- Ride like a girl! WIMA suksess med 60 damer på førerutvikling på Vålerbanen.

Ane Lønnum
Helgen 18-19 juni deltok jeg på det årlige førerutviklingskurset arrangert i samarbeid med WIMA og Førerutvikling.no. I år strømmet nær 60 damer fra hele landet til Vålerbanen for å lære å bli tryggere motorsyklister. Kurset lærer damene to «ride like a girl!» sier WIMA-president Eli Johanne Stene.


Ride like a girl! Suksess for tredje gang på rad

– Ride like a girl! I uttrykket ligger hvordan man er en trygg sjåfør på veien, en som kjenner sykkelen sin og ikke minst: en som koser seg på tur!, sier president i WIMA Eli Johanne Stene til Reitwagen.no. WIMA er organisasjonen for alle jenter på MC og som har vokst kraftig i Norge i de senere år. Det er tredje gang WIMA gjennomfører føreropplæringskurs. De foregående kursene har gått av stabelen på Rudskogen, mens årets arrangement hadde Vålerbanen i Innlandet som arena. I kjempeflott vær!

WIMA-president Eli Johanne Stene med sin klassiske røde kjørejakke og Triumph Street twin 2016.

Et av WIMA sine budskap er at “Vi spiller hverandre gode”. – Kurset har vært fullt siden i vinter, og det var utrolig flott å oppleve at det ble en ny suksess for WIMA i Norge, sier Eli Johanne Stene. Vi er alt i gang med å planlegge neste års arrangement. Videre har vi mye på plakaten for resten av 2022 sesongen.

God opplegg lørdag og søndag
Alle deltakerne ble delt inn i ulike grupper, slik at man kan kjøre i et tempo de selv er komfortable med. På denne måten setter man trygge rammer og legger til rette for at alle kan utvikle seg og bli kjent med motorsykkelen sin.

Motorsyklene har forskjellige kjøreegenskaper, og egner seg dermed for ulik kjøring. Noen egner seg best i rolig tempo på koseturer, imens andre tåler høyere hastighet i svingene. Men uansett hvilken motorsykkel du har får du øvd på hvordan du blir en tryggere sjåfør på veien.

Førerutvikling.no
Damene som deltok på WIMA samlingen sist helg hadde gleden av å ha mange dyktige instruktører fra Førerutvikling.no samt fra Bikelife Norge som også deltok.

Eddie Mathisen, leder av Førerutvikling.no, har full kontroll på når alle gruppene skal inn og ut på banen.

Eddie Mathisen, leder av Førerutvikling.no, understreker at formålet med førerutviklingskurset er å bygge kompetanse hos deltakerne. Under dyktige instruktører etablerer deltakerne en forståelse og ferdigheter tilknyttet motorsykkel. Det er et viktig steg for å bli en trygg motorsyklist, og begrense ulykkesrisikoen. Gjennom aktiv trening og oppfølging øker man sannsynligheten for at kjøreturen går bra.

Eddie Mathisen, alltid med gode råd og et godt smil på lur.

– Det var utrolig flott å se at alle hadde en god læringseffekt av å delta på førerutviklingskurset, sa Eddie Mathisen til Reitwagen.no når dag to ble oppsummert på søndagen.

Eddie som minner deltakerne på reglementet på banen, betydningen av flagg osv.

Lørdag – fokus på det grunnleggende
På lørdagen var hovedfokuset å lære det grunnleggende i god kjøreteknikk. Dyktige instruktører viste og forklarte blant annet hva som er hensiktsmessig blikkbruk, sporvalg, forankring osv. Etterpå fikk vi prøve i praksis, imens instruktørene observerte oss. Også er det ofte slik at man må gjøre en ting mange ganger før det fester seg som en vane og føles naturlig. En liten irettesettelse etter endt pass var dermed på sin plass når vi slurvet litt. Det gjør åpenbart nytten, for samtlige av deltakerne ble bedre kjøreteknisk.

I tillegg til at vi og instruktørene la merke til det, så man det tydelig på rundetidene også. Selv om flesteparten av deltakerne ikke opplevde at de kjørte fortere mot slutten av kursen enn i begynnelsen, vitnet gruppens rundetider om det motsatte. Det er dermed klart at vi ubevisst ble mer komfortable med økt hastighet når teknikken var bedre.

Jeg som øver på holde sykkelen rettest mulig i svingene for å ha best mulig kontakt med underlaget.

Søndag – En dag med læring og repetisjon av øvelser
På søndagen fortsatte vi øvingen fra dagen før. Vi fikk en rask oppsummering av hovedpoengene vi øvde på dagen før. Med både teori og praksis i bagasjen var vi klare for å terpe videre på det vi lærte i går. Instruktørene fortsatte å observere og gi individuelle tilbakemeldinger til deltakerne.

Her er noen av syklene oppstilt på rekke. Stor variasjon i sykler!

Et godt eksempel på læring og hjelp
En gang kjørte jeg altfor fort inn i en sving, slik at jeg ikke klarte å fullføre svingen helt ut, men tok snarveien mellom to kjegler. Da ble jeg vinket inn bak en instruktør med en gang som kjørte foran en runde og viste meg hvordan jeg bør ta svingen. Oppfølgingen er det med andre ord ingenting å si på!

Eli Johanne Stene, WIMA President sammen med artikkelforfatter Ane Lønnum.

– Videre må jeg berømme Thomas J. Winther i Bikelife Norge, som bidro til at jeg fikk kjøre i hans spor i et par runder. Med oppfølging og instruksjon var det mye læring. Å kjøre i sporet til erfarne motorsyklister er virkelig noe jeg vil anbefale, sier Ane Lønnum.

WIMA bokstavene med deltakerne godt spredt på Vålerbanen.

Hvert pass, nytt fokusområde
Før hvert pass hadde vi et fokusområde, en ting vi skulle øve ekstra på, for eksempel bremsing før sving. Etter hvert pass samlet instruktørene oss til førermøter slik at vi kunne snakke om hvilke erfaringer vi hadde gjort oss. Noen fokusområder er vanskeligere enn andre, og under møtene fikk vi råd om hva vi kunne gjøre når noe var særlig utfordrende. Derfor var det toppers at vi fikk kjørt mange pass fordelt utover dagen!

Veldig hyggelig og sosialt under hele kurset
Det må også understrekes at det er veldig hyggelig og sosialt å delta på kurs med Førerutvikling.no og WIMA. Se for deg strålende sol, masse blide folk og morsomme instruktører! Mange kommer alene, og alle er åpne for å bli kjent med nye folk.

På en dag har jeg møtt folk i alle aldre fra overalt i landet. Flere har morsomme historier på lur, så det er nok å fylle pausene med! Det er et deilig avbrekk fra fullt fokus på banen.

Hele WIMA-gjengen stiller opp på bilde iført rosa skjørt!

Stolt president
Eli Johanne Stene er glad for at kjørekurset avholdes på Vålerbanen i år.
– Vålerbanen er en teknisk bane som likner veiene vi ferdes på daglig ellers. Fokuset er dermed ikke på fart, men på å bli en bedre sjåfør teknisk. Det gjør at man kan bruke alt man lærer på alle kjøreturer videre.

Førerkort på tung MC samme dag som kurset
Jeg må si meg helt enig med Eli Johanne. Jeg fikk førerkort på tung MC samtidig som kurset ble avholdt. Det betyr at jeg har kjørt i motorsykkel i fem år. Jeg, som alle andre, har utviklet både gode og dårlige vaner når jeg kjører.

Thomas J. Winther og Rene Holmen i Bikelife deltok også i forbindelse med WIMA kurset på Vålerbanen sist helg.

Derfor var det veldig nyttig for meg å bli observert av instruktører som tidlig gjorde meg bevisst på unotene mine. Da kunne jeg jobbe med å utvikle kjøringen min slik at den blir mest mulig risikofri. Jeg kan dermed med 100% sikkerhet si at jeg etter kun to dager har utviklet meg masse og blitt en tryggere fører.

Tilbakemeldingene og erfaringene tar jeg med meg videre i kjøringen for å finpusse enda mer! Og jeg må virkelig si at det gjør det morsommere å kjøre når jeg skjønner hvorfor motorsykkelen gjør som den gjør, fremfor å bare følge med i svingene. Nå som jeg kjenner bakgrunnen for bevegelsene bedre har jeg mer kontroll, og føler meg mer sjef over sykkelen enn tidligere. Og det er viktig for å være en trygg trafikant!

Guri Giæverevensen (74,5 år) er kursets eldste deltaker. Hun kjører en Honda CBR 650F.

Banekurs er for alle!
Og det er et tema til som må adresseres. Mange sitter dessverre og tenker at banekurs ikke er noe for dem, slik som Jaana Jensen (42) gjorde. Guri Giæverevensen på 74,5 år var kursets eldste og storkoste seg som alle andre. Igjen et godt eksempel på at MC-interessen er like stor blant unge, som reporteren her som nylig fylte 20 år, såvel som Jaana på 42 og Guri på 74,5 år.

Hun har alltid hørt motorsykkelkjøring er farlig, og tenkt at banekjøring ikke er noe for henne. Nå er hun imidlertid veldig opptatt av å fortelle at banekjøring er for ALLE, og at det ikke er farlig.

Jaana Jensen med sin BMW GS 650 med 800cc motor.

– Når du kjører på bane foregår alt i kontrollerte omgivelser. Man blir passet på, det er ikke grus i veien, ingen barn eller andre hindringer. Man kan dermed ha fullt fokus på å lære og å ha det gøy, sier Jaana Jensen til Reitwagen.no.

Jaana Jensen synes har også satt veldig pris på motorsykkelfellesskapet hun oppdaget for tre uker siden gjennom WIMA. Hun har ikke kjent andre motorsyklister i Oslo-området, og har dermed kjørt mye alene. Bare på noen uker har hun imidlertid blitt kjent med mange nye mc-sjåfører gjennom å ha vært på gruskurs, tur til Reinheimen lodge og førerutviklingskurset for damer på Vålerbanen.

Her venter hvit gruppe på grønt flagg.

Mange flotte WIMA arrangementer fremover
Kursinnholdet disse to dagene i regi av Førerutvikling.no og WIMA bestod av:
– Teknisk kontroll og støykontroll av deltakernes MC
– Gjennomgang av banereglement
– Sittestilling, forankring på sykkelen
– Bremseøvelser
– Unnamanøver
– Øvelser inne på banen
– Kjøring med instruktør
– Egentrening
– Individuell tilbakemelding fra instruktør
Kursinnholdet ble formidlet av autoriserte motorsykkel-instruktører, og har innholdet gjennomgang av teori og praktiske øvelser på Vålerbanen, Brskereidsfoss i Innlandet.

– Senere i sesongen arrangerer WIMA og Førerutvikling.no kurs på Arctic Circle Runway (ACR) 11-12 juli og tur til Helgelandkysten. Gå gjerne inn på WIMAs nettside for å holde deg oppdatert om fremtidige arrangementer!

– I tillegg sees vi naturligvis på Straandtreffet i september, avslutter Eli Johanne Stene i WIMA.

Share via
Send this to a friend