Rekordsalg av MC-i årets første 7 måneder. Stadig flere ser motorsykkelens fordeler: Norgesfokus i ferien og tur-kjøring gir økt MC-salg. Kvinner inntar også MC-markedet som aldri før!

Bjørn Richard Johansen
Tallene som Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) har innhentet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, viser at salget av tunge motorsykler frem til 31. juli i år er gått opp fra i fjor med 8,9 %, dvs. en økning fra 4.912 i 2019 til 5.348 i 2020. I alt ble det solgt 832 store motorsykler i juli måned. (Bildet fra WIMA damenes kjørekurs på Rudskogen i juni).
WIMA, damenes motorsykkelnettverk arrangerte kjørekurs på Rudskogen tidlig i juni

MC blir stadig mer populært viser salgstallene etter 7 måneder
Alt tyder dermed på at det går mot et nytt rekordår for MC-salget i Norge i 2020. I årets syv første måneder kom det (dermed) hele 436 flere motorsykler på veien i år, sammenlignet med i fjor. MCF fryktet at korona-situasjonen som kom akkurat da høysesongen for salget bruker å starte, ville ramme bransjen hardt. Bransjen satset alt på å få frem motorsykkelens fortreffelighet som koronasikker transport, et verktøy for opplevelse, glede og sunn fornuft. Det viste seg å være noe mange flere så. Etter en kort tenkepause i slutten av mars strømmet kundene til butikkene og har i stor grad tømt lagrene.

– Motorsykkelens fortreffelighet som transportmiddel uten koronafare, den gode miljøprofilen, gunstige økonomi og muligheten til gode opplevelser i hele landet blir oppdaget av stadig flere, sier Steinar Sandbye styreleder i MCF.

Mye godt med å kjøre MC
– Motorsykkelens fortreffelighet som transportmiddel uten koronafare, den gode miljøprofilen, gunstige økonomi og muligheten til gode opplevelser i hele landet blir oppdaget av stadig flere. Fjoråret, med et totalsalg på 6.161 motorsykler for hele året (opp fra 5.758 i 2018) var det beste salgsåret noensinne for motorsykkelbransjen i Norge. Veksten nå i vår med Corona/Covid-19 kommer til tross for leveringsvansker fra MC-fabrikkene, sier Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening (MCF). MCF representerer alle de store merkevarene på to hjul som selges i Norge.

Stadig flere kvinner kjører MC i Norge. WIMA, Women’s International Motorcycle Association i Norge vokser også kraftig. Målet var å sikre at fellesskapet, aktivitetene og gleden kvinnelige motorsyklister har, samt bidra til at mer og bedre utstyr utvikles og tilpasses for kvinner fra utstyrleverandørene, sier Eli Johanne Stene som er WIMA president i Norge.

Også salget av lett motorsykkel (125 ccm) tok seg opp i juli. Dette motorsykkelsegmentet brukes av ungdom i alderen 16-18 år. Veksten i omsetningen var på hele 22,5 %, som betyr at det ble solgt 321 sykler i juli i år, mot 262 i samme periode i fjor. I alt er det blitt solgt 1.749 lette sykler i årets syv første måneder.

Nå håper vi på leveranser av nye sykler fra fabrikkene igjen
– Her har mange av motorsykkelimportørene hatt store utfordringer med å få inn nok motorsykler til Norge tidligere i år, som følge av Covid-19-situasjonen, med stans i produksjon og distribusjon fra lager og fabrikker i utlandet, sier Steinar Sandbye i MCF.

Odd Terje Døvik, styreleder, NMCU er glad for utviklingen i salget av MC i Norge.

– Mopedsalget – som i all hovedsak kjøpes av 16-åringer som ønsker transport med 50 kubikk – har også vært populært i denne perioden. 2.183 ble solgt i fjor. Med kun 10 mindre solgt i år ble salgstallet 2.173, ned 0,5 %, sier Steinar Sandbye.

I samme periode har salget av biler falt dramatisk i Norge. Mens det har vært rekordsalg av motorsykler, ble det solgt 21 % færre nye personbiler i årets syv første måneder. Totalt sett er det så langt i år registrert 68.996 nye personbiler. Salget av bruktimporterte biler har en reduksjon på 34,5 %, til 6.309 biler (www.ofv.no).

Fokus på bedre MC-sikring av norske veier
– Noen vil spørre seg om økt salg gir flere ulykker. Til tross for at store overskrifter i noen medier skulle tyde på at så er tilfelle, er svaret heldigvis nei. Til tross for sterkt økt bestand av motorsykler i mange år, er tallene på ulykker gått ned. Målt i forhold til bestand, er ulykkesrisikoen redusert med ca. 90 % de siste 15 år. Norge er verdens sikreste land å kjøre motorsykkel i, sier Steinar Sandbye i MCF.

For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler, se statistikk fra NMCU (Norsk Motorcykkel Union): https://www.reitwagen.no/nmcu-stadig-faerre-mc-ulykker-i-norge/

Utvikling i antall solgte sykler og i antall ulykker i Norge. Kilde NMCU.

For ytterligere informasjon og foto:
Steinar Sandbye, styreleder i Motorsykkelimportørenes forening MCF (www.mcf.no), mobil 916 14 770, e-post: steinar@norskmotorimport.no
Arve Lønnum, sekretær for Motorsykkelimportørenes forening MCF, mobil 901 18 900, e-post: al@adlo.no

For foto og flere nyheter og bakgrunn om motorsykkel, ATV (All-terrain vehicle), snøscooter, vannscooter og classic car/bil i Norge kan du finne på www.reitwagen.no

Kort om Motorsykkelimportørenes forening, MCF:
Motorsykkelimportørenes arbeid fører til fordeler for de som kjører tohjuling i Norge. Foreningen organiserer de største importørene av motorsykkel, moped og scooter i Norge. Sammen med offentlig myndigheter, brukerorganisasjoner og andre premissleverandører arbeider MCF for å tilrettelegge en bedre hverdag for motorsyklisten. Foreningen er også medarrangør av MC–messen som arrangeres annet hvert år. Slagordet til foreningen er: «MC – En sjelden kombinasjon av fornuft og glede.» Importører av disse merkene er medlem: Aprilia, BMW, , Derbi, Ducati, , Harley-Davidson, Honda, Husqvarna, , Indian, Kawasaki, , KTM, Kymco, Moto Guzzi, MV Agusta, Peugeot, Piaggio, Rieju, Suzuki, SYM, Triumph, TGB, Vespa og Yamaha. Mer om MCF på www.mcf.no For mer informasjon om den fallende tendensen på ulykker sett opp mot antallet motorsykler se NMCU statistikk: https://www.reitwagen.no/nmcu-stadig-faerre-mc-ulykker-i-norge/

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend