Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Vi søker kontaktpersoner som kan hjelpe oss med nyheter og informasjon fra:
Send e-post til erik.kirkvold@gmail.com
Produsentene konkurrerer naturligvis om kundene og driver hverandre fremover med stadig utvikling av nye funksjoner som gir små og store forbedringer. Reitwagen.no forklarer her om ord og uttrykk, samt terminologi, begreper som ofte brukes om ATV/UTV-er. Les også mer om ATV i denne tidligere saken.
Dette er kjøretøy med mange ekstreme egenskaper, noe som igjen resulterer i mange betegnelser. Her skal jeg forklare deg noen av de viktigste. For enkelthets skyld vil jeg også oversette en del av forkortelsene til engelsk før jeg forklarer dem på norsk.
Innledningsvis er det greit å definere ATV og UTV.
ATV: ALL TERRAIN VEHICLE
Fire- og sekshjuls terrengkjøretøy med plass til en eller to personer, normalt utstyrt med styre (ikke ratt). Disse er spesielt utviklet med egenskaper tilpasset kjøring og arbeid i ulendt terreng. Mer om egenskaper nedenfor.
UTV: UTILITY TASK VEHICLE eller UTILITY TERRAIN VEHICLE
Velg din favoritt. De lærde strides. Fire- og sekshjuls terrengkjøretøy med ratt og plass til to eller flere personer plassert i sjåførsete og passasjersete(r). Dette er også årsaken til at mange kaller en UTV for et Side by Side kjøretøy; Her sitter man ved siden av hverandre. Spesielt utviklet med egenskaper tilpasset kjøring og arbeid i ulendt terreng. Enkelte modeller er riktignok utviklet for fart og moro. I Norge er andelen arbeidsmaskiner dominerende i dette segmentet.
ORV: OFFROAD VEHICLE
ORV begrepet blir stadig mer brukt og omfatter også kjøretøy med offroad egenskaper. Det er kanskje ikke så rart siden dette er en fin samlebetegnelse for både ATV og UTV! Her er hele spekteret inkludert. For orden skyld kan det være greit å ekskludere mopeder og andre, tilsvarende kjøretøy. Det er ikke nok med riktig utseende, skinnet bedrar i mange tilfeller; Terrengegenskapene må stå sentralt.
PRODUSENTENE
Her er det flere å velge mellom! Flere aktører er sunt for utviklingen av bransjen, teknologi og standarder.
Blant de mest etablerte her til lands er Kawasaki, Polaris, Yamaha, Can-Am (BRP), TGB, CF Moto og Arctic Cat.
Den japanske produsenten Yamaha bærer etternavnet til grunnleggeren Torakusu Yamaha. Arctic Cat (nå eiet av Textron) og Polaris Industries er amerikanske selskaper der navnet er konstruert uten bruk av forkortelser. Kawasaki navnet er en sammenføyning av de Japanske ordene kawa og saki.
Can-Am står for Canadian American og inngår i selskapet BRP som er fellesbetegnelsen for Bombardier Recreational Products i Canada. TGB er Taiwan Golden Bee. Med forbehold om at kilden min stemmer, er CF-Moto opprinnelig et datterselskap av «Chunfeng» i Kina som forkortes og omformuleres til CF-Moto.
BELTEKIT
De større produsentene tilrettelegger for mulighet til å bytte fra hjul til belter. Særlig praktisk om en ønsker en helårsmaskin som også kan kjøre på snø eller i områder med myr.
AWD: EKTE FIREHJULSDRIFT, ON DEMAND
AWD; ALL WHEEL DRIVE. Dette begrepet ble innført av Polaris; Firehjulsdrift som reagerer lynraskt og automatisk kobler inn alle fire hjulene når du trenger ekstra feste. Ekte firehjulsdrift gir trekkraft på alle fire- (eller seks) hjul. Systemet går automatisk til tohjulsdrift (2WD) når firehjulsdriften ikke lenger trengs.
Polaris har videreutviklet All Wheel Drive og leverer alle modeller med ON-DEMAND system som automatisk kobler fra forhjuls-driften når forhjulene roterer i samme hastighet som bakhjulene eller raskere. Dette gjør at maskinen blir mer stabil og lettmanøvrert, noe som også resulterer i mindre slitasje på både underlag og dekk. Så fort bakhjulene mister grepet og roterer raskere enn framhjulene kobles begge framhjul inn sømløst og gir deg ekte 4×4.
EPS: PROGRESSIV SERVOSTYRING
EPS; ELECTRONIC POWER STEERING; i Norge best oversatt til ELEKTRONISK PROGRESSIV SERVO. I Norge selges ATV og UTV både med og uten EPS. Ved økt hastighet avtar servokraften for bedre kjørefølelse og stabilitet. Noe som gir deg den perfekte kjøreopplevelsen i alle hastigheter.
DPS: DYNAMISK SERVOSTYRING
DPS: DYNAMIC POWER STEERING; Dynamisk Servostyring. Can-Am har varemerkebeskyttelse (DPS™) for dette begrepet.
DIGITAL INSTRUMENTERING
Førerplassens informasjonssentral; Med digital turteller, tripteller, timeteller og bensinmåler får du all viktig informasjon i nøyaktige tall. Enkelte modeller har også blåtann for kommunikasjon med mobilen. Speedometer fås både i digital og analog utførelse, alt etter modell.
IRS: UAVHENGIG HJULOPPHENG BAK
IRS; INDEPENDENT REAR SUSPENSION. Uavhengig hjuloppheng gjør at alle hjulene har bakkekontakt, noe som gir stabil og sikker kjøring.
EFI: ELEKTRONISK DRIVSTOFFINNSPRØYTING
EFI; ELECTRONIC FUEL INJECTION. Automatisk justering ved lufttrykks- og temperaturendringer gir raskere start, kjappere gassrespons og bedre drivstofforbruk.
ADC og EBS: OVERLEGEN KONTROLL
ADC og EBS; ACTIVE DESCENT CONTROL og ENGINE BREAKING SYSTEM. Med ADC-systemet aktivert kobles forhjulene inn ved motorbrems for å gi bremseeffekt på alle fire hjulene. Dette er blant annet en fordel ved kjøring med tung henger i bratte nedoverbakker for å redusere faren for at hengeren dytter maskinen.
LOCK & RIDE
Lock & Ride-system er utviklet for effektiv innfesting og fjerning av utstyr og tilbehør helt uten verktøy. Systemet er konstruert ved hjelp av ekspanderende festemekanismer; Plasser utstyret i et av kjøretøyets mange punkter for Lock & Ride, vri på festemekanismen og vipps; utstyret sitter fast.
TURF-MODE
Ved kjøring i Turf-Mode kobles det ene bakhjulet fra slik at maskinen blir etthjulsdrevet. Perfekt ved kjøring på plener og følsomt underlag for å unngå slitasje på både dekk og terreng. Det gir dessuten en krappere svingradius og bedre manøvreringsevne ved kjøring på trange steder.
NOEN FLERE FORTKORTELSER
Her er noen flere forkortelser typisk brukt i relasjon til terrengkjøretøy, og hva de står for:
Kort om ATV i Norge:
Access importeres av Erling Sande AS, Arctic Cat importeres av Erling Sande AS, Can-Am importeres av BRP Norge, Hisun importers av Erling Sande AS, Honda importeres av Kellox, Kawasaki importeres av Norsk Motor Import, Polaris importeres av Polaris, SMC importeres av Norsk Motor Import, Suzuki importeres av Erling Sande AS, SYM importeres av Norsk Motor Import, TGB importeres av Norsk Motor Import, Yamaha importeres av Yamaha Motor Norge AS. For å se mer om merkene trykk på linker eller se her for samlet oversikt: LINK
For mer informasjon: ATV Importørenes Forening.
Arbeidet drives gjennom et sekretariat som kan nås på epost al@adlo.no, telefon 90 11 89 00. Sekretariatets adresse er c/o Arve Lønnum, Pb 2944 Solli, 0230 Oslo
Polaris | Can-Am | Yamaha | TGB | CFMoto | Arctic Cat | Kawasaki
Del denne artikkelen på sosiale medier
Flere nyheter fra Reitwagen.no
Ring Erik Kirkvold, mobil 977 11 626 eller send en e-post til erik.kirkvold@gmail.com