Rudskogen juni 2020: Å trene på sving- og god kjøreteknikk er viktig

Ane Lønnum
Kommentar: Nylig hadde Rudskogen Motorsenter sitt første førerutviklingskurs for damer på MC arrangert av WIMA. (Se egen WIMA-sak i link nede i teksten). Over 50 spente damer i alle aldre dukket opp med et stort smil, klare for å bli tryggere motorsykkelsjåfører! Det var min første gang på bane, og jeg var spent på hvordan det ville være å suse gjennom svingene på min KTM 790 Adventure. Kommentar av Ane Lønnum i Reitwagen.no sitt rekruttering – ungdomsteamet.

Først og fremst ble jeg veldig hyggelig overrasket over mangfoldet av de påmeldte damene. Vi var alt fra erfarne banekjørere på tøffe R-sykler til ferske MC-syklister. Selv kjørte jeg med L på ryggen (https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/ovelseskjoring/Motorsykkel) og det var utrolig kult å se på de andre skli gjennom svingene. Det lærte jeg mye av, men det var naturligvis enda morsommere å prøve selv!

Øvelse gjør mester. Ane anbefaler alle å ta kurs på bane.
Ane i god fart rundt banen for å øve på kjøre og svingteknikk.

 

 

Før vi startet å kjøre mellom kjegler og bremse på plassen, sjekket instruktørene at alle syklene var baneklare. Det var en veldig varm dag, og alle trakk inn i garasjen for å få grunnkurs i sittestilling og forankring på motorsykkel.

Deretter kjørte vi på banen i grupper på cirka fire med instruktøren vår for å bli kjent med banen. Noe jeg merket veldig fort, var hvor viktig riktig sporvalg er i såpass utfordrende svinger, og dette jobbet vi med. De første løpene hadde jeg nok med å tenke på blikkbruk, sittestilling og plassering, og det var veldig tilfredsstillende å kjenne på at teknikken min ble bedre.

På Rudskogen fikk vi veldig god oppfølgning av over 30 instruktørene som også kjørte rundt på banen og fulgte med på kjøringen. I pausene fikk alle individuelle tips og vi møttes i gruppene og diskuterte hvilke erfaringer vi hadde gjort oss.

Uansett hvor mye eller lite erfaring man kom med, lærte man masse og hadde det samtidig utrolig gøy! Jeg anbefaler på det sterkeste å ta med seg sykkelen på bane og forsterke forholdet mellom fører og sykkel.

Mot slutten av dagen merket jeg en enorm utvikling og trygghet bak styret, noe jeg er sikker på at jeg vil få nytte av på veien.

Ofte er det bare små justeringer som skal til for å ha bedre kontroll på sykkelen. For eksempel har min KTM 790 Adventure en veldig oppreist sittestilling, og jeg ble rådet til å prøve å lene meg litt forover. Jeg kjørte ut på banen, prøvde, og bare den justeringen som føltes uvesentlig ut, utgjorde en stor forskjell i fart.

Alt i alt var det en super dag og jeg håper det blir arrangert slike kurs oftere. Opplæringen var over all forventning og det var ingen grunn til å grue seg på forhånd. Alle bestemte tempo selv, jobbet med teknikken og koste seg i finværet! 10/10! Og stor ros til WIMA og Terje Solbakken Trafikkskole på Åsane ved Bergen for opplegget på Rudskogen.

Mer om WIMA: Se https://www.reitwagen.no/wima-samler-mer-enn-50-kvinnelige-motorsyklister-pa-kjorekurs-pa-rudskogen/

Ane Lønnum får lydsjekket sin motorsykkel før kjøring. Maks grensen er 100db.
Ane Lønnum får lydsjekket sin motorsykkel før kjøring. Maks grensen er 100db.
Terje Solbakken (v), Janicke Moldekleiv, Christoffer Bjertnes og Viljar Steinsland som er sentrale i å organisere førerkurset for mer enn 50 kvinner i dag.

 

Del denne artikkelen på sosiale medier

Facebook
Twitter
LinkedIn
Reddit
Telegram
Email
Tumblr

Flere nyheter fra Reitwagen.no

Share via
Send this to a friend