganske liten, og det å sette seg bak styret er som å ta på seg en hanske som passer perfekt. Man får en opplevelse av full kontroll, og motor og kjøreegenskaper er sportslig uten å være ekstrem på noen måte. Den krever ikke tilvenning, mot eller supre kjøreferdigheter. Det er bare å sette seg på og kjøre av gårde, og jeg lover deg at gliset kommer etter bare noen meter.
På banen gjorde sykkelen akkurat det jeg forventet av den, og jeg kunne konsentrere meg om å utforske de små justeringene i min egen kjørestil som kan gjøre så stor forskjell.
Og når alt dette er sagt, kan vi ta en kikk på prisen. Den starter rett i underkant av 145 tusen! Det er mye moro pr krone.
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com